eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaWentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotnościRe: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
  • Data: 2018-06-02 16:15:56
    Temat: Re: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
    Od: m...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    > Mogę podać, ale uważam, że suszenie drewna w piwnicy to zły pomysł i już
    > na ten temat się wypowiedziałem.

    > Wszelkie pomysły z analogowymi komparatorami są do bani z prostego
    > powodu. Po pierwsze nie uwzględniają wszystkich czynników tj.
    > wilgotności i temperatury powietrza na zewnątrz, temperatury ścian w
    > piwnicy (przede wszystkim) i ewentualnie ciśnienia atmosferycznego
    > (jeżeli zależy nam na dużej dokładności). Musimy mieć te dane, aby móc
    > dopiero wyliczyć czy wystąpi punkt rosy w piwnicy i czy nie zafundujemy
    > sobie strug wody na ścianach oraz pleśni.

    Drewno w mojej piwnicy schnie (mam to sprawdzone empirycznie) w sposób pasywny, tzn.
    bez żadnego wentylatora. Zależy mi na tym, żeby to suszenie przyspieszyć. Mam
    świadomość, że cyfrowe rozwiązanie byłoby dokładniejsze, ale z drugiej strony podoba
    mi się prostota podejścia analogowego.

    > Sam pomiar różnicowy wilgotności na zewnątrz i wewnątrz nic nie da, bo
    > nie będziemy wiedzieli, że woda się wykropliła na ścianach, ani też czy
    > suszymy drewno czy też je zawilgacamy.

    Intuicyjnie czuję, że jeśli dałoby się ustawić (pewnie potencjometrem?) dostatecznie
    dużą różnicę wilgotności względnych (np. 20%) to punkt rosy w piwnicy nie wystąpi.
    Metodą prób i błędów wypraktykowałbym przy jakiej różnicy wilgotności względnych ma
    sens wentylowanie piwnicy.

    > Ponadto mierząc wilgotność drewna trzeba też
    > przeliczyć czy dana wilgotność powietrza w piwnicy będzie nam zapewniała
    > suszenie drewna czy tez nie.

    Nad tym też się zastanawiam: przy jakiej wilgotności względnej powietrza w piwnicy
    drewno przy danej wilgotności będzie schło - tzn. oddawało wodę do otoczenia, a
    poniżej jakiej wilgotności - chłonęło wilgoć.

    > Suszenie z twoim komparatorem wyglądało by tak, że w piwnicy szybko
    > wilgotność względna osiągnęłaby 100% i układ jak głupi kręciłby
    > wentylatorem wpompowując do piwnicy kolejne porcje wilgoci, ponieważ na
    > zewnątrz zawsze wilgotność względna będzie niższa od tej w piwnicy, ale
    > za to wilgotność bezwzględna w upały będzie na zewnątrz wyższa, bo w
    > gorącym powietrzu rozpuszcza się o wiele więcej wody.

    Dlatego też taki układ musiałby posiadać możliwość regulacji różnicy wilgotności
    względnej, żeby uniknąć sytuacji o jakiej piszesz.

    > Ponadto powinno się też mierzyć wilgotność samego drewna, aby można było
    > określić czy drewno będzie suszone czy też zawilgacane.

    Układ, który mierzyłby również wilgotność drewna to już w ogóle byłoby miodzio, ale
    jak takie coś zrealizować?
    Najdokładniejszą metodą pomiaru wilgotności to metoda wagowa. Dla niewtajemniczonych:
    mierzy się wagę próbki drewna (a najlepiej kilku próbek), następnie suszy się tą
    próbkę w temperaturze 105-110 st. kilka dni i ponownie mierzy wagę. Różnica w wadze
    to masa odparowanej wody.
    Wilgotność drewna = masa wody / masa próbki doskonale suchej.
    Taka metoda jest b.dokładna, ale ma istotne wady: jest energochłonna i czasochłonna.
    A do tego niewygodna bo nie da się tego procesu zautomatyzować - potrzeba ingerencji
    człowieka, żeby tą próbkę zważyć oraz umieścić i wyjąć w suszarni.

    Wyniki czujników wilgotności drewna, które szybko podają wynik są obarczone dużym
    błędem pomiaru.