  • 311. Data: 2013-06-24 13:23:11
    Temat: Re: Typowe zachowanie rowerzystów
    Od: "Jan Koval" <j...@o...pl>

    Użytkownik "leszek niewiadomski" <l...@i...invalid> napisał w wiadomości
    news:kq6jv6$iia$2@online.de...

    > Proponowalbym tez pas bezpieczenstwa i co najmniej jeden airbag.

    A ja gwiazdki ncap w testach z przeszkodą i człowiekiem.

  • 312. Data: 2013-06-24 13:24:19
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail r...@p...pl.invalid napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Od kiedy do prowadzeniu roweru jest wymagane prawo jazdy? Ja pisze o
    > przypadku, kiedy rowerzysta nie zauważa zmiany świateł i wpieprza się
    > pod koła ruszających samochodów.

    myslę, że chodziło o kierowców, ktorzy nie potrafią żwawo ruszyć spod
    swiateł...

    > Ale czego ja wymagam od pedalarstwa? Odrobiny wyobraźni? Chyba
    > naprawdę oszalałem.

    Kto wie, kto wie... ;-P

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Henry Louis Mencken

  • 313. Data: 2013-06-24 13:24:20
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail r...@p...pl.invalid napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Po raz kolejny przypominam: godzina druga w nocy, rower na drodze
    > krajowej jadący środkiem drogi. Tak, jest to sytuacja, która może
    > zaskoczyć nawet doświadczonego kierowcę. Tak, zaskoczony kierowca
    > wykonał błędny manewr.

    Hmmm, chyba wszystko zależy od posiadanego oświetlenia.
    Jeżeli rowerzysta był oswietlony i wodczny z daleka to raczej taka sytuacja
    nie zaskakuje, ewentualnie wprowadza w konsternację.

    Rozumiem, ze o oswietleniu rowerzysty nic nie wiemy?
    A skąd wiadomo, że jechał środkiem?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Życie ma to do siebie, że nie można go powtórzyć."

  • 314. Data: 2013-06-24 13:24:20
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail r...@p...pl.invalid napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Że co?

    ciecie cytatów jak u klasyka...
    Poniżej wyjaśnił, ze co... :)

    --
    Pozdrawia... Budzik

  • 315. Data: 2013-06-24 13:35:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello AZ,

    Monday, June 24, 2013, 1:16:08 PM, you wrote:

    > Czesto pisujesz normalnie i z sensem, no ale prosze Cie... Ile rower
    > jadacy 10 km/h (ok. 3m/s) a nie rzadko 20 km/h bedzie przejezdzal przez
    > dwa pasy?

    Rower mijający samochody z prawej musi skręcić o 90 stopni na krótkim
    odcinku i potem drugi raz, żeby się ustawić. Wszystko w kilkumetrowej
    śluzie. Ja znam taką fizykę, która zabrania zrobić to z prędkością
    20km/h a i nawet 10km/h jest mało prawdopodobne. Rowerzysta, który na
    odcinku kilku metrów ma dwa dość ostre skręty spojrzy na światła raz -
    przed pierwszym skrętem. Zanim dojedzie do pasa do skrętu w lewo
    światło już może się dawno zmienić i samochody ruszyć.

    > A kierowcy stojacy na swiatlach w ulamku sekund rusza?

    Ja ruszam - od tego jest żółte światło, żeby do ruszenia się
    przygotować.

    > Bo u nas to w 99% ruszaja nie w ulamkach sekund a sekundach.

    Może u was. U nas ruszają sprawnie. Nie wszyscy ale nie wolno
    zakładać, że nie ma ruszających sprawnie.

    > Poza tym czy kierowcy samochod na swiatlach sa slepi? Sa wpatrzeni
    > tylko i wylacznie w swiatla jakby startowali w wyscigu w F1 po czym
    > strzal ze sprzegla i ogien?

    Pogadamy po pierwszych wypadkach w śluzach.
    Tak - kierowcy są wpatrzeni w światła, bo do tego ich przepisy
    zobowiązują. I nie wolno blokować skrzyżowania.

    > Wez tez pod uwage, ze gro rowerzystow to lokalesi nie rzadko swiatla
    > znajacy na pamiec i wiedza, ze zielone ich nie zaskoczy.

    Chyba sobie żartujesz. Fazy współczesnych świateł są zmienne w ciągu
    doby - nijak nie do spamietania. Do tego dochodzą jeszcze skrócenia
    faz przyciskami dla pieszych.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 316. Data: 2013-06-24 13:41:08
    Od: "Jan Koval" <j...@o...pl>

    Użytkownik "Budzik" <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w wiadomości
    > A z brakiem światełka czasami powód moze byc prozaiczny - np. zepsuło sie w
    > czasie jazdy, co przyznaje samemu mi sie kiedys zdarzyło.

    A jakieś odblaskowe też się zepsuło? Odpadło?

  • 317. Data: 2013-06-24 13:41:26
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2013-06-24, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > przed pierwszym skrętem. Zanim dojedzie do pasa do skrętu w lewo
    > światło już może się dawno zmienić i samochody ruszyć.

    Mysle, ze troche przesadzasz :-)

    > Ja ruszam - od tego jest żółte światło, żeby do ruszenia się
    > przygotować.

    No ale to Ty, obserwacje ulic jednak pokazuja co innego.

    > Może u was. U nas ruszają sprawnie. Nie wszyscy ale nie wolno
    > zakładać, że nie ma ruszających sprawnie.

    A gdzie jest to u nas a gdzie u was? ;-)

    > Pogadamy po pierwszych wypadkach w śluzach.
    > Tak - kierowcy są wpatrzeni w światła, bo do tego ich przepisy
    > zobowiązują. I nie wolno blokować skrzyżowania.

    Sa tez zobowiazani do bezpiecznej jazdy i ograniczonego zaufania.

    > Chyba sobie żartujesz. Fazy współczesnych świateł są zmienne w ciągu
    > doby - nijak nie do spamietania. Do tego dochodzą jeszcze skrócenia
    > faz przyciskami dla pieszych.

    No nie zartuje. Srednio spostrzegawcza malpa, pokonujac codziennie
    jakas trase, albo od czasu do czasu krecac sie po danej okolicy to
    zauwazy i spamieta. Ja nie mam zadnego problemu a przez pare takich
    skrzyzowan z inteligentnymi swiatlami jezdze i pamietam sekwencje
    swiatel i zachowanie w zaleznosci od tego czy piesi uruchomili
    swiatla na przejsciu czy nie.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 318. Data: 2013-06-24 13:50:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 Jun 2013, tᴏ wrote:

    > Wręcz przeciwnie -- miały nie utrudniać,

    Moment.

    Na wstępie (do sprawdzenia w archiwach .rowery) sam nie jestem
    zwolennikiem jazdy np. środkiem pasa "bo tak", bywa że MIEJSCAMI
    tak jeżdżę (i uprzejmie proszę kierowników wszelakich do rozważenia
    sobie "dlaczego" np. w bezpośredniej okolicy wszelkich wyjazdów),
    a na deser dodam że prawie zawsze mam lusterka (jeśli ktoś łapie
    wniosek, że na pustej drodze nie będę jechał zupełnym skrajem
    BEZ POTRZEBY).
    Poproszę więc uprzejmie nie zamieniać niniejszego komentarza
    na flejm w kategorii "słuszności", bo będę miał ambiwalentne
    odczucia :>, odnoszę się literalnie do Twoich słów oraz przepisów.

    Ad rem.
    Wymóg "ułatwiania" powodował samoistne zagrożenie (na podobnej zasadzie
    jak khem... "agresywne oczekiwanie" niewchodzenia pieszego na pasy)
    i przy wprowadzaniu zgodności PoRD z Konwencją Wiedeńską został skreślony.
    Pozostaje więc ściśle biorąc "nieutrudnianie", a o tym niżej.

    Przypuszczam również, że artykuł to jest "artykuł reporterski
    na dwie godziny temu bo prasa stygnie" a nie ścisła prezentacja
    faktów; jeśliby rowerzystka "jechała środkiem jezdni" (to jest droga
    JEDNOJEZDNIOWA, tak?) czyli "paskiem dla motocyklistów", to wątpię
    w próbę wyprzedzania. Kierowca ostro by hamował podejrzewając
    nietrzeźwość, prawda?

    > a utrudniły

    Wcale nie musiały - bardzo niewiele trzeba, aby zrobić aż "środek
    jezdni" :P z miejsca w którym jedzie GRO POJAZDÓW.
    Mam na myśli subiektywny odbiór przez kogoś, kto musiałby znaleźć
    się w tym samym miejscu co inny uczestnik ruchu.
    Literalnie, rowery powinny jechać w tym samym miejscu, w którym
    jedzie istotna większość prawych części pojazdów wielośladowych:
    z jakiegoś powodu ta *istotna większość* uznaje że jest to
    "możliwie blisko prawej krawędzi".
    Zgadza się?
    Pomijam kwestię fałdów (kolein), bo ze zdjęcia wynika raczej
    dobry stan drogi.

    > i spierdoliły z miejsca wypadku.

    Mamy tak - przypominam, że ja o stronie PRAWNEJ, nie moralnej,
    rozsądkowej itepe:
    - jeśliby istniał powód do uznania ich jedynie za świadków, mam
    pytanie: jaki przepis zmusza świadka do pozostania na miejscu?
    - jeśliby zaś popełniły wykroczenie, które jednak nie zostanie
    uznane za przyczynę wypadku, to mogłyby (i nadal mogą) dostać
    mandat...chyba że się "zgubią".
    Podobnym "bonusem" są wszelkie roszczenia wobec świadka,
    który nie tyle ma obowiązki według uznania policji, prokuratora
    i sądów, ale bywa iż przedstawiane one są dość "roszczeniowo"
    (np. godziny stawienia się, zbędne wezwania itede), co
    powoduje skutek jak wyżej (świadkowie wolą "nie widzieć",
    i to wcale niekoniecznie z obawy o zamach na siebie)

    Oczywiście, że zaryzykowały poszukiwanie w roli "podejrzanych
    o zamieszanie w wypadek", ale to chyba grozi najwyżej
    naciąganym zatrzymaniem (bez ukarania).

    Z góry zapodaję, że nie mam konceptu jak taki przypadek
    dobrze "ustawić" w przepisach :>

    Również żeby jasność była: w tej sprawie w 100% zgadzam się
    z Twoją krytyką. Ale do PRAWNEGO p. widzenia na razie nie ma
    to za wiele.

    pzdr, Gotfryd

  • 319. Data: 2013-06-24 14:12:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 Jun 2013, johnkelly wrote:

    > Chwila. A kierowca busa "wykonującego unik" to z myślenia jest zwolniony?
    > Wyciągasz daleko idące wnioski z fragmentarycznych danych?

    Wlaśnie w tym problem, że nie mamy podstawowej informacji: czy
    kierowca busa WIDZIAŁ te rowery i (jednak) chciał wyprzedzać,
    skądinąc licząc że ten z przeciwka zjedzie mu na pobocze
    (na zdjęciu nie widać czy tam jest jakiś rów itp), czy nie widział
    "bo nie mógł" (oślepienie z przeciwka, ale z drugiej strony światło
    z przeciwka również przeszkody oświetla) i w ostatniej chwili próbował
    omijać. Jeśli to drugie, to fakt iż miał pasażerów na klockach mógł
    ograniczyć jego chęć do wdepnięcia na hamulec.

    Inaczej mówiąc, tak jak piszesz, na razie mamy zestaw pytań, przy
    których odpowiedzi diametralnie zmieniają sytuację, a do kompletu
    zainteresowani mogą w sporym stopniu kłamać, zaś ich zeznania
    będą jedynymi dowodami.
    Najlepszy świadek (kierowca tego pojazdu z przeciwka, który np.
    widział i słyszał kiedy wyprzedzający zabrał się za zajmowanie
    drogi, czy najpierw hamował czy tylko trąbił itede) nie żyje.
    Rowerzystki nie widziały tego z tyłu, więc całkiem WIARYGODNIE
    zbyt wielu rzeczy nie wiedzą.

    > Ano. Np obowiązek noszenia odblasków przez pieszych nie dość, że będzie
    > martwym przepisem, to jeszcze będzie zdejmował odpowiedzialność z zap..laczy,
    > bo brak odblasków sądy będą traktować jako "przyczynienie się" niezależnie od
    > tego, czy ktoś jechał 90, czy 190.

    Nie chciało mi się szukać - ale czy ktoś przeczytał KW (konwencję, nie
    kodeks wykroczeń :)) pod tym kątem: czy piesi jako uczestnicy ruchu
    nie są czasem pod rygorami konwencji co najmniej "w ruchu międzynarodowym"?
    Bo taki zapis jest obosieczny.
    Po polsku, takie żądanie wobec Duńczyka idącego poboczem byłoby równie
    skuteczne, jak wymagania wobec kierowców - obcokrajowców w zakresie
    a to gaśnicy, a to kamizelki, a to apteczki (w różnych krajach).

    pzdr, Gotfryd

  • 320. Data: 2013-06-24 14:14:52
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail j...@o...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > A jakieś odblaskowe też się zepsuło? Odpadło?

    Nie, skad taki pomysł?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Oziębłość stosunków między ludźmi powstaje wskutek tarć