eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaWentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotnościRe: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
  • Data: 2018-05-28 15:39:49
    Temat: Re: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Am 24.05.2018 um 14:15 schrieb m...@g...com:
    > Witam,
    >
    > Chciałbym suszyć drewno do kominka w piwnicy i wpadłem na pomysł, żeby intensywnie
    wentylować piwnicę w trakcie suchych dni. W tym celu zamierzam zainstalować
    wentylator wyciągający powietrze na jednym z okien.

    > Chcę, żeby wentylator był załączony tylko wówczas, gdy wilgotność względna na
    zewnątrz budynku jest znacznie większa od wilgotności w piwnicy, np. wentylator
    pracuje tylko wówczas, gdy różnica wilgotności względnych jest większa niż 10 punktów
    procentowych.

    > Mam nieduże doświadczenie w elektronice, ale wiem, że żeby zrealizować swój pomysł
    na pewno będę potrzebował dwóch czujników wilgotności: jeden byłby zainstalowany w
    piwnicy, drugi na zewnątrz budynku. Czy warunek z 10% różnicy wilgotności dałoby się
    zrealizować np. przy pomocy czujników analogowych i jakiegoś komparatora czy też musi
    to być zrobione cyfrowo na jakimś mikrokontrolerze?

    > Proszę o podpowiedzi jak podejść do tematu bo słabo się znam na elektronice.

    Na miernikach wilgotności też się za bardzo nie znasz. Problematyczne
    jest to, że wilgotnościomierze gazów, przynajmniej te, za które jesteś w
    stanie zapłacić, mierzą wilgotność do max 90%. Można zastosować trick,
    podgrzewając powietrze mierzone o powiedzmy 10K i przeliczyć. Zależność
    nie jest liniowa, ale jest dość przyzwoitą funkcją eksponencjalną, którą
    da się stabelaryzować, albo nawet zlinearyzować, jak potrzebujesz tylko
    0-30°C, na przykład.

    Waldek