  • 101. Data: 2024-01-15 11:35:01
    Temat: Re: Tylko nie HomeAssistant
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/01/2024 11:08, Marek wrote:
    > Nie ma obowiązku używania wyłączników hybrydowych, Io może mieć
    > instalację w oparciu wyłącznie o łączność a nie manual.

    Nie ma obowiązku. To prawda. Tylko że z tego wynika, że ma instalację w
    której nie istnieje podstawowa zasada automatyki: alternatywne
    sterowanie części krytycznej.

    Pozostałe 99.9% użytkowników smarthome ma backup w postaci tych kabli. I
    nie ma to zwiazku z byciem, lub nie, HA czy ogólnie centealnego serwera.
    To ma zwiazem z projektem albo naiwnym, albo na odpierdol. Jak masz
    zrobioną instalację taką bedziesz miał jakość smarthome.

    > Skoro w XXI nie
    > można zawierzyć technologi by mogła być zdalna to tylko gorzej dla
    > technologii a nie io.

    Zdalna technologia, o ile na kablach, jest całkiem spoko. Ale obawiam
    się że i tych kabli sygnałowych może nie być.

    A wtedy *dowolna* technologia oparta o Wifi, Bluetooth, czy 433 jest do
    dupy, bo może zostać uszkodzona przez popsute lub złośliwe urządzenie u
    sąsiada.

    Brak kabli 230V włacznik/żarówka jest najzwyczajniej wystawianiem dupy
    aby ktoś w nią kopnął. No i to wina "pieprzonego HA".

    Jeszcze raz: niech io robi jak chce. Ale nie, HA nie jest niczemu winny.
    Postawiony na gównianym hardware i sterujący absurdalnie źle zrobionym
    smarthome. Niczego nie można po tym dobrego się spodziewać.

    Czekamy na potwierdzenie, czy to wina złych wyłączników czy braku kabli.

    Choć w obu wypadakch można tylko rozłozyć ręce w beznadziei, ruszyć do
    sklepu po piłe i strugać furmankę.

  • 102. Data: 2024-01-15 11:48:34
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 15.01.2024 o 09:51, heby pisze:

    > Hipoteza robocza jest taka że:
    >
    > 1) io nie wie, że wyłącznik światła smart działa jak normalny nawet po
    > utracie łączności

    Jaki normalny? Normalna to jest automatyzacja.

    > 2) io "zapomniał" wstawić druty 230V od wyłaczników do żarówek

    Jakich wyłączników? Nie po to robię automatyzację by załączać wyłącznikami.

    > W obu wypadkach to oczywiście wina "pieprzonego HA".

    A czego? Że PRL odszedł i trzeba zrobić system niepodatny na awarię
    centralnego sterownika?

  • 103. Data: 2024-01-15 12:09:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 15 Jan 2024 11:48:34 +0100, io <i...@o...pl.invalid> wrote:
    > Jaki normalny? Normalna to jest automatyzacja.

    Rozumiem takie podejście, bo było ono również moim założeniem jak
    projektowałem własny system 10 lat temu. Też nie mam manualnego
    overdrive, w przypadku uszkodzenia centralnego sterownika nie mam
    oświetlenia*. Parafrazując powiedzenie lorda Flockhard'a jest to
    ryzyko, które jestem w stanie ponieść.

    *- Oczywiście mogę wywalić moduły w puszkach i przewody 230V
    podłączyć bezpośrednio pod te same wyłączniki i mieć 100% mamual. Ba
    mogłem nawet tak skonstruować owe moduły aby były logicznie
    odseparowane od centralnego sterownika ale to by się kłóciło z
    założeniami ducha nowoczesności.

    --
    Marek

  • 104. Data: 2024-01-15 12:09:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/01/2024 11:48, io wrote:
    > Jaki normalny? Normalna to jest automatyzacja.

    Jest normalny, ponieważ steruje żarówką 230V. I jest zautomatyzowany bo
    pozwala na sterowanie zdalne z dowolnego systemu. Dwa w jednym.

