  • 71. Data: 2023-07-06 13:18:49
    Temat: Re: Unitra cd...
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 06.07.2023 o 13:13, J.F pisze:
    > Hm, nagrywać sobie płyty na taśmy, do codziennego słuchania,
    > w celu oszczędzania płyt?

    Czyżbyś po wielu latach, na nowo odkrył cel w jakim powstały
    magnetofony? :D:D:D

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 72. Data: 2023-07-06 13:49:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 6 Jul 2023 13:18:49 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > Czyżbyś po wielu latach, na nowo odkrył cel w jakim powstały
    > magnetofony? :D:D:D

    No nie wiem, czy to był cel.
    Moze u nielicznych ... i to w późnym okresie.

    Swoją drogą - jak sie miała jakosc takiego Koncerta do płyty?
    W teorii to chyba podobna ..

    J.

  • 73. Data: 2023-07-06 17:56:03
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 6.07.2023 o 13:49, J.F pisze:

    > No nie wiem, czy to był cel.
    > Moze u nielicznych ... i to w późnym okresie.

    No, taki n.p. Karwowski używał magnetofonu szpulowego do zarządzania budową.

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 74. Data: 2023-07-07 02:05:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-05, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale masz na mysli ten kąt skrecenia, co sie srubką regulowało,
    > czy taki jakby "kąt przyłozenia" glowicy do czola tasmy - on chyba był
    > nieregulowany, i jak ktos niestarannie wspornik zrobił ...

    Kąt przyłożenia. Nie był regulowany.

    > A na zachodzie sie nie wycierało?

    Nie wiem. Zachodniego się dorobiłem u schyłku CD i nie miałem motywacji
    do wymęczenia.

    > do tego powinny być jeszcze maszyny i/lub oprzyrządowanie, aby to
    > wyprodukowac dobrze i tanio.

    Jeśli kupili z linią to tak. Ale licencja niekoniecznie implikuje
    dostarczenia lini produkcyjnej.

    > http://technique.pl/mediawiki/index.php/Polskie_magn
    etofony_kasetowe_-_cz%C4%99%C5%9B%C4%87_1_-_magnetof
    ony_stacjonarne

    > Jak na ~15 lat, to lista dosc długa.
    > Nawet jesli czesto to były wariacje na temat, to i tak mechanizmow
    > jest co najmniej kilka

    No może i tak. Nie mogę na szybko znaleźć jakiegoś muzeum "deków". Z
    drugiej strony, patrząc np. na aparaty takiego Canona, którego w miarę
    śledzę, (D)SLRy (co może odpowiadać bardziej zaawansowanym odbiorcom -
    vide stacjonarne magnetofony vs jamniki, dyktafony, łokmeny), w dowolnym
    momencie mamy z 7-12 modeli gdzie kolejne generacje pojawiają się co
    1.5-2.5 roku. A to jeden producent. A tam cały, duży kraj i paru
    producentów. Ale może to zła analogia.

    > Bo ja wiem ...

    No termination sugeruje bardziej wymuszone działanie. Może być, że za
    porozumieniem stron, lub zgodnie z umową, ale jak jest wygaśniecie to
    raczej "termination" się nie używa. Może się doszukuje.

    > Ale licencja powinna też obejmowac produkcje.

    Nie musi. Tzn. prawo do masowej sprzedaży oczywiście, ale dostarczenie
    lini zdecydowanie nie musi. Nie wiem jaka była praktyka, patrzę po tym
    co my np. w pracy robimy, ale to inna dziedzina i obyczaje mogą być
    inne.

    --
    Marcin

  • 75. Data: 2023-07-07 02:12:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-06, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Owszem, ale trzeba miec (koszt umiarkowany) i trzeba miec płyty,
    > a te juz drogie, lub bardzo drogie - jak zagraniczne za dolary.
    >
    > Płyty co prawda można pożyczyc.

    No właśnie tak to wyglądało. Krajowe płyty drogie nie były. Gorzej było
    z wyborem. Akurat tę Arię to upolowałem już w czasie dominacji kaset.
    Jej jakość w porównaniu z kasetami może była lepsza, ale jakoś nie
    powalała, więc to bardziej teoretyczne rozważania. A jak już kasety
    dominowały to przynajmniej u mnie głowne źródło to była "Trójka",
    Beksiński, a potem słuchało się na czym popadnie.

    --
    Marcin

  • 76. Data: 2023-07-08 06:53:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-05, LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:
    > [...]
    >
    > Bo to był zespół usterek a nie jedna. Dobre naprężenie taśmy zależało od
    > wsuniętego czoła głowicy do kasety/głębokość i dobrej blaszki z filcem w
    > kasecie i nawet samej głowicy/stożkowa/obła. Dodatkowo sprzęgło nie
    > mogło mieć zbyt mocnego tarcia ani zbyt słabego. Tor prowadzenia taśmy
    > musiał być mechanicznie idealny, co trudno było osiągnąć, jeśli ktoś nie
    > wiedział o tych zależnościach.

    Wiedza nie wystarczy jak którykolwiek z elementów nie da się poprawnie
    ustawić lub mamy jakąś niekorzystną wypadkową. Można się tak pierniczyć
    z każdą kasetą na każdej maszynie. Szkoda życia, nawet w prlu.

    --
    Marcin

  • 77. Data: 2023-07-14 14:51:20
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 06.07.2023 o 13:49, J.F pisze:

    > No nie wiem, czy to był cel.

    Oczywiście. Przede wszystkim chodziło o powielanie tych nagrań.

    Nagrywanie z radia było później (mowa o muzyce).

    > Moze u nielicznych ... i to w późnym okresie.
    >
    > Swoją drogą - jak sie miała jakosc takiego Koncerta do płyty?
    > W teorii to chyba podobna ..

    Koncert był używany często "przed" płytą, w sensie, że on był źródłem
    dla płyty...ale to dziwne czasy były :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 78. Data: 2023-07-14 15:20:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 14 Jul 2023 14:51:20 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > Oczywiście. Przede wszystkim chodziło o powielanie tych nagrań.
    > Nagrywanie z radia było później (mowa o muzyce).

    W Polsce, na swiecie?
    Zeby powielac, trzeba miec dwa magnetofony, albo gramofon, plyte i
    magnetofon.

    Na swiecie to chyba nie był główny cel ... na początku.

    A potem sie pojawiły dwukasetowce.

    Co ciekawe - USA sie jakos udało zablokować magnetowidy dwukasetowe.

    > Koncert był używany często "przed" płytą, w sensie, że on był źródłem
    > dla płyty...ale to dziwne czasy były :)

    No ale to chyba jakas amatorska płyta ...
    czy jednak to jakość płytowa była ?

    J.

  • 79. Data: 2023-07-14 15:52:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > W Polsce, na swiecie?
    > Zeby powielac, trzeba miec dwa magnetofony, albo gramofon, plyte
    > i magnetofon.
    >
    > Na swiecie to chyba nie był główny cel ... na początku.

    Największą korzyścią była możliwość tego, co dzisiaj realizują
    playlisty w komputerze, tablecie, smartfonie. Czyli poukładanie
    kilku godzin nagrań na taśmie w takej kolejności, w jakiej chciał
    mieć je posiadacz magnetofonu.

    Mam na myśli warunki, w których człowiek mógł robić co chciał,
    a nie co musiał. Na przykład mógł kupić w sklepie dowolną płytę.
    Czyli raczej nie w Polsce. No i chodzi mi o magnetofony szpulowe,
    które pojawiły się na dłuuugo przed kasetowymi. Zapewniały dobrą
    jakość i długi czas odtwarzania -- niedostępny dla gramofonów.

    Magnetofony kasetowe to co innego. Kaseta stała się w pewnym
    momencie ważnym nośnikiem w dystrybucji nagrań. Ale nie od razu,
    bo pojawiła się w 1962 roku, a dopiero w drugiej połowie lat 70
    nakłady kaset zrównały się z nakładami płyt. Nagranych taśm na
    szpulach w zasadzie nie było w sprzedaży (znam kilka takich
    przypadków, ale to niewypał marketingowy był).

    --
    Jarek

  • 80. Data: 2023-07-15 15:55:17
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.07.2023 o 15:20, J.F pisze:

    > W Polsce, na swiecie?
    > Zeby powielac, trzeba miec dwa magnetofony, albo gramofon, plyte i magnetofon.

    Gimby nie znajo. Jeden miał płytę i magnetofon. Nagrał taśmę i się
    dzielił z taśmy a nie z płyty. Najpierw kabelkiem a parę lat później
    jamikiem. Płyt (kolekcjoner) nie odtwarzał często, bo się niszczyły i
    traciły na wartości.Powstał też termin III jakość, bo po następnym
    kopiowaniu taśmy na taśmę, jakość spadała radykalnie...ale do dziś
    społeczeństwo w 70% ma "drewniane ucho" i nie słyszała spadku jakości
    bezpośrednio. Co innego w porównaniu.

    > Na swiecie to chyba nie był główny cel ... na początku.

    Na początku nawet nie było stereo. Mono używało się do nagrań jako
    dyktafonu. Dopiero później do muzyki.

    > A potem sie pojawiły dwukasetowce.

    A to już długa odległość.

    > No ale to chyba jakas amatorska płyta ...
    > czy jednak to jakość płytowa była ?

    Misiu, Koncert miał pasmo 20 - 20kHz więc mógł być spokojnie źródłem :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>