  • Data: 2014-01-09 23:55:50
    Temat: Re: Wentylatory do obudowy i zasilacza
    Od: Krystek <s...@k...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-01-06 18:20, Krystek pisze:
> [...]
    obrotow-12v-46m3-h-36dba.html>,

    ory-dc-12v/sunon/mb60251vx-000u-a99/>.

    > No dobra. Skoro więc jakiś tam układ elektroniczny w środku wentylatora
    > nie wpływa zbytnio na jego żywotność to decyduję się na ten tańszy,
    > trójprzewodowy. Gdy go już będę miał to utnę wtyczkę i podłączę tylko
    > przewody zasilające.

    Miałem podzielić się informacją o podmiance wentylatora. Z zakupu
    wentylatora w sklepie internetowym AVT ostatecznie zrezygnowałem. Czas
    oczekiwania do dwóch tygodni na towar, który na ich stronie figuruje
    jako "dostępny". Chociaż mały automatyczny regulator obrotów mają
    ciekawy (i skoro to konstrukcja z ich zestawu montażowego "Elektroniki
    Praktycznej" to pewnie jest on dostępny) -
    <http://sklep.avt.pl/regulator-obrotow-wentylatora-z
    estaw-do-samodzielnego-montazu-52000.html>
    (polecam filmik pod opisem).

    Ostatecznie zamówiłem w TME (zamówiony wczoraj przed 15-tą dotarł do
    mnie dzisiaj kurierem GLS przed 12-tą) ten:
    <http://www.tme.eu/pl/details/mb60251vx-g99/wentylat
    ory-dc-12v/sunon/mb60251vx-000u-g99/>,
    ale doprawdy pojęcia nie mam dlaczego ten trójprzewodowy jest tańszy od
    tego z dwoma przewodami:
    <http://www.tme.eu/pl/details/mb60251vx-a99/wentylat
    ory-dc-12v/sunon/mb60251vx-000u-a99/>

    Mniejsza z tym. Udało mi się go zamontować, chociaż nie obeszło się bez
    odcięcia kawałka przewodu z wtyczką od starego wentylatora. Zabawa z
    wyciąganiem przewodów z wtyczki nie dała rezultatu. Bałem się, że
    blaszki się połamią, albo że są dolutowane do przewodów i później albo
    nie wejdą do wtyczki, albo będą wypadały. Wygodniej było uciąć, skręcić
    i zabezpieczyć skręcenie taśmą izolacyjną. Żółty przewód od licznika
    obrotów oraz nadmiar przewodów zasilających skręciłem i upchnąłem pod
    spodem wentylatora, przyklejając je dodatkowo srebrną taśmą do spodu
    ramki wentylatora, by się nie przesuwały.

    A stary wentylator z zasilacza wygląda tak:

    <http://imageshack.com/a/img856/6664/xld5.jpg>
    <http://imageshack.com/a/img10/9961/ixsi.jpg>
    <http://imageshack.com/a/img853/8607/39xm.jpg>

    Swoją drogą to będę musiał poszukać tych wtyków 2-pinowych. Widać to
    towar deficytowy jak zworki do napędów i dysków. Duży wentylator z
    obudowy do chłodzenia zasilany jest za to z wtyku 4-pinowego. Będę
    musiał też takich wentylatorów poszukać z odpowiednim wyprowadzeniem.

    A wrażenia akustyczne? Bezcenne ;) Te 36,5 decybela ze specyfikacji to
    były jak "bajka o żelaznym wilku". Jest cicho. Bardzo cicho. Szum
    pracującego wentylatora jest o 1/4 do 1/3 mniejszy od szumu wentylatora,
    który na początku pracował bezproblemowo i też go było ledwo słychać.
    Ten jest cichszy. W BIOS-ie z opcji regulacyjnych odpowiadających za
    prędkość obrotową wiatraków jest tylko opcja auto [on/off], gdzie
    czujnik temperatury sam steruje obrotami. No i CPU Thermal Control oraz
    SpeedStep od nadmiernego obciążenia procesora.

    I mnie takie natężenie dźwięku wydobywające się z wentylatora bardzo
    odpowiada. Więc warto było zainwestować w zmianę wiatraka. Teraz
    przynajmniej warkot nie zakłóca mi słuchania muzyki, czy oglądania
    wideo. No i będzie można zostawić defragmentację dysków na noc, bez
    obawy, że wiatrak zakłóci sen.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/