eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyUwaga pirat, a prawo do filmowaniaRe: Uwaga pirat, a prawo do filmowania
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!opal.futuro.pl!news.internetia.pl!not-f
    or-mail
    From: "TM" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Uwaga pirat, a prawo do filmowania
    Date: Mon, 19 Dec 2011 20:24:55 +0100
    Organization: Netia S.A.
    Lines: 100
    Message-ID: <jco32s$lg6$1@mx1.internetia.pl>
    References: <jckr80$2bn$1@mx1.internetia.pl> <jcl9q7$ouk$1@inews.gazeta.pl>
    <jcljl1$6n2$1@speranza.aioe.org> <jclku5$f1m$1@mx1.internetia.pl>
    <jcnfl0$lur$2@node2.news.atman.pl> <jcngl8$802$1@inews.gazeta.pl>
    <jcnj2f$pp3$1@node2.news.atman.pl> <jcnk2p$k1q$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: 77-253-230-147.ip.netia.com.pl
    X-Trace: mx1.internetia.pl 1324322716 22022 77.253.230.147 (19 Dec 2011 19:25:16 GMT)
    X-Complaints-To: a...@i...pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 19 Dec 2011 19:25:16 +0000 (UTC)
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.6157
    X-RFC2646: Format=Flowed; Response
    X-Tech-Contact: u...@i...pl
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
    X-Priority: 3
    X-Server-Info: http://www.internetia.pl/
    X-MSMail-Priority: Normal
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2421365
    [ ukryj nagłówki ]


    Użytkownik "Kuba (aka cita)" <y...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:jcnk2p$k1q$1@inews.gazeta.pl...
    >
    > Użytkownik "Arek" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
    > news:jcnj2f$pp3$1@node2.news.atman.pl...
    >>
    >> "Art. 81. 1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    >> przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest
    >> wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
    >> 2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    >> 1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    >> pełnieniem przez nią *funkcji publicznych*, w szczególności politycznych,
    >> społecznych, zawodowych, 2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości
    >> takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza. "
    >
    >
    > no to pokaż mi w programie jeden "WIZERUNEK".
    > Nie ma twarzy, nie ma głosu, nie ma tablic i innych oznaczeń na autach i
    > to jest sedno sprawy. NIE MA TAM WIZERUNKU
    > Znajdz lepsze artukuły, bo te wskazują tylko na to, ze TVN (czy dowolna
    > inna stacja) może emitować to co emituje bez zgody filmowanego.
    >
    >

    Wiktoria Danilewicz

    Tekst pochodzi z numeru: 6 (117) czerwiec 2010

    Przepisy KC i PrAut1 nie zawierają normatywnej definicji wizerunku.
    Obowiązek konstrukcji tego terminu ciąży więc na doktrynie wspomaganej przez
    orzecznictwo. Według definicji słownikowej wyraz "wizerunek" wywodzi się od
    niemieckiego Viserung i oznacza czyjąś podobiznę, wyobrażenie czegoś,
    portret, obraz. Natomiast w przenośni jest to "sposób, w jaki dana osoba
    jest widziana, przedstawiana"2. Już te wstępne sformułowania zapowiadają
    trudność przy próbie przyjęcia jednolitego znaczenia pojęcia "wizerunek".
    Potwierdza to doktryna przedstawiająca różnorodne, ale zawierające wiele
    elementów wspólnych ujęcia tego terminu. Współcześnie w coraz większym
    zakresie zauważalna jest tendencja obejmowania tym pojęciem nowych elementów
    w celu zapewnienia im lepszej ochrony prawnej3.

