  • 11. Data: 2011-03-18 12:48:40
    Temat: Re: Upalona końcówka mocy wzmacniacz audio...
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2011-03-18 13:27, J.F. pisze:

    > Ciekawi mnie mechanizm tej awarii.

    Mnie też ;)

    > Czy to uszkodzony RV202 przegrzal tranzystory, czy po zwarciu C-B
    > za duzy prad poplynal przez baze. Tylko skad - skoro R254 nie
    > ucierpial .. przez Q216 nie, bo D215 przeszkadza, czyzby C223 ?

    R254 jeszcze nie sprawdzałem. Sprawdzę zatem R254 i C223.

    > Dobrze koledzy radza, zasilic przez zarowke, i to nawet 25W

    Dobrze, że 25W i 60W jeszcze są dostępne w legalnym obrocie ;)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 12. Data: 2011-03-18 12:51:14
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 18 Mar 2011 13:48:40 +0100, Mikołaj Tutak wrote:

    >Mnie też ;)

    >R254 jeszcze nie sprawdzałem. Sprawdzę zatem R254 i C223.

    W wyniku przegrzania nie musi sie zmienic opornosc - za to wyglad
    powinien.

    Przy czym zeby tam poplynal zbyt duzy prad, to jeszcze trzeba trzy
    tranzystory oglupic.

    J.

  • 13. Data: 2011-03-18 13:12:37
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Te rezystory to też nie takie 0.125W ;)

    Raczej bliżej niż dalej.
    Zakłada się je w miejsce bezpieczników, więc powinny działać jak
    bezpiecznik.

    --
    Desoft

  • 14. Data: 2011-03-18 14:04:56
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2011-03-18 14:12, Desoft pisze:

    > Raczej bliżej niż dalej.
    > Zakłada się je w miejsce bezpieczników, więc powinny działać jak
    > bezpiecznik.

    No ok, na początek zastosuję rezystor wolframowy w postaci żarówki ;)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 15. Data: 2011-03-19 04:44:21
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Mikołaj Tutak napisał:
    > Grzebie właśnie we wzmacniaczu, upalony jest stopień wyjściowy,
    > Może macie jakąś sprawdzoną metodę
    > naprawy wzmacniaczy aby nie upalić na wstępie nowych Sankenów SAP15
    > (wymieniam parę)?!

    Kiedyś ściągnąłem z elektrody przykładowy opis metody szukania
    uszkodzenia i uruchamiania, tak aby nie płacić kilka razy za komplet
    tranzystorów. Mi to pomogło zrozumieć metodę, więc może i Tobie coś da.
    Autora nie pamiętam i mam nadzieję, że się nie obrazi za cytat. Dyskusja
    dotyczyła m.in. podróbek tranzystorów.

    Cytat:
    ---------
    Wzmacniacza PMP nie znam, ale widziałem kilka innych.
    Symbol PA1000 może mówić, że ma dużo mocy, więc należy postępować
    ostrożnie.

    W pierwszej kolejności sprawdź, czy ma bezpieczniki na zasilaniu, jak ma
    to je wyjmij (o ile już nie są spalone), jeśli ich nie ma na zasilaniu,
    a przy dużych mocach nie stosuje się z reguły zabezpieczeń, to odlutuj
    przewody zasilania i sprawdź czy jest + i - zasilania.

    Jeżeli zasilanie jest OK, to zajmij się końcówką - prawdopodobnie w
    stopniu końcowym jest po kilka tranzystorów połączonych równolegle, więc
    odlutuj im E i B, a potem sprawdź czy któryś z nich jest jeszcze dobry,
    czy też wszystkie powalone (z reguły mają zwarcie E-C).
    Potem podobnie przejdź przez tranzystory sterujące, stabilizacje
    temperatury, aż do wejściowych, następnie jeszcze sprawdź rezystory
    emiterowe i bazowe.

    Jak już wyłuskasz co jest popalone - w najgorszym przypadku będzie
    wszystko, aż do stopnia napięciowego - to zajmij się zakupem
    tranzystorów - zważając na to co kupujesz - np. unikaj tranzystorów
    Motorola i np. serii 2N.. z Toshiby - bo te firmy nie robią takich
    tranzystorów i masz do czynienia z podróbkami - przy pierwszej odpałce
    będziesz miał znów piekarnik.

    Osobiście polecam ON Semi dla 2N i MJ, a Toshiba dla 2SA i 2SC.

    Po wymianie wszystkiego na dobre podłączasz zasilanie przez rezystory
    np. ok 300R/15W i patrzysz co się dzieje - gdy spadek na rezystorach
    jest ok. 10V, a na wyjściu jest ok. 0V to jesteś w domu, będzie dobrze.

