  • 1. Data: 2011-12-18 14:52:56
    Temat: Uwaga pirat, a prawo do filmowania
    Od: "TM" <t...@p...onet.pl>

    Witam,

    Bardzo często policjanci reagujący na wykroczenie drogowe w programie "Uwaga
    Pirat" twierdzą, że TVN filmuje zgodnie z prawem. Ciekawy jestem czy są
    takie normy prawne, które pozwalają na takie filmowanie? Jeśli czyniłaby to
    ekipa policyjna to wydaje mi się to OK, chociaż wystarczyłoby nagranie
    przekroczenia przez kamerę samochodu policyjnego. Rozumiem, ze wykroczenia
    należy karać mandatem, ale to filmowanie i pseudodydaktyczne komentarze
    mogliby sobie darować. Do tego zdarza się to egzaminowanie: "czy wie pan za
    co został zatrzymany?", niezgodne z procedurami policji.
    Czy można odmówić wtedy opuszczenia pojazdu dopóki kamerzysta nie przestanie
    filmować? Znajomi (pracodawcy) mogą rozpoznać kierowcę po innych elementach
    niż te, które zostały zakamuflowane (głos, rejestracja).

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-12-18 15:04:36
    Temat: Re: Uwaga pirat, a prawo do filmowania
    Od: Krzysiek Matyasik <m...@w...pl>

    W dniu 2011-12-18 14:52, TM pisze:
    > Witam,

    > Czy mo?na odm?wi? wtedy opuszczenia pojazdu dop?ki kamerzysta nie przestanie
    > filmowa?? Znajomi (pracodawcy) mog? rozpozna? kierowc? po innych elementach
    > ni? te, kt?re zosta?y zakamuflowane (g?os, rejestracja).

    Dodatkowo zażądaj parawanu pomiędzy drogą, a poboczem - przecież znajomy
    może jechać tą drogą i nie będzie musiał nawet telewizora włączać...

  • 3. Data: 2011-12-18 15:20:22
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 18-12-2011 14:52, TM pisze:

    > Czy można odmówić wtedy opuszczenia pojazdu dopóki kamerzysta nie przestanie
    > filmować? Znajomi (pracodawcy) mogą rozpoznać kierowcę po innych elementach
    > niż te, które zostały zakamuflowane (głos, rejestracja).

    Wytłumacz mi, jak to jest że czasie pajacowania na drodze publicznej nie
    obawia się iż zostanie rozpoznany przez zwierzchnika, dyrektora, prezesa
    czy znajomych tychże, a przed kamerą nagle robi się wstydliwy jak Bambi ?

    --
    Paweł

  • 4. Data: 2011-12-18 15:36:05
    Od: Bartosz Mierzwiak <b...@w...pl>

    On Sun, 18 Dec 2011 14:52:56 +0100, TM <t...@p...onet.pl> wrote(a):
> [...]
    > filmować? Znajomi (pracodawcy) mogą rozpoznać kierowcę po innych elementach
    > niż te, które zostały zakamuflowane (głos, rejestracja).

    Formalnie rzecz biorąc chroniony jest Twój wizerunek. Dlatego właśnie
    zasłaniają twarze, zniekształcają głos.
    I tyle. Filmować im wolno, dopóki wizerunku nie upowszechniają są w
    zgodzie z prawem.

    B.

  • 5. Data: 2011-12-18 15:40:44
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Krzysiek Matyasik" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Dodatkowo zażądaj parawanu pomiędzy drogą, a poboczem - przecież znajomy
    > może jechać tą drogą i nie będzie musiał nawet telewizora włączać...

    A ja myślę że ma rację. Ktoś nie chce to powinni wyłączyć kamerę.

  • 6. Data: 2011-12-18 15:53:51
    Od: to <t...@x...abc>

    begin TM

    > Czy mo?na odmówiae wtedy opuszczenia pojazdu dopóki
    > kamerzysta nie przestanie filmowaae? Znajomi (pracodawcy) mog? rozpoznaae
    > kierowce po innych elementach ni? te, które zosta?y zakamuflowane (g?os,
    > rejestracja).

    Myślę, że w sądzie byłaby duża szansa na wygraną w takiej sytuacji.
    Obecność komercyjnych kamerzystów jest elementem który można uznać za
    szykanę -- nijak nieumocowaną w prawie. Nie każdy czuje się komfortowo
    gdy jest filmowany i potem pokazywany w telewizji, a -- tak jak mówisz --
    zakrycie tablic, twarzy czy zniekształcenie głosu nie zawsze uniemożliwia
    identyfikację.

  • 7. Data: 2011-12-18 15:54:36
    Od: to <t...@x...abc>

    begin DoQ

> [...]
    > obawia się iż zostanie rozpoznany przez zwierzchnika, dyrektora, prezesa
    > czy znajomych tychże, a przed kamerą nagle robi się wstydliwy jak Bambi

    A co to ma do rzeczy? Procedury, których ma się trzymać policja są dość
    jasne i nie wydaje mi się, żeby dopuszczalnym elementem kary było
    filmowanie i pokazywanie w "tvn turbo".

  • 8. Data: 2011-12-18 15:55:54
    Od: to <t...@x...abc>

    begin Bartosz Mierzwiak

    > Formalnie rzecz biorąc chroniony jest Twój wizerunek. Dlatego właśnie
    > zasłaniają twarze, zniekształcają głos. I tyle. Filmować im wolno,
    > dopóki wizerunku nie upowszechniają są w zgodzie z prawem.

    No nie do końca, ja bym nie powiedział, żeby uporczywe łażenie za kimś z
    kamerą mimo jego protestów było zgodne z prawem. Tyle, że to byłby inny
    paragraf. Nie chce mi się szukać jaki, może ktoś mnie wyręczy. :>

  • 9. Data: 2011-12-18 16:04:37
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 18-12-2011 15:54, to pisze:

    > A co to ma do rzeczy? Procedury, których ma się trzymać policja są dość
    > jasne i nie wydaje mi się, żeby dopuszczalnym elementem kary było
    > filmowanie i pokazywanie w "tvn turbo".

    Ja o rybce ty o pipce.

    --
    Paweł

  • 10. Data: 2011-12-18 16:08:56
    Od: to <t...@x...abc>

    begin DoQ

    > Ja o rybce ty o pipce.

    To niech będzie o rybce -- jaka jest szansa, że zwierzchnik spotka go na
    drodze podczas pajacowania i rozpozna? A jaka, że zobaczy nagranie w tvn
    turbo?