  • Data: 2012-02-15 00:01:02
    Temat: Re: U jakiego opa dobrze dzialaja faksy?
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "PiotRek" <b...@w...pl.invalid> napisał w wiadomości
    news:jheqh3$13o$1@inews.gazeta.pl...
    > Śmiem twierdzić, że takie opóźnienia to jednak domena XX i XXI,
    > a nie XIX wieku (centrale systemu Strowgera raczej opóźnień
    > nie wprowadzały, w przeciwieństwie do niektórych cyfrowych)...
    > ;-)

    Nie dziwota Piotrze, wprawdzie opóźnienia również występują i w transmisji
    czysto analogiwej, ale są minimalne, może o jeden okres, zwłaszcza przy
    przemianie sygnałów (gdybam), a uzyskanie sygnau cyfrowego, to jednak
    próbka, potem jej przeliczenie, algorytmy kompresji (bez)stratnej, co
    dodatkowo opóźnia. Jeszcze opóźnienie w dawnych E10A i TCK30, to też raczej
    minimalne były, gdyż stopień przetworzenia sygnału był tam raczej nikły,
    próbka, od razu w linię, oczywiście, wkomponowanie tego w ramkę, na moje
    ucho poniżej 1/10 sekundy, przy braku echa, co się zdarzało, niezauważalne.
    Przy obecnym echu wrażenie wypowiadania się w pomieszczeniu o dużej
    kubaturze - dźwięk odbijający się od ścian. Wprowadzenie większych krotności
    niejako naturalnie wprowadziło większe opóźnienia, w końcu każde
    przetworzenie sygnału je wprowadza.
    Dla uproszczenia, możemy przyjąć, że Twoje wyjaśnienie jest dokładne, nie
    chcę teraz targować się o niuanse, to tylko takie "zboczenie zawodowe". Dla
    jakości transmisji istotne jest raczej, aby teletransmisja nie wprowadzała
    zniekształceń fazowych (bardziej), nieliniowych (też istotne, ale
    niekoniecznie mocno) czy liniowych (najmniejszy problem). Jeśli tor nie
    wprowadza przesunięcia fazowego, lub jest ono wprost proporcjonalne do
    częstotliwości sygnału, jeśli przy nieliniowych nie zgubi niuansów przekazu
    (za Strowgiego miałem badziewne TCK do ACMM-EWSD, jeden tor na ucho był gut,
    ale transmisję szlag trafiał, z wielką trudnościa zbzykiwało na 4800 i to
    tylko wymuszone, a i tak zrywało, a inny tor, na ucho katastrofalnie
    zniekształcony, dawał bardzo stabilne 14400, a nawet 16800, nie zrywało
    nigdy, lub prawie nigdy), jeśli przy problemach z liniowością pasma także
    nie nastąpi zgubienie niuansów przekazu (bo np. się kondensator zawieruszył
    na linii), to powinno pięknie polecieć. Przy VoIP raczej trudno o liniowość
    fazy, przebiegu, pasma - kodowanie stratne. Hmm... muszę zobaczyć, czy mi
    faks w UPC pójdzie :)

    Dobra, tyle "mądrości" - wszystko to obserwacja otoczenia, w znacznej części
    teletransmisji na mojej centrali ACMM, co do VoIP ocena audio - zwykle
    wyłapuję co innego, niż pozostali.