  • 11. Data: 2023-06-22 11:42:07
    Temat: Re: WB Electronics
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> napisał(a):
    > Co do twoich tez:
    > ad. 1) Ogólnie całość oprogramowania w komputerze tworzy całość.
    > Jedyny sens wyodrębniania czegoś zwanego "systemem operacyjnym"
    > jest wtedy, gdy właśnie ma to być UNIWERSALNE, do wykorzystania
    > przez wiele różnych aplikacji, które nie muszą mieć tych wspólnych części
    > każda osobno pisanej.
    > I wymaga geniuszu - przede wszystkim do zaprojektowania, ale i w
    > implementacji jest to dużo trudniejsze niż część aplikacyjna.

    Jest trudne, ale geniuszu nie wymaga. No chyba, że ktoś chce zaawansowany OS
    napisać w pojedynkę. Dlatego tak się nie robi i jest to praca zespołowa.

    > ad. 2) windows, android, ios i macos to o wiele więcej niż tylko OS.
    > "Sam" OS to Linux, ew. mach w ogryzkach, a w windzie to w ogóle
    > niewiadomoco.
    > Zaś napisanie własnego OSa nie musi być aż takim osiągnięciem, wszystko
    > zależy od tego, jakie stawia mu się wymagania. Jak mikre to aż takiego
    > mega-geniusza nie wymaga, choć oczywiście jest to trudne i często
    > jest też wyważaniem otwartych drzwi - a efekt będzie gorszy, ale za to
    > droższy, niż zastosowanie czegoś z półki.

    Ogólnie się zgadzam, tylko właśnie nie zawsze można wziąć z półki.

    > Wątpię, by jakaś firma WB miała potencjał dorównania - coś w stylu OSa
    > dostało na 95% do wykorzystania jako jedno z wymagań - i z bardzo ścisłą
    > kontrolą.

    Dorównania do czego? Wypowiadam się w tym wątku, bo miałem okazję widzieć
    źródła tego OS-a WB. Stąd wiem, że istnieje i mniej więcej co robi. A czemu
    dorównuje to już inna kwestia.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 12. Data: 2023-06-22 23:33:02
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Grzegorz Niemirowski <g...@g...net> wrote:

    > Jest trudne, ale geniuszu nie wymaga. No chyba, że ktoś chce zaawansowany OS
    > napisać w pojedynkę. Dlatego tak się nie robi i jest to praca zespołowa.

    Przypomniał mi się Terry Davis.

    https://www.vice.com/en/article/wnj43x/gods-lonely-p
    rogrammer

    Na ile zaawansowany był jego system, i na ile faktycznie można było nazwać
    go systemem, tego nie wiem.

    --
    Dzwoni jegomosc do akademika:
    - Czy mozna z Maryska?

  • 13. Data: 2023-06-23 14:17:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-06-21 o 09:55, Grzegorz Niemirowski pisze:

    > Czytając ten wątek widzę, że potrzebne jest wyjaśnienie kilku kwestii:
    > 1. System operacyjny to oprogramowanie jak każde inne. Nie wymaga
    > jakiegoś specjalnego geniuszu. Natomiast im ma być bardziej uniwersalny
    > tym oczywiście większego zespołu będzie wymagał.

    Nie czuję się programistą ani informatykiem.
    Kiedy oprogramowanie zasługuje na tytuł "System operacyjny"?

    W programatorze picco-GAL (powstał w okolicy 1990) mieliśmy
    oprogramowanie, które po naszemu 'było głupie, bo samo nic pożytecznego
    nie umiało zrobić, a potrafiło jedynie pobrać i uruchomić
    (interpretować) przesyłaną mu aplikację'.
    Po przesłaniu aplikacji, napisanej w zdefiniowanym prze nas języku (na
    bazie FORTH - komendy typu DUP, SWAP, PICK, ...) to ona decydowała, co
    programator robi i po zakończeniu jej działania programator czekał na
    przesłanie kolejnej aplikacji.
    Na aplikację i wszystkie jej dane i stos procesora było 128 bajtów RAMu
    (tyle miał 8751).
    Takie oprogramowanie to już 'system operacyjny' czy jeszcze nie?
    P.G.

  • 14. Data: 2023-06-23 14:39:19
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> napisał(a):
> [...]
    > (tyle miał 8751).
    > Takie oprogramowanie to już 'system operacyjny' czy jeszcze nie?

    Przyłóż do definicji i sprawdź czy pasuje:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/System_operacyjny

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 15. Data: 2023-06-23 15:03:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-06-23 o 14:39, Grzegorz Niemirowski pisze:

    > Przyłóż do definicji i sprawdź czy pasuje:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/System_operacyjny

    Czyli musi być wiele aplikacji/zadań na raz :(
    P.G.

  • 16. Data: 2023-06-23 15:07:19
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> napisał(a):
    > Czyli musi być wiele aplikacji/zadań na raz :(

    Tak. Dlatego np. DOS nie jest uważany za prawdziwy system operacyjny.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 17. Data: 2023-06-23 16:19:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 20 Jun 2023 22:15:59 +0200, Robert Wańkowski wrote:
    > Jak rozumieć, że robią własne komputery i oprogramowanie?
    > System zarządzania polem walki, to wymaga środowiska w którym będzie
    > pracował. Jeżeli nie Linuxy czy inne Windowsy, to stworzyli własny
    > system operacyjny? To chyba nie w kij dmuchał? Czy jednak to powszechne?
    >
    > https://youtu.be/Wm2OvAqhfa8?t=1086

    No coz, CP/M nie był skomplikowany, ale jak sie chce grafikę,
    urządzenia różne, interfejsy, internet, to sie sprawa komplikuje.

    Ale jesli to system do ich dronów ... moze trochę prostszy,
    byleby kamery obslugiwal i system plików ..

    J.

  • 18. Data: 2023-06-23 16:42:56
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 23.06.2023 o 15:03, Piotr Gałka pisze:

    > Czyli musi być wiele aplikacji/zadań na raz :(
    > P.G.

    Nie musi
    https://en.wikipedia.org/wiki/Operating_system

  • 19. Data: 2023-06-23 19:10:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Tak. Dlatego np. DOS nie jest uważany za prawdziwy system operacyjny.

    Pierwsze Windowsy też?

    Robert

  • 20. Data: 2023-06-23 20:24:57
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 23 czerwca 2023 o 15:07:20 UTC+2 Grzegorz Niemirowski napisał(a):
    > Tak. Dlatego np. DOS nie jest uważany za prawdziwy system operacyjny.

    To w DOSie nie można było kilku programów na raz?