  • 1. Data: 2011-03-18 10:18:50
    Temat: Upalona końcówka mocy wzmacniacz audio...
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    Witam!

    Grzebie właśnie we wzmacniaczu, upalony jest stopień wyjściowy, a
    dokładniej tranzystor SAP15N (U205), przy okazji uszkodzeni uległ
    potencjometr ustawiający prąd spoczynkowy (RV202), rezystor R256 wygląda
    jakby był poddany opiekaniu i jego rezystancja wynosi ok. 44ohm (47ohm
    nominalnie).

    Pozostałe element wyglądają na sprawne. Na co byście zwrócili szczególną
    uwagę przy powyższych uszkodzeniach? Może macie jakąś sprawdzoną metodę
    naprawy wzmacniaczy aby nie upalić na wstępie nowych Sankenów SAP15
    (wymieniam parę)?!

    schemat:
    http://img217.imageshack.us/img217/5931/caa500.png

    (niestety producent nie podał na schemacie napięć wzorcowych)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 2. Data: 2011-03-18 11:02:39
    Temat: Re: Upalona końcówka mocy wzmacniacz audio...
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    Witam!

> [...]
    > http://img217.imageshack.us/img217/5931/caa500.png
    >
    > (niestety producent nie podał na schemacie napięć wzorcowych)

    Sprawdz przy okazji:
    Q215,Q216, i diody w kolektorach.
    Co do wlaczenia po wymianie, mozesz zmniejszyc napiecie zasilania o 50%
    (autotrafo) i odpalic.

  • 3. Data: 2011-03-18 11:17:54
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2011-03-18 12:02, wchpikus pisze:
    > Witam!

    > Sprawdz przy okazji:
    > Q215,Q216, i diody w kolektorach.

    Wystarczy miernikiem sprawdzić złącza B-E, B-C, czy koniecznie wlutować
    i sprawdzić "kompleksowo"? Wstępnie przeleciałem je multimetrem i złącza
    B-E, B-C wyglądają na sprawne (~0.6V w kierunku przewodzenia).

    > Co do wlaczenia po wymianie, mozesz zmniejszyc napiecie zasilania o 50%
    > (autotrafo) i odpalic.

    Dobry pomysł tylko nie mam dostępu do autotransformatora :) Gdyby nie
    zasilanie symetryczne można byłoby pomyśleć o zasilaczu warsztatowym :/
    Jednak nie wszystko można naprawić za pomocą młotka i drutu :)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 4. Data: 2011-03-18 11:25:40
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    Witam!

> [...]
    > i sprawdzić "kompleksowo"? Wstępnie przeleciałem je multimetrem i złącza
    > B-E, B-C wyglądają na sprawne (~0.6V w kierunku przewodzenia).

    A zlacze E-C?
    Jak przebite, to zamiast tranzystorow masz zwarcie na zasilaniu.
    jesli nie masz autotrafa...mozesz sprobowac zasilic uklad jakims malym
    trafkiem z odczepami, tak abys mial powowe zasilania, co by tylko
    sprawdzic czy nie otwieraja sie na raz stopnie koncowe.

  • 5. Data: 2011-03-18 11:41:03
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Mikołaj Tutak pisze:

    > Dobry pomysł tylko nie mam dostępu do autotransformatora :) Gdyby nie
    > zasilanie symetryczne można byłoby pomyśleć o zasilaczu warsztatowym :/

    To daj szeregowo z pierwotnym jakąś żarówkę 60W na przykład :)
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 6. Data: 2011-03-18 11:45:42
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2011-03-18 12:25, wchpikus pisze:
    > A zlacze E-C?

    Tez sprawdzone. Nie ma zwarcia ;)

> [...]
    > trafkiem z odczepami, tak abys mial powowe zasilania, co by tylko
    > sprawdzic czy nie otwieraja sie na raz stopnie koncowe.

    Muszę faktycznie podłączyć mniejszego bo 2x45V momentalnie może
    spowodować efekty pirotechniczne ;)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 7. Data: 2011-03-18 11:46:25
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2011-03-18 12:41, ajt pisze:

    > To daj szeregowo z pierwotnym jakąś żarówkę 60W na przykład :)

    Żarówke mam :)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 8. Data: 2011-03-18 11:51:03
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Dobry pomysł tylko nie mam dostępu do autotransformatora :) Gdyby nie
    > zasilanie symetryczne można byłoby pomyśleć o zasilaczu warsztatowym :/
    > Jednak nie wszystko można naprawić za pomocą młotka i drutu :)

    Ale przydaje się głowa.
    Można dać rezystory w szereg z zasilaniem. Na tyle małe że prąd zwarcia nie
    przekroczy prądu tranzystorów.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2011-03-18 12:06:16
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2011-03-18 12:51, Desoft pisze:

    > Ale przydaje się głowa.
    > Można dać rezystory w szereg z zasilaniem. Na tyle małe że prąd zwarcia
    > nie przekroczy prądu tranzystorów.

    Te rezystory to też nie takie 0.125W ;)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 10. Data: 2011-03-18 12:27:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 18 Mar 2011 11:18:50 +0100, Mikołaj Tutak wrote:
> [...]
    >potencjometr ustawiający prąd spoczynkowy (RV202), rezystor R256 wygląda
    >jakby był poddany opiekaniu i jego rezystancja wynosi ok. 44ohm (47ohm

    Ciekawi mnie mechanizm tej awarii.

    Czy to uszkodzony RV202 przegrzal tranzystory, czy po zwarciu C-B
    za duzy prad poplynal przez baze. Tylko skad - skoro R254 nie
    ucierpial .. przez Q216 nie, bo D215 przeszkadza, czyzby C223 ?

    Dobrze koledzy radza, zasilic przez zarowke, i to nawet 25W

    J.