    Pojęcie wizerunku
    S. Ritterman twierdzi, że: "wizerunek danej osoby obejmuje głowę, jak i całą
    postać indywidualizującą tę osobę jako jednostkę fizyczną"4. K. Stefaniuk
    podkreśla z kolei, że wizerunek jest wartością niematerialną, więc jego
    ścisłe zdefiniowanie nie jest możliwe. Podejmuje jednak próbę wyróżnienia
    pewnych cech charakterystycznych. Twierdzi, podobnie jak S. Ritterman, że:
    "są to takie cechy twarzy i całej postaci, które pozwalają zidentyfikować
    jakąś osobę jako określoną jednostkę fizyczną. Z charakterystycznym, sobie
    tylko właściwym wyglądem, obrazem fizycznym, osoba ta łączy uczucia
    składające się na jej życie psychiczne, do którego ochrony przez ochronę
    wizerunku ustawodawca zmierza". Słowo "portret" używane zamiennie z
    "wizerunkiem" przez PrAut z 1926 r. i z 1952 r. autor definiuje natomiast
    jako materialne ucieleśnienie wizerunku, jego podobiznę5.

    Podobnie pojęcie wizerunku rozumie E. Wojnicka, która stwierdza, że są to:
    "dostrzegalne, fizyczne cechy człowieka, tworzące jego wygląd i pozwalające
    na identyfikację osoby wśród innych ludzi". Słowo "portret" autorka
    definiuje natomiast jako nośnik materialny, w którym utrwalony zostaje
    wizerunek6.

    Zdaniem S. Grzybowskiego niewłaściwe jest określenie omawianego dobra
    osobistego słowem "wizerunek". Uważa on, że odpowiednie jest sformułowanie
    "obraz fizyczny". Definiuje je przez stwierdzenie, że: "nie chodzi tu tylko
    o rysy twarzy, lecz o wszelkie takie cechy fizyczne, które indywidualizują
    pewną osobę, pozwalają ją rozpoznać, np. charakterystyczna budowa ciała"7.

    Wśród współczesnych definicji tego pojęcia zwracają uwagę te J. Barty
    i R. Makarewicza, według których pojęcie "wizerunek" użyte w art. 81 PrAut
    to: "wytwór niematerialny, który za pomocą środków plastycznych przedstawia
    rozpoznawalną podobiznę danej osoby. Obok klasycznych portretów malarskich
    są to także fotografie i karykatury"8.


    K. Święcka i J. Świecki stwierdzają natomiast, że: "wizerunek jest to dobro
    osobiste, na które składają się cechy pozwalające odróżnić czy
    scharakteryzować daną osobę". Dodają także, że ustalenie czyjegoś wizerunku
    następuje na materialnym nośniku, jakim jest portret (zdjęcie, film, obraz,
    rzeźba czy karykatura)9. Jeszcze zwięźlej wizerunek definiuje A. Doliwa,
    który stwierdza, że jest to po prostu utrwalony obraz człowieka10.

    Z kolei T. Grzeszak, która problematyką wizerunku zajmuje się szeroko,
    uważa, że jest to "skonkretyzowane ustalenie obrazu fizycznego człowieka,
    zdatne do zwielokrotnienia i do rozpowszechnienia". Zdaniem autorki to
    wizerunek jest przedmiotem obrotu, a jego synonimem jest podobizna. Odróżnia
    ona od wizerunku obraz fizyczny człowieka (wygląd), będący atrybutem
    tożsamości, stanowiący jego dobro osobiste, portret (utwór o tematyce
    portretowej), będący przedmiotem obrotu autorskiego i praw autorskich
    osobistych, oraz materialny egzemplarz, w którym wizerunek (a często i
    portret), będący przedmiotem prawa własności, jest utrwalony11.

    Opinię tę podziela A. Matlak, który uważa, że rozpowszechnieniu podlega
    jeden, konkretny, ustalony wizerunek. Obraz fizyczny jest natomiast pojęciem
    znacznie szerszym, które pozwala na identyfikację człowieka wśród innych
    osób. Przedmiotem eksploatacji czy też naruszenia - według autora - jest
    natomiast określony wizerunek "pobrany" w danym momencie życia jakiejś
    osoby. Wynika z tego, że człowiek ma wiele wizerunków, różnych w zależności
    od momentu życia12.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: