    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: UPS a moc bierna
    Date: Wed, 20 Sep 2023 18:23:17 +0200

    On Tue, 19 Sep 2023 12:21:34 -0700 (PDT), M M wrote:
    > Mój falownik sam nie potrafi pilnować całej sieci, to prosty jednofazowy Growatt
    MIN-3000-TL-XE.

    Nie wiem dlaczego na growatt.pl nie widze modeli TL-XE, nie wiem
    dlaczego instrukcji nawet od TL-X nie ma, ale widze gdzies, ze to sie
    prosto podłącza tylko do sieci domowej.

    > Da się przez Modbus ustawiać moc bierną w zakresie +/-60% znamionowej z krokiem co
    1% i to faktycznie działa.

    Tylko jeszcze trzeba widziec, ile nastawic :-)

    Ale modele MIN TL-X i MIC TL-XE maja mozliwość połączenia z
    licznikiem energii, albo z transformatorem prądowym (CT) na przyłączu
    do sieci - ale czy to potrafi skompensować bierną, czy tylko służy do
    ograniczenia wypływu energii do sieci, to nie wiem.

    > Wystarczy znikoma produkcja z PV nawet o zmroku, ale musi być - jak nie ma to idzie
    spać.

    No, jak nie ma z czego, to nie wyprodukuje :-)

    falownik 3f w zasadzie mógłby bierną produkowac, bo to trzeba tylko
    przerzucac prąd między fazami, sumaryczna moc zawsze zero (plus
    straty).

    Falownik 1f musialby miec duzy kondensator do chwilowego
    przechowywania energii.

    > Może by się dało podtrzymać w nocy jakimś małym zasilaczem z ograniczeniem
    prądowym, równolegle do paneli.
    > Falownik potrzebuje minimum 100V DC, wystarczy 100mA - nie wiem czy znajdę coś
    gotowego, trzeba by rzeźbić.
    > Pomiar na SDM120M już zrobiony, po zmroku niestety około -500VAr leci.

    to z powodu tego UPS?

    To taki dodatkowy zasilacz moze być rozwiązaniem, tylko nie wiem czy
    tak mała moc wystarczy. W dodatku pamietaj, ze te DC musi byc
    izolowane od sieci - bo potencjały na DC sa tych falownikach zmienne.

    J.