  • 21. Data: 2009-10-17 19:55:27
    Temat: Re: UPS do pieca CO
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sat, 17 Oct 2009 20:19:37 +0200, J.F. napisał(a):

    > No, ryzyko faktycznie jest.
    > Ktos wie jakie sa energie pierwszego i drugiego utleniania ? Dlugo to
    > bedzie trwalo ?
    >
    > Czyli co .. butla azotu ?
    > Zaraz .. C2N2 tez jest trujacy :-)
    ... tylko N2 malo reaktywny, w temperaturze dogasajacego zaru duzo nie
    poreaguje.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 22. Data: 2009-10-18 16:37:23
    Od: "Filip J" <f...@o...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@c...ropczyce.pl> napisał w wiadomości

    > W mojej miejscowości zdarzają się długie awarie sieci
    > anergetycznej
    > Instalacja nie działa
    > grawitacyjnie, więc gdy z braku prądu stanie pompa temperatura
    > rośnie i byłoby "bum"
    > Będę wdzięczny za sugestie (i inne rozwiązania tematu).

    Generalnie to problem nie leży w instalacji grawitacyjnej/wymuszonej, a w
    zamkniętej. ZTCW to NIE wolno takiej stosować w przypadku kotłów na paliwo
    stałe. Ale jak ktoś lubi dreszczyk emocji... ;)
    Sugerowałbym raczej dorobić jakiś zawór w instalacji, żeby w przypadku
    zagotowania miała gdzie ujść para.

    Pozdrawiam
    FJ

  • 23. Data: 2009-10-18 18:29:42
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-18 18:37:23 +0200, "Filip J" <f...@o...pl> said:

    > Użytkownik "Yozwig" <j...@c...ropczyce.pl> napisał w
    > wiadomości news:hbaeb6$sd2$1@news.onet.pl...

    > Generalnie to problem nie leży w instalacji grawitacyjnej/wymuszonej, a
    > w zamkniętej.

    E tam... zamkniętej czy otwartej...
    Jak jest zamknięta to jest zawór bezpieczeństwa. Jak jest otwarta, to
    przeleje się przez przelew naczynia wzbiorczego. Więc to nie jest to co
    masz na myśli, nie chodzi jedynie o sam wzrost ciśnienia.

    Ale czy masz pojęcie co się dzieje w kotle kiedy woda zaczyna wrzeć?
    Niezależnie od jego temperatury - czy będzie to 100 stopni czy 130
    stopni? Wrzenie może uszkodzić kocioł, niezależnie czy jest instalacja
    otwarta, czy zamknięta. I o zabezpieczenie przed wrzeniem chodzi.

    --
    DJ

  • 24. Data: 2009-10-18 19:00:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 18 Oct 2009 20:29:42 +0200, DJ wrote:
> [...]
    >stopni? Wrzenie może uszkodzić kocioł, niezależnie czy jest instalacja
    >otwarta, czy zamknięta. I o zabezpieczenie przed wrzeniem chodzi.

    Ale co sie dzieje ?
    W czajniku wrze, w garnku wrze, i wcale nie trzeba ich zabezpieczac.

    J.

  • 25. Data: 2009-10-18 19:48:29
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-18 21:00:31 +0200, J.F. <j...@p...onet.pl> said:

    > Ale co sie dzieje ? W czajniku wrze, w garnku wrze,

    A masz pod ręką garnek tak gdzieś od 25kW w górę? ;)))

    > i wcale nie trzeba ich zabezpieczac.

    - przegrzanie elementów wymiennika (zwykle odlewanych - staliwo,
    żeliwo) na przemian z chłodzeniem (zalewanie fazą cieką) raczej nie
    wróży im mechanicznej trwałości. odlewy i tak mają już pokaźne
    naprężenia wewnętrzne.
    - ryzyko uderzenia hydraulicznego, przecież faza ciekła i gazowa hasają
    tam bez kontroli, i raczej gwałtownie
    - przegrzanie uszczelek międzysegmentowych, do ich przepalenia włącznie
    - możliwe że jeszcze o czymś zapomniałem...
    Naturalnie powyżej mowa o kotłach wodnych, nie parowych, tam wrzenie
    jest normalne.

    BTW - my tu sobie kombinujemy jak zgasić... a w zasadzie w nowoczesnym
    świecie robi się to inaczej. Chwila googlowania... Nie gasi się. Się
    studzi :)))
    na przykład Danfoss BVTS
    W przypadku niebezpiecznego wzrostu temperatury wody w kotle lub
    kominku, zawór otwiera się i pozwala, aby zimna woda przepływająca
    przez system wymiany ciepła, szybko i skutecznie obniżyła temperaturę
    wody w urządzeniu. [...] Zawór nie wymaga zewnętrznego źródła
    zasilania.

    Tyle że... jeśli mamy wodę z wodociągu, to OK. Jak mieszkamy w domku na
    wsi, gdzie woda z własnego ujęcia, to nadal lipa. Brak prądu = brak
    wody.

