  • 11. Data: 2013-06-14 22:42:18
    Temat: Re: WD 500GB 7mm - wyłączanie talerzy co chwila
    Od: rs <n...@n...spam.info>

    On 6/14/2013 3:32 PM, Yerine Ictimai wrote:

    > a, pewnie przypuszczasz, ze to jakies opcje w Windows'owym
    > "zarzadzeniu energia"?
    >
    > Otoz wlasnie nie nie! To siedzi w samym dysku! Pod roznymi systemami
    > (np. Linuksem) tak samo sie zachowuje. Jakies opcje z poziomu tzw.
    > firmware odpowiadaja za to wylaczanie.
    >
    > (Jeszcze raz wyraznie napisze: tak sie zachowuje od momentu
    > przyslowiowego wyjecia z pudelka, niezaleznie od systemu
    > operacyjnego!)
    >
    > Przypuszczalnie producent wyposazyl ten model w taka ceche dla osiagow
    > w kategorii halasu i zuzucia energii.

    to moze tu cos znajdziesz:
    http://www.storagereview.com/how_to_stop_excessive_l
    oad_cycles_on_the_western_digital_2tb_caviar_green_w
    d20ears_with_wdidle3
    <rs>

  • 12. Data: 2013-06-15 11:29:28
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail c...@n...fm napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > W jego przypadku śmieszność nie występuje, została już tylko bezdenna
    > głupota.

    Bezdenna głupota, powiadasz, robiąc polityczne przytyki w odpowiedzi na
    post o zachowanie HDD?
    Coś w tym jest...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Nowa Kobieta chce być taka sama, jak Dawny Mężczyzna.

  • 13. Data: 2013-06-15 18:50:26
    Od: Yerine Ictimai <y...@g...com>

    On Jun 14, 10:42 pm, rs <n...@n...spam.info> wrote:

    > to moze tu cos znajdziesz:http://www.storagereview.com/how_to_stop_
    excessive_load_cycles_on_the...

    To niestety nic nie daje, i to po dokladnym zastosowaniu w/g
    wskazowek. Programik ten startowany z DOS i aplikowany z opcjami np. /
    S30 pokazuje, ze owszem i zmienil timer na wartosc = 30 sekund, ale po
    ponownym boot dalej sie wylacza po 3-ch sekundach (tak jak ma
    defoltowo). Tak wiec ustawienie trwa do czasu kolejnego boot.

    To samo chyba mozna zrobic przy pomocy linuksowego "hdparm -S 6 /dev/
    sda", czyz nie?
    i tak samo ow parametr obowiazuje jedynie do momentu reboot.

    Przepraszam, ale WTF??????!!!

  • 14. Data: 2013-06-15 19:34:26
    Od: Yerine Ictimai <y...@g...com>

    > To samo chyba mozna zrobic przy pomocy linuksowego "hdparm -S 6 /dev/
    > sda", czyz nie?
    > i tak samo ow parametr obowiazuje jedynie do momentu reboot.

    Oj, przeprasza, teraz dopiero dotarlo do mnie to co w tym zdaniu:
    "Readers looking to disable fast spin-down times on notebook drives
    such as the 750GB Scorpio Blue should know that while it stopped the
    excessive load cycles, the drive still spun down after a few seconds
    of idle activity."

    Tak, ten moj hdd to chyba Scorpio Blue...
    i jak się dokładniej przysłuchuje to jednak stwerdzam, ze dysk sie nie
    zatrzymuje teraz calkowicie lecz rzeczywiscie spowalnia...

    Ojej, alez skomplikowana maszyneria te dyski WD!!!

    Tak w ogole... TO SPOWOLNIANIE to wplywa na trwalosc dysku?

  • 15. Data: 2013-06-16 09:25:38
    Od: wozniak grzegorz <g...@w...pl>

    Yerine Ictimai wrote:

> [...]
    > sda", czyz nie?
    > i tak samo ow parametr obowiazuje jedynie do momentu reboot.

    W laptopie mam:
    Model Family: Western Digital Scorpio Blue Serial ATA family
    Device Model: WDC WD1600BEVS-08RST2

    Który nonstop parkował głowice, próbowałem zarówno wyłaczania
    APM spod hdparm jak i wdidle3 z paramtrem /S (ten nawet chyba nie
    ustawiał tego parametru tylko się wykładał), głowice jak parkowały tak
    parkowały wydajać denerwujący dźwięk.
    Obecnie ilość parkowaniań wynosi:
    193 Load_Cycle_Count 0x0032 001 001 000 Old_age
    Always - 980310

    I nie zmienia się dzięki:
    ---cut here---
    #!/bin/bash
    cd /tmp/
    max_size=`sfdisk -s /dev/sda`
    [ ! -d "anty_idle" ] && mkdir "anty_idle"
    cd "anty_idle"
    file=$(head -c 100 /dev/urandom |tr -cd '[:alnum:]')
    while true ; do
    start=$RANDOM
    for (( ; $start <= $max_size ; start=$((start+RANDOM)) )) ; do
    dd if=/dev/sda of=$file bs=512 count=1 skip=$start
    2> /dev/null
    sleep 1
    done
    echo "Finished FOR"
    done
    --- cut here---

    odpalonym w rc.local:
    /root/anty_idle &

    Skrypt powoduje oczywiście co sekundę mignięcie diody pracy dysku, ale jest
    to mniej denerwujące niż ciągłe "pykanie" głowic.

    Grzegorz Woźniak
    xmpp:skinek_at_jabster_pl

  • 16. Data: 2013-06-16 10:00:20
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Yerine Ictimai, 15 cze 2013 w
    googlegroups.com
    napisałeś/aś:

    > To samo chyba mozna zrobic przy pomocy linuksowego "hdparm -S 6
    > /dev/ sda", czyz nie?
    > i tak samo ow parametr obowiazuje jedynie do momentu reboot.

    Jeśli chodzi o APM , to tak to działa - reboot, czy nawet hibernacja i
    trzeba ustawiać od nowa. Mówię o tym, co sam używałem, czyli quiethdd -
    autor pisze, że zastosował kod hdparm. Reboot to nie był problem - skrót
    w autostart, a z wychodzeniem z uspienia to ten program sam sobie radził,
    jeśli db pamiętam

  • 17. Data: 2013-06-16 15:08:10
    Od: Yerine Ictimai <y...@g...com>

    Serdeczne dzieki za jakze wartosciowy post!

    On Jun 16, 9:25 am, wozniak grzegorz <g...@w...pl> wrote:
    > W laptopie mam:
    > Model Family:     Western Digital Scorpio Blue Serial ATA family
    > Device Model:     WDC WD1600BEVS-08RST2

    Ten moj to:
    Model=WDC WD5000LPVT-00G33T0, FwRev=01.01A01, SerialNo=< tego nie
    powiem ;) >
    Config={ HardSect NotMFM HdSw>15uSec SpinMotCtl Fixed DTR>5Mbs
    FmtGapReq }
    RawCHS=16383/16/63, TrkSize=0, SectSize=0, ECCbytes=0
    BuffType=unknown, BuffSize=8192kB, MaxMultSect=16, MultSect=off
    CurCHS=16383/16/63, CurSects=16514064, LBA=yes, LBAsects=976773168
    IORDY=on/off, tPIO={min:120,w/IORDY:120}, tDMA={min:120,rec:120}
    PIO modes: pio0 pio3 pio4
    DMA modes: mdma0 mdma1 mdma2
    UDMA modes: udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 udma5 *udma6
    AdvancedPM=yes: unknown setting WriteCache=enabled
    Drive conforms to: Unspecified: ATA/ATAPI-1,2,3,4,5,6,7

    > Który nonstop parkował głowice,

    poweidz prosze co to znaczy "parkowal glowice" - czy to znaczy to samo
    co, ze "co chwila sie wylaczal"
    czy moze, ze "co chwila zpowalnial talerze"?

    Ten moj po prostu po trzech sekundach idle sie wylaczal, talerze STOP!
    Tak mial defoltowo zaraz po wyjeciu nowiutkiego z opakowania.

    program wdidle3 /S 90 sprawil, ze sie JUZ nie wylacza lecz nadal
    spowalnia talerze po trzech sekundach

    > próbowałem zarówno wyłaczania APM spod hdparm

    jak puszcze: hdparm -B 255 /dev/sda
    to pracuje stabilnie i ciagle
    jak jednak: hdparm -B 222 -S 18 /dev/sda
    to co dwie sekundy slychac takie "pykniecia" - to pewnie to miales na
    mysli piszac "parkowanie glowic"?

    > jak i wdidle3 z paramtrem /S (ten nawet chyba nie
    > ustawiał tego parametru tylko się wykładał),

    to ten moj jednak przechowuje ten parametr, po reboot do DOS program
    wdidle3 pokazuje nadal te zmodyfikowana wartosc

    > głowice jak parkowały tak
    > parkowały wydajać denerwujący dźwięk.

    tak, w tym moim dysku pomaga tylko hdparm -B 255 ...

    > Obecnie ilość parkowaniań wynosi:
    > 193 Load_Cycle_Count        0x0032   001   001   000    Old_age
    > Always       -       980310

    ten moj, kupiony miesiac temu ma teraz:
    193 Load_Cycle_Count 0x0032 145 145 000 Old_age
    Always - 166420

    > I nie zmienia się dzięki:
    > ---cut here---
    ten Twoj skrypt pewne sie przyda jeszcze nieraz, lecz chyba jak dziala
    w moim dysku:
    hdparm -B 255 ...
    to nie musze juz stososwac Twojego skryptu?

    Tak przy okazji prosze wyjasnij co dokladnie robi ten skrypt?
    Sorki ale jeszcze nie mam takiej oglady linuksowej ;)

    > Skrypt powoduje oczywiście co sekundę mignięcie diody pracy dysku, ale jest
    > to mniej denerwujące niż ciągłe "pykanie" głowic.

    Tak, ale czy to tylko kwestia "NERWOW" czy istotnie ma to jakis wplyw
    na trwalosc dysku czy inne konkrety?
    Jezeli bowiem to nie ma znaczenia na trwalosc dysku to mnie to
    osobiscie nie przeszkadza...
    Tym bardziej, jezeli oszczedza to energie (co przy pracy na baterii
    pewnie ma znaczenie?)

    Prosze, odpowiedz na te pytania - zarowno w odniesieniu do spraw:
    1.) WYLACZANIA sie dysku po trzech sekundach
    2.) SPOWALNIANIA talerzy po trzech sekundach
    3.) parkowania glowic co sekunde

    serdeczne dzieki z gory!

  • 18. Data: 2013-06-17 04:13:54
    Od: Filip <f...@f...pl>

    On , pueblo wrote:
> [...]
    >w autostart, a z wychodzeniem z uspienia to ten program sam sobie radził,

    U mnie pomogła zmiana opcji w panelu zarządzania.

    Usenet | usenet

  • 19. Data: 2013-06-20 03:29:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Yerine Ictimai" 8...@v...goo
    glegroups.com

    : To ma sens, w przypadku samochodow - pod warunkiem, ze zuzycie
    : DODATKOWEJ energii na wlaczenie silnika zamyka sie w marginesie...

    Ponoć po prostu strzela iskra w stosownym cylindrze.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 20. Data: 2013-06-20 16:02:07
    Od: Yerine Ictimai <y...@g...com>

    Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
> [...]
    > : DODATKOWEJ energii na wlaczenie silnika zamyka sie w marginesie...
    >
    > Ponoďż˝ po prostu strzela iskra w stosownym cylindrze.

    A rozrusznik?