  • Data: 2022-12-12 17:35:54
    Temat: Re: Węgry znoszą limit cen na paliwo
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 12 Dec 2022 15:51:28 +0100, T. wrote:

    > Widzę tu kilka spraw do poruszenia.
    > Pełne magazyny ropy to ile? Tak konkretnie? Na ile dni?

    Cholera ich wie - zdaje sie, ze przepisy wymagaja 90, no ale te musza
    byc zawsze pelne. To moze miec dodatkowe zbiorniki.

    Przy czym to, ze kupil tanio, niekoniecznie oznacza, ze musi tanio
    sprzedac. Moze wlasnie powinien po rynkowej cenie.
    Bo jak ropa stanieje, to kto od niego kupi po drogiej cenie?

    > Z tej ropy robi się dużo produktów. Do tego potrzeba energii. Nie wiem
    > ile. Na ceny energii Obajtek nie ma wpływu - może to powoduje wzrost
    > kosztów także paliwa?

    Cavallino wie ile :-)
    Mnie sie tam wydaje, ze wiekszosc tej energii to z ropy i gazu
    pochodzi - bo do grzania potrzebna.

    > Dolar kilka miesięcy temu był tańszy - to też pewnie miało wpływ na ceny.

    Niewątpliwie.

    > Nie wiem, za jakie pieniądze ta ropa została kupiona. Bo akurat ropa aż
    > tak wskutek wojny nie drożała. Może była wręcz drożej kupiona? Poproszę
    > o przytoczenie konkretnie tych słów Obajtka. Czy to tylko interpretacja?

    Ropa WTI (amerykanska) dzis po 70$, rok temu po 70$, ale w marcu i
    czerwcu siegnela 120$.

    > Produkcja ON i benzyny zależy od ropy, z tego co się orientuję. W

    I cos mi chodzi po glowie, ze rosyjska zawiera wiecej ON.
    Co moze powodowac efekty jakie widzimy.

    > dodatku po powolnym wstrzymywaniu importu z Rosji (chyba do dziś jeszcze
    > się ją sprowadza) należało przystosować rafinerie do przerobu innej ropy
    > - to pewnie też kosztuje, bo to jest zwykła inwestycja w urządzenia.

    Nie wiem czy to taki problem - zresztą rzekomo mielismy dywersyfikację
    i ropę z kilku zrodel.
    Gdanska sie chyba przestawia na arabską ropę.

    > A podsumowując - w innych krajach Obajtka nie ma i jakoś nie widzę, żeby
    > tam było taniej niż u nas. Więc może sprawa nie leży w Obajtku? Może to
    > raczej "spisek międzynarodowego Żydostwa", skoro już mamy się przerzucać
    > populizmami?

    W europie to sprawa podatku - wysoki, u nas tez wysoki, ale widac
    najnizszy w UE.

    > Ps. Bardzo się cieszę, że mamy bonzów z PiS-u, a nie z poprzedniej
    > ekipy. Bo wtedy bez kryzysu paliwo kosztowało prawie 6 zł, i na nic nie
    > było pieniędzy.

    ceny ropy skaczą i to nie od rzadu zalezy.
    Kurs dolara tez skacze ... i to juz troche od rządu zalezy, ale tylko
    troche.

    > I śmiać mi się tylko chce, że "wójt z Pcimia" lepiej
    > sobie radzi od poprzedników.

    No akurat, jak Orlen osiaga duzy zysk, to kto za to placi?

    Przy czym ostatnio ten zysk moze byc taki bardziej papierowy
    - jak do magazynu wplywa ropa po 120$, a wyplywa po 70, to zysk jest,
    ale potem wplywa po 70, a wyplywa po 120 ...

    > Tu są ceny paliw w Europie - prawie wszędzie ON jest droższy niż
    > benzyna. Też Obajtek? Też Orlen?

    I to jest ciekawe. bylo podobnie, a nawet taniej, a teraz duzo
    drozszy.
    Swiat gromadzi OO na zimę? Czolgi duzo ON palą?
    Swiat ograniczyl zakupy ruskiej ropy, a arabska zawiera wiecej
    benzyny?
    Podatki sie zmienily?

    J.