    Date: Fri, 30 May 2014 20:05:01 +0200
    From: mk <reverse_lp.pw@myzskm>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wątek radioimpulsy cd.

    W dniu 2014-05-29 20:22, badworm pisze:

    > Co innego wyciek danych przez zakłócenia przewodzone (z dwukrotnym
    > przetwarzaniem po drodze) a co innego przez promieniowanie.

    Dlaczego co innego? Wyciek, to wyciek...

    > Udowodnij, że analizując pobór prądu przez zasilacz komputera po stronie
    > 230V AC jesteś w stanie wychwycić jakiekolwiek informacje, mogące
    > posłużyć do pozyskania danych z tego komputera. Pamiętaj, że po drodze
    > masz przetwarzanie: 230V AC->315V DC->xV AC->yV DC a z tego jest
    > zasilanych wiele bloków w tym kolejne przetwornice na samej płycie
    > głównej.

    Ja nie jestem takiej analizy zorganizować, ja się takimi rzeczami nie
    zajmuję. Są fachowcy od tego i oni widzą takie ryzyko (co najmniej
    potencjalne).
    Normy TEMPEST wymagają również ochrony linii zasilania np. czymś takim:
    http://www.sst.ws/category.php?cid=33&slid=6&pab=1_1

    > Owszem, w warunkach laboratoryjnych można stosując bardzo dokładny
    > pomiar określić pracę mikrokontrolera ale w warunkach domowych będzie to
    > nierealne. Przetworniki 16 bit w licznikach energii? Po co?

    A jakie są? (zwłaszcza w torze prądowym)
    Otóż są 16-bitowe,
    są 18-bitowe,
    20-bitowe...yyyy... może też są, akurat nie kojarzę...,
    są 22-bitowe,
    są nawet 24-bitowe (inna sprawa ENOB takiego przetwornika)...

    > Aha, czyli nie wiesz. Jeśli to jest normalnie dostępna funkcja to co to
    > za tajemnica?

    Nie dam się sprowokować.
    Myśl tu co chcesz -- ani mnie to grzeje, ani ziębi.

    > To, co potencjalnie umożliwiają to jedno a to, co z tego wykorzysta
    > producent licznika i potem ZE to drugie. W Polsce wdrażany jest smart
    > metering i przy przetargach na tysiące liczników nikt nie będzie
    > dokładał zbędnych funkcji ryzykując wyprzedzenie przez konkurencję.

    Gorzej. Być może, że będą musieli dokładać wszyscy, bo będzie to
    obligatoryjne (lub będzie to warunek otrzymania dotacji z UE):

    Urząd Regulacji Energetyki: Wzorcowa specyfikacja techniczna dla
    postępowań przetargowych na dostawę infrastruktury licznikowej dla
    systemów AMI
    III. Wymagania techniczne.
    Wymagania dla liczników komunalnych 1 oraz 3-fazowych.
    [...]
    1.5. Licznik musi dokonywać pomiaru wartości chwilowych:
    1.5.1. wartości skutecznych napięć i prądów fazowych (RMS);
    1.5.2. kątów napięć i prądów (? odniesione do napięcia fazy 1);
    1.5.3. mocy czynnej i biernej - sumarycznej oraz dla każdej z faz;
    1.5.4. zawartości poszczególnych harmonicznych od drugiej do trzynastej;
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    1.5.5. współczynnik zawartości harmonicznych (THD) w napięciu i prądzie
    oraz zawartości od rzędu 2-giej do rzędu 13-stej harmonicznej w prądzie
    i napięciu;
    1.5.6. prądu różnicowego stanowiącego sumę zespolonych (suma
    geometryczna) wartości skutecznych prądów płynących przewodami fazowymi
    i przewodem neutralnym licznika.
    [...]

    http://www.ure.gov.pl/download/1/6931/Wspolnaspecyfi
    kacjatechniczna.pdf

    > Owszem, masz rację. Tylko czy producenci liczników z tego skorzystają w
    > myśl jakiś wydumanych teorii o szpiegowaniu?

    Czemu producenci? Producenci jedynie umożliwią. I nie z myślą o
    szpiegowaniu, a z myślą o spełnieniu wymogów.

    > Cały czas bazujesz na pomiarze harmonicznych - czekam na informację,
    > które liczniki posiadają taką funkcję. Zdajesz sobie sprawę jak ma się
    > cena dobrego analizatora jakości energii do ceny licznika?

    Vide: projekt wymagań URE.
    Dlaczego w dyskusję wplatasz wątek cenowy?
    Licznik low end: circa 10 USD (jednak na licznik "smart" UE przewiduje
    gdzieś jedno zero więcej).
    Dobry (pojęcie względne) analizator jakości energii: powiedzmy gdzieś
    począwszy od 4000 USD.
    Oglądałem kilka takich analizatorów od środka -- bereta mi z głowy nie
    zerwało.
    Nie ma co porównywać cen produktu wysokowolumenowego z produktem niszowym.
    I jeszcze... cały czas piszę o potencjale wyłuskiwania różnych danych,
    więc jeśli analizator mógłby coś wyłapać...
    A trend jest taki: co dziś w analizatorze, jutro w liczniku.

    > Nawet nie trzeba wpinać - wiele osób ma przecież internet z kablówki
    > albo telewizor podłączony do internetu.

    I to jest argument.
    Dyskusja jednak się rozpętała wokół problemu:
    Czy z technicznego punktu widzenia jest to możliwe(?) czy absolutnie nie!

    > Naprawdę, bawienie się w analizę
    > harmonicznych na zbiorczym liczniku musiałoby być totalnie kretyńskim
    > pomysłem skoro te same dane ale o znacznie większej wiarygodności można
    > uzyskać znacznie prostszą drogą.

    A jednak: w całej debacie o smart meteringu, kwestia ochrony danych
    osobowych jest podnoszona (i słusznie).

    pzdr
    mk