    Jeżeli któryś z powyższych warunków nie jest spełniony, to albo trzeba
    podregulować prąd spoczynkowy, albo dalej kopać, gdyż podczas wstępnych
    poszukiwań coś przeoczyłeś.

    Idźmy dalej zakładając, że wszystko jest OK - dalej z rezystorami w
    zasilaniu podepnij sygnał np. generator, oczywiście bez obciążenia i
    oscyloskopem (best) lub miernikiem na AC sprawdź jakie jest napięcie
    zmienne na wyjściu, jak jest podobne do zasilania to jest OK jak nie to
    znów kopiesz gdzie ci wcina sygnał. Jednak najlepiej jest z oscyloskopem
    bo przy okazji zobaczysz jak ci zniekształca i czy się wzbudza.

    Zakładamy, że jest OK - wówczas wyrzucasz rezystory z zasilania i
    podpinasz zasilanie bezpośrednio, włączasz sprawdzasz napięcie na
    wyjściu, jeśli jest ok. 0V, to dobrze, podłączasz sygnał i patrzysz jak
    pracuje na pełnym zasilaniu, ale bez ociązenia, jeżeli dobrze, podpinasz
    najlepiej jakiś godny rezystor ~8 Omów i patrzysz jak pracuje pod
    obciązeniem, na pół gwizdka - jeżeli ma wentylatory to zadbaj, żeby
    chłodzenie miało poprawny obieg.

    Obserwuj jak się grzeją elementy, jeżeli bez ekscesów - to podłącz
    minimalne przewidywane przez producenta obciązenie i wysteruj na maksa,
    jak wytrzyma to znaczy, że naprawiłeś ten wzmacniacz.

  • 16. Data: 2011-03-20 08:21:15
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Maciek <m...@p...com> wrote:

    > Autora nie pamiętam

    "Artur G."

    gof

  • 17. Data: 2011-03-21 13:32:14
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2011-03-19 05:44, Maciek pisze:

> [...]
    > tranzystorów. Mi to pomogło zrozumieć metodę, więc może i Tobie coś da.
    > Autora nie pamiętam i mam nadzieję, że się nie obrazi za cytat. Dyskusja

    Super opis - dzięki za przytoczenie ;)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 18. Data: 2011-03-21 13:44:11
    Temat: EPILOG: Upalona końcówka mocy wzmacniacz audio...
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2011-03-18 11:18, Mikołaj Tutak pisze:

> [...]
    > http://img217.imageshack.us/img217/5931/caa500.png
    >
    > (niestety producent nie podał na schemacie napięć wzorcowych)

    Ostatecznie wymieniłem tranzystory wyjściowe U205 i U206 (to błyo
    oczywiste patrząc na dziurę w U205). Następnie wymieniłem RV202 był
    ewidentnie upalony (przerwa), a także R256 był przypalony (efektywnie
    ~43R zamiast 47R). Także R260 został wymieniony (przez osobę która
    naprawiała ten wzmacniacz pierwsza - czyli musiał być poważnie upalony).
    Na wszelki wypadek wymieniłem też C223 (i symetrycznie C218). Przy
    okazji wymieniłem elektrolity na jakieś budzące przynajmniej lekkie
    zaufanie (Jamicon 105oC) :)

    Żarówka 60W podłączona zamiast bezpiecznika na pierwotnym paliła się <1s
    od włączenia zasilania - czyli wzmacniacz nie ciągnął prądu jak głupi,
    nic się nie grzało. Po regulacji prądu spoczynkowego podłączyłem kolumny
    i wzmacniacz zadziałał :-)

    Dziękuję wszystkim za pomoc i uwagi :)

    PS: Dalej jestem ciekawy co spowodowało awarię...

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 19. Data: 2011-03-22 09:05:46
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Mikołaj Tutak" <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com> napisał w
    wiadomości news:ilvbf8$lec$1@news.onet.pl...
    > Witam!
    >
    > Grzebie właśnie we wzmacniaczu, upalony jest stopień wyjściowy, a

    > schemat:
    > http://img217.imageshack.us/img217/5931/caa500.png

    Co to za wzmaczniacz?

  • 20. Data: 2011-03-22 16:18:18
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2011-03-22 10:05, Artur(m) pisze:

    > Użytkownik "Mikołaj Tutak" <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com> napisał w
    > wiadomości news:ilvbf8$lec$1@news.onet.pl...

    > Co to za wzmaczniacz?

    Cambridge Audio A500. A coś szokującego jest na schemacie? ;)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj