  • 1. Data: 2010-11-05 15:33:38
    Temat: Ulot
    Od: Szczepan Białek <s...@w...pl>

    Elektronicy piszą że im elektrony ulatują i muszą mieć chassis lub uziemiene
    (jako niewyczerpalny zbiornik elektronów.

    Można zatem zbudować nadajnik radiowy bez chassis i zmierzyć prąd w
    przewodzie uziemiającym.

    Jak to się wykazuje i mierzy?

    Ile by było w takim CB radio a ile w takim nadajniku jak ten co stał w
    Gąbinie.
    S*

  • 2. Data: 2010-11-05 16:50:30
    Temat: Re: Ulot
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szczepan Białek" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > lub uziemiene (jako niewyczerpalny zbiornik elektronów.
    > Można zatem zbudować nadajnik radiowy bez chassis i zmierzyć prąd

    Normalnie - amperomierzem.
    Zobacz kiedys amatorski jonolot - widac jak iskry przez trafo
    przeskakuja :-)

    A wracajac do anten: skoro prad plynie do anteny, to musi byc
    gdzies drugi koniec tego pradu.
    Owszem, moze byc dipol symetryczny i nadajnik umieszczony w srodku.
    Moze byc dipol mniej symetryczny i druga czesc nazywac sie
    przeciwwagami.

    Ale juz malutkie radyjko FM mnie dziwi .. co z tego ze ma dluga
    antene, przeciez musi miec jeszcze inne odniesienie dla napiecia
    czy miejsce na plynacy prad ..

    > Ile by było w takim CB radio a ile w takim nadajniku jak ten co
    > stał w Gąbinie.

    Do Gabina sie chyba nadal stosuja zwykle zasady - dipol polfalowy,
    to bedzie mial kolo 75ohm, gdzies tam musialo plynac 163 A.
    Tylko ze to bylo na wysokosci 300m :-)

    J.

  • 3. Data: 2010-11-05 19:16:31
    Od: Szczepan Białek <s...@w...pl>

    > Użytkownik "Szczepan Białek" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Normalnie - amperomierzem.

    To mogą być małe ilości elektronów. Tyle ile przdostanie się przez
    kondensator.
    Cewka Tesli wyrzuca elektrony w powietrze. Ale jak wydzielić z prądu
    zmiennego ten dryf elektronów.
    Tu trzeba fachowca.
    S*

  • 4. Data: 2010-11-06 20:51:45
    Od: "Andy" <a...@c...pl>

    > Użytkownik "Szczepan Białek" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Normalnie - amperomierzem.
    > Zobacz kiedys amatorski jonolot - widac jak iskry przez trafo przeskakuja
    > :-)

    Taka mysl mnie naszla.

    Co sie stanie z jakimkolwiek ukladem elektronicznym np. zasilanym z baterii
    jesli calosc nalektryzujemy dodatnio do
    tysiecy albo moze milionow Voltow.

    Czy w ktoryms momecie braknie swobodnych elektronow,
    i uklad przestanie dzialac ?

    --
    Andrzej

  • 5. Data: 2010-11-06 21:12:35
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 06.11.2010 21:51, Andy pisze:

    > Co sie stanie z jakimkolwiek ukladem elektronicznym np. zasilanym z baterii
    > jesli calosc nalektryzujemy dodatnio do
    > tysiecy albo moze milionow Voltow.
    A co dokładnie chcesz w tym układzie elektryzować? Jego masę?

    > Czy w ktoryms momecie braknie swobodnych elektronow,
    > i uklad przestanie dzialac ?
    Jak "skończą" Ci się elektrony to już bardziej podnieść różnicy
    potencjałów się nie da, chyba, że elektryzując drugą stronę ujemnie.

    Michoo

  • 6. Data: 2010-11-06 21:17:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 6 Nov 2010 21:51:45 +0100, Andy wrote:
> [...]
    >jesli calosc nalektryzujemy dodatnio do
    >tysiecy albo moze milionow Voltow.
    >
    >Czy w ktoryms momecie braknie swobodnych elektronow,

    Nie zabraknie. Hm, a moze i zabraknie, albo od nadmiaru zmieni sie
    sposob dzialania. Ale to jakies straszliwe napiecia, czy raczej
    potencjaly musialyby byc.