    --
    DJ

  • 26. Data: 2009-10-18 20:34:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 18 Oct 2009 21:48:29 +0200, DJ wrote:
    >A masz pod ręką garnek tak gdzieś od 25kW w górę? ;)))

    Mysle ze bez problemu.

    >- przegrzanie elementów wymiennika (zwykle odlewanych - staliwo,
    >żeliwo) na przemian z chłodzeniem (zalewanie fazą cieką) raczej nie
    >wróży im mechanicznej trwałości.

    Kiedy wcale nie ma tam wielkich wahan temperatury. Bedzie blisko 100C.

    >odlewy i tak mają już pokaźne naprężenia wewnętrzne.

    Naprezenia usuwa sie przez ogrzewanie :-)

    >- ryzyko uderzenia hydraulicznego, przecież faza ciekła i gazowa hasają
    >tam bez kontroli, i raczej gwałtownie

    IMHO beda na tyle czeste i wymieszane ze skoki cisnienia beda
    malutkie.

    >- przegrzanie uszczelek międzysegmentowych, do ich przepalenia włącznie

    Jesli nie zgromadzi sie para w jakiejs przestrzeni, to przegrzania tez
    praktycznie nie bedzie.

> [...]
    >W przypadku niebezpiecznego wzrostu temperatury wody w kotle lub
    >kominku, zawór otwiera się i pozwala, aby zimna woda przepływająca

    Zimna woda to dopiero niszczy rozgrzany piec :-)

> [...]
    >Tyle że... jeśli mamy wodę z wodociągu, to OK. Jak mieszkamy w domku na
    >wsi, gdzie woda z własnego ujęcia, to nadal lipa. Brak prądu = brak

    W sumie .. o jakim pomocniczym grawitacyjnym obiegu chlodzacym z
    termostatem samochodowym mozna by pomyslec.

    J.

  • 27. Data: 2009-10-18 21:07:53
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 18 Oct 2009 21:48:29 +0200, DJ napisał(a):

    > Tyle że... jeśli mamy wodę z wodociągu, to OK. Jak mieszkamy w domku na
    > wsi, gdzie woda z własnego ujęcia, to nadal lipa. Brak prądu = brak
    > wody.
    Na strychu postawic sobie wieze cisnien :)
    Zreszta w sieci wodociagowej tez potrzebny prad do stacji pomp.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 28. Data: 2009-10-18 21:17:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jaroslaw Berezowski napisał:

    > Zreszta w sieci wodociagowej tez potrzebny prad do stacji pomp.

    Starożytni Rzymianie budowali akwedukty, a prądu nie mieli.
    Zresztą współczesne wodociągi w terenach górskich też mogą
    obejść się bez prądu i pomp.

    Jarek

    --
    Korzystasz już nie dla mnie
    ze stacji pomp.

  • 29. Data: 2009-10-18 22:14:39
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-18 23:07:53 +0200, Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl> said:

    > Na strychu postawic sobie wieze cisnien :)

    Można... :=)

    > Zreszta w sieci wodociagowej tez potrzebny prad do stacji pomp.

    Tyle że jest szansa że wodociąg nieco odległy zasilany z innego trafo,
    czy nawet innej linii, niż nasz dom. Oczywiście przy grubszej awarii
    stanie wszystko, nawet i duże set-tysięczne miasto. Jednak nie przy
    każdej awarii.

    --
    DJ

  • 30. Data: 2009-10-19 06:33:09
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Zubaj" <z...@r...pl> napisał w wiadomości

    > Sugerujesz zeby kolega rozwalil sciany i podlogi, wypierniczyl cala
    > instalacje
    > CO bo pewnie ma miedziana lub pex i zrobil porzadna stalowa grawitacyjna
    > :-)

    A może wystarczy że założy takie zabezpieczenie pieca które na wypadek
    przegrzania zaleje bardzo powoli palenisko wodą?
    W piecach z podajnikami metodę stosuje się od dawna np. w celu ochrony przed
    zapaleniem peletów w pojemniku w przypadku zaniku prądu. Woda zalewa
    podajnik ślimakowy. W naszym układzie wystarczy zwykły zawór termostatyczny
    ustawiony np. na 90 stopni. Kapilarę zaworu umieścić na rurze w stronę
    grzejników, przed zaworem termostatycznym. Przed zaworem termostatycznym
    zwykły kulowy którym ustawimy maksymalną ilość wody taką aby wystarczyła do
    zagaszenia ewentualnie tylko przyduszenia płomienia. Ważne aby nie było zbyt
    gwałtowne zalanie bo rozpierdzieli piec. Gdzieś z boku nad paleniskiem przez
    dziurę wprowadzić rurę z zaspawanym końcem i z nawierconymi otworami ku
    dołowi.
    A więc UPS jak najbardziej aby piec pracował podczas zaniku napięcia i
    zabezpieczenie na wypadek gdyby UPS odmówił.

    Marek