  • Data: 2011-05-10 11:38:39
    Temat: Re: UWAGA: pendrive 15GB zamiast 16GB
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2011-05-10 12:56, Szyk wrote:
    > Pojawiły się tu głosy, że niby ja się nie znam na jednostkach. Ale to
    > nie prawda! Na moim pendrive pisze 16GB (a nie 16GiB) i tak pisało w
    > ofercie i tym się zasugerowałem. Bo mnie uczyli że 1GB to jest 2^30
    > czyli 1024*1024*1024=1073741824 batów! A oni na stronce na czerwono
    > twierdzą że 1GB to niby 1000000000 bajtów!

    To że ktoś Ciebie coś nauczył, nie znaczy, że to jest prawda/norma.
    Zresztą szkolnictwo jest zawsze parę lat za trendami. Poza tym normy
    zmieniają się z czasem, nie można bazować na wiedzy która np. była
    aktualna 10-20 lat temu albo np. nieporawne symbole stosowane są przez
    Twój system operacyjny, który wyświetla GB zamiast np. GiB.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Gigabajt

    IMHO towar jest zgodny z umową, poza tym zastanów się nad kosztami extra
    GB i czasem/dojazdami/nerwami straconymi na próbie wymiany.

    "[...] W informatyce przedrostek "giga" oznacza liczbę 1024*1024*1024 =
    1 073 741 824 - jest wynikiem działania 230 (a nie jak w układzie SI -
    109 = 1 000 000 000). Formalnie powinien być używany przedrostek "gibi",
    który oznacza właśnie 1024*1024*1024, jednostka powinna się nazywać
    gibibajt i posiadać skrót GiB, w praktyce jednak, utarła się niepoprawna
    nazwa. Jest to często wykorzystywane przez producentów różnych nośników
    pamięci czy urządzeń które je wykorzystują. Producent określa, że jego
    urządzenie cechuje się pojemnością 1 GB, co każdy odczytuje jako
    1073741824 bajtów, a w rzeczywistości produkt ma 1000000000 bajtów co
    daje różnicę 70 MiB. [..]"