    Przykładowo ten:

    http://tinyurl.com/musaehmw

    Nie wymaga nawet zmiany fizycznego pstryczka w ścianie. Zostaje Twój
    ulubiony i działa tak samo jak działał [1]. Oprogramowanie wymienić
    możesz na dowolne, w tym własne, to trywialne.

    Jak chcesz większy wypas dla szpanu przed rodziną to:

    http://tinyurl.com/2pwxedy2

    Działa znowu tak samo: padnie komuniakcja, światło właczysz tak samo jak
    z komunikacją. Nie polecam go, jest średnio wygodny w codzinnym używaniu.

    Jest co najmniej kilka rozwiązań tego typu, większośc w pełni możliwa do
    użycia hobbystycznie we własnych systemach.

    Istotne jest to, że działanie "po staremu" czyli po kablach 230V, bez
    względu na to, czy to system centralny, rozproszony czy własny, jest
    kluczowe.

    > Jakich wyłączników? Nie po to robię automatyzację by załączać wyłącznikami.

    Wiec robisz coś absurdalnego.

    Czy Twój plan zakłada, że żarówke w kiblu zapalać się bedzie z telefonu,
    a nie wyłacznikiem? A co jak dwójka przyciśnie, a appka się popsuje?

    Bo ja mogę oba kanały używać tak samo wygodnie. A jak padnie smart, to
    mogę robić po staremu, wyłacznikiem, bez świadomości że smart padł. Z
    resztą prawda taka, że żarówkę w kiblu odpalam wyłacznikiem. Natomiast
    *gaszę* automatycznie, po kilku minutach braku ruchu.

    > A czego? Że PRL odszedł i trzeba zrobić system niepodatny na awarię
    > centralnego sterownika?

    W PRL systemy oświetlenia były niepodatne na awarie centralnego sterowanika.

    Ba, do dzisiaj są niepodatne, mimo dodania tego sterowanika. Znaczy w
    99.9% wypadków. Bo zawsze jest 0.1% mądrali robiących to po swojemu i
    inaczej. Nic na to nie poradze, nauka bywa bolesna.

    [1] Z małą różnicą: położenie pstryczka nie ma już znaczenia. Znaczenie
    ma akcja zmiany położenia.

  • 105. Data: 2024-01-15 12:40:24
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 15.01.2024 o 00:22, heby pisze:

    > Też tak uważam. W końcu io ma tylko jakieś absurdalne problemy z gatunku
    > awaria czegoś powoduje brak światła w całym domu.
    >
    > Im dalej ta absurdalna dyskusja drepta, tym bardziej widac że biedny HA
    > niczemu tu nie winień, to tylko problem właściciela i jego dziwacznych
    > pomysłów.

    To prawda, że HA nie jest winny twojej biedzie mentalnej.

  • 106. Data: 2024-01-15 13:18:25
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 15.01.2024 o 11:35, heby pisze:

> [...]
    > To ma zwiazem z projektem albo naiwnym, albo na odpierdol. Jak masz
    > zrobioną instalację taką bedziesz miał jakość smarthome.

    Tu jedynym problemem jest podatność systemu na uszkodzenie centralnego
    sterownika. Nie istnieje potrzeba duplikowania jakiegokolwiek elementu
    sterowania która nie wynikałaby z tej podatności. Dokładnie tak, jak
    miało to miejsce w PRL, że niczego nie powielano. No ale tamte systemy
    nie miały podatności o której mowa. Koncentrowanie sterowania jest tutaj
    zwykłym błędem w sztuce powielanym nie wiadomo w ilu instalacjach.

> [...]
    >
    > Brak kabli 230V włacznik/żarówka jest najzwyczajniej wystawianiem dupy
    > aby ktoś w nią kopnął. No i to wina "pieprzonego HA".

    Tak, to jest wina "pieprzonego HA", bo jak wyżej.

> [...]
    >
    > Czekamy na potwierdzenie, czy to wina złych wyłączników czy braku kabli.
    >
    > Choć w obu wypadakch można tylko rozłozyć ręce w beