  • 1. Data: 2021-02-01 15:01:14
    Temat: Tymczasem w Gdansku punkt tankowania wodoru
    Od: K <n...@e...com>

    https://moto.trojmiasto.pl/Punkt-tankowania-wodoru-w
    -Gdansku-coraz-blizej-n152697.html

    i patrz pan, nie trzeba budowac osobnej infrastruktury tylko postawia go
    na istniejacej stacji!

  • 2. Data: 2021-02-01 15:39:13
    Temat: Re: Tymczasem w Gdansku punkt tankowania wodoru
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "K" napisał w wiadomości grup
    >https://moto.trojmiasto.pl/Punkt-tankowania-wodoru-
    w-Gdansku-coraz-blizej-n152697.html

    >i patrz pan, nie trzeba budowac osobnej infrastruktury tylko postawia
    >go na istniejacej stacji!

    A ten wodor to jak tam dostarczaja ?
    Skroplony, cysterna cisnieniową, czy rurke z rafinerii maja ?

    A moze, skoro to "Pure" ... elektrolizer na stacji, zasilany
    wiatrakiem ?

    J.

  • 3. Data: 2021-02-01 18:28:18
    Od: K <n...@e...com>

    On 01/02/2021 14:39, J.F. wrote:
> [...]
    > Skroplony, cysterna cisnieniową, czy rurke z rafinerii maja ?
    >
    > A moze, skoro to "Pure" ... elektrolizer na stacji, zasilany wiatrakiem ?

    Nie wiem, ale jakie to ma znacznie? Paliwo czy prad tez trzeba dostarczyc.

  • 4. Data: 2021-02-01 18:31:32
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 01.02.2021 o 18:28, K pisze:

    > Nie wiem, ale jakie to ma znacznie? Paliwo czy prad tez trzeba dostarczyc.

    Ale paliwo bezprzewodowo.

  • 5. Data: 2021-02-01 19:42:19
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 01-02-2021 o 18:31, nadir pisze:

    > Ale paliwo bezprzewodowo.

    Tzn. przez parowanie?

    Tak naprawdę wodór to nie jest paliwo, tylko nośnik energii.
    Taki sam jak akumulator, tyle że dużo bardziej stratny.
    Tak z 3 krotnie bardziej.

    Szybkość tankowania wodoru to też bujda, bo szybko tankują tylko ci pierwsi.
    Reszta musi czekać, aż się ciśnienie na stacji uzupełni.
    Czyli może być i z 0,5h.

    Na masową skalę, równie to kłopotliwe co ładowanie baterii, albo i
    bardziej, bo w domu wodoru nie zrobisz.

  • 6. Data: 2021-02-02 14:35:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 01-02-2021 o 18:31, nadir pisze:
    > W dniu 01.02.2021 o 18:28, K pisze:
    [...]
    >Tak naprawdę wodór to nie jest paliwo, tylko nośnik energii.

    Wodor sam energii nie niesie, dopiero trzeba go spalic :-)

    >Taki sam jak akumulator, tyle że dużo bardziej stratny.

    No owszem - akumulator to paliwo i utleniacz w jednym tylko ...
    dlatego duze i ciezkie.
    No, ciezkie, bo zbiornik wodoru tez duzy :-)

    >Tak z 3 krotnie bardziej.

    Tak straszycie, straszycie, a mnie sie wydaje, ze nie ...

    >Szybkość tankowania wodoru to też bujda, bo szybko tankują tylko ci
    >pierwsi.
    >Reszta musi czekać, aż się ciśnienie na stacji uzupełni.
    >Czyli może być i z 0,5h.

    Gdzie sie uzupelni ? To sie zrobi wiecej tego czegos :-)

    >Na masową skalę, równie to kłopotliwe co ładowanie baterii, albo i
    >bardziej, bo w domu wodoru nie zrobisz.

    Czemu nie ?

    Poza tym przeciez nie ladujesz w domu, wolisz na sępa :-)

    J.

  • 7. Data: 2021-02-02 14:38:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "K" napisał w wiadomości grup
    On 01/02/2021 14:39, J.F. wrote:
    -Gdansku-coraz-blizej-n152697.html

    >Nie wiem, ale jakie to ma znacznie? Paliwo czy prad tez trzeba
    >dostarczyc.

    Jesli to w poblizu rafinerii, to rurke mogli polozyc, ale przeciez to
    by musialo byc w calym kraju, wiec jednak infrastruktura do
    zbudowania.

    Albo do kupienia - jesli trzeba bedzie cystern wodorowych.

    J.

  • 8. Data: 2021-02-02 17:14:13
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 02-02-2021 o 14:35, J.F. pisze:
    > [...]
    >
    > Wodor sam energii nie niesie, dopiero trzeba go spalic :-)

    Teraz zwątpiłem - w ogniwie wodorowym wodór się pali?

    > No owszem - akumulator to paliwo i utleniacz w jednym tylko ... dlatego
    > duze i ciezkie.
    > No, ciezkie, bo zbiornik wodoru tez duzy :-)

    > Tak straszycie, straszycie, a mnie sie wydaje, ze nie ...

    No to sprawdź jak się wodór produkuje i jakie są straty.

    > Gdzie sie uzupelni ?

    W zbiorniku stacji.
    To nie są ciśnienia jak w oponie...

    > To sie zrobi wiecej tego czegos :-)

    No właśnie to robienie będzie trwało.

    > Czemu nie ?
    >
    > Poza tym przeciez nie ladujesz w domu, wolisz na sępa :-)

    Dopóki mogę to tak.
    Ale przed trasą dobijam w domu.

  • 9. Data: 2021-02-03 13:43:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > [...]

    >Teraz zwątpiłem - w ogniwie wodorowym wodór się pali?

    A czemu to sie nazywa ogniwo paliwowe ?

    Laczy sie z tlenem, czyli "pali" .

    >No to sprawdź jak się wodór produkuje i jakie są straty.

    Z gazu ziemnego sie produkuje :-)

    RoMan tez cos straszy, ze elektroliza ma niska sprawnosc.
    A tu cos pisza, ze 80%

    https://www.carboncommentary.com/blog/2017/7/5/hydro
    gen-made-by-the-electrolysis-of-water-is-now-cost-co
    mpetitive-and-gives-us-another-building-block-for-th
    e-low-carbon-economy

    >W zbiorniku stacji.
    >To nie są ciśnienia jak w oponie...

    >No właśnie to robienie będzie trwało.

    Robisz trzy zbiorniki, jeden przelewa do samochodu, dwa sie pompuja
    :-)

    >Dopóki mogę to tak.
    >Ale przed trasą dobijam w domu.

    A wodoru nie bedziesz musial dobijac przed trasa, bo sobie zatankujesz
    w trasie.

    I tylko szkoda tych obiadow ... a moze masz racje, ze beda 3 osoby w
    kolejce i "no sorry, dobijanie cisnienia zajmuje 10 minut na
    samochod".
    I bedzie mozna zjesc obiad :-)

    J.

  • 10. Data: 2021-02-03 13:47:56
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 03-02-2021 o 13:43, J.F. pisze:

    > Z gazu ziemnego sie produkuje :-)

    Przemysłowo?

    > Robisz trzy zbiorniki, jeden przelewa do samochodu, dwa sie pompuja :-)

    Każdy przez pół h.
    Wystarczy dla 3 aut.
    Na tej samej zasadzie, będziesz mógł naładować aku.

    > A wodoru nie bedziesz musial dobijac przed trasa, bo sobie zatankujesz w
    > trasie.

    Nie, bo kolejka do stacji na A1 pod Gdańskiem będzie sięgała pod
    Włocławek....