    Znacznie wczesniej przeskoczy wielki piorun, ktory byc moze
    unieszkodliwi urzadzenie. Albo sie rozladuje w jakims cichym
    wyladowaniu.

    J.

  • 7. Data: 2010-11-07 00:01:49
    Od: shg <s...@g...com>

    On Nov 6, 9:51 pm, "Andy" <a...@c...pl> wrote:
    > Czy w ktoryms momecie braknie swobodnych elektronow,
    > i uklad przestanie dzialac ?
    Tak, oskubiesz najpierw całe pasmo przewodnictwa i zrobisz izolator,
    cudów nie ma, bez swobodnych elektronów elektronika pracować nie
    będzie. Potem (o ile w ogóle będzie jakieś "potem") pasmo walencyjne i
    dalej niższe powłoki. Wydłubywanie tych elektronów będzie wymagało
    coraz większych energii.
    Na pewnym etapie dalsze wyciąganie elektronów przestanie być możliwe
    ze względu na ograniczenia stosowanej metody. Nie uzyskasz na przykład
    odpowiednio dużego natężenia pola elektrycznego żeby wydłubywać
    elektrony z niższych stanów energetycznych, bo będzie przebijać
    wytworzony izolator, albo elektrony popłyną wokół niego.

  • 8. Data: 2010-11-07 09:39:49
    Od: Szczepan Białek <s...@w...pl>

    Użytkownik "shg" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
    > i uklad przestanie dzialac ?

    >Tak, oskubiesz najpierw całe pasmo przewodnictwa i zrobisz izolator,
    cudów nie ma, bez swobodnych elektronów elektronika pracować nie
    będzie.

    Jeżeli chassis jest za małe to to powinno wykazywać deficyt elekronów.
    Czy to można wykryć? Jak i czym? Np. woltomierzem elektrostaycznym,
    naładowanym elektroskopem?

> [...]
    elektrony z niższych stanów energetycznych, bo będzie przebijać
    wytworzony izolator, albo elektrony popłyną wokół niego.

    Jak wykryć to wyciąganie w przewodzie uziemiającym?
    S*

  • 9. Data: 2010-11-07 10:57:30
    Od: shg <s...@g...com>

    On Nov 7, 10:39 am, Szczepan Białek <s...@w...pl> wrote:
    > Je eli chassis jest za ma e to to powinno wykazywa deficyt elekron w.
    > Czy to mo na wykry ? Jak i czym?  Np. woltomierzem elektrostaycznym,
    > na adowanym elektroskopem?

    Z tego co do tej pory udało mi się zaobserwować, to opróżnienie pasma
    przewodnictwa jest niewykonalne w gazach i próżni. W pierwszym
    przypadku następuje jonizacja gazu, w drugim emisja i tak, czy inaczej
    prąd będzie płynął w kółko, co najwyżej wytworzy się duża różnica
    potencjałów. Nie wydaje mi się żeby istniała jakaś nieinwazyjna metoda
    pomiaru, tj. taka która nie zmieni zgromadzonego ładunku. Woltomierz
    się nie nadaje, trzeba zmierzyć ładunek, nie napięcie. Metoda
    inwazyjna jest banalna, trzeba rozładować (wyrównać potencjał z jakimś
    punktem odniesienia) i scałkować natężenie prądu rozładowującego po
    czasie.

    > Jak wykry to wyci ganie w przewodzie uziemiaj cym?
    Urządzenia mierzące natężenie przepływu ładunków były jednymi z
    pierwszych przyrządów pomiarowych w elektryce/elektronice. Zwykły
    amperomierz.

  • 10. Data: 2010-11-07 11:32:32
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik shg napisał:
> [...]
    > elektrony z niższych stanów energetycznych, bo będzie przebijać
    > wytworzony izolator, albo elektrony popłyną wokół niego.

    Bądźmy rozsądni - nie uzyska wystarczającego natężenia pola
    elektrycznego żeby opróżnić z elektronów pasmo walencyjne półprzewodnika
    i gaz elektronowy połączeń metalicznych. Metal pozbawiony swobodnych
    elektronów to są jakieś nieludzkie natężenia pola nieznane chyba
    ziemskiej przyrodzie.

    --
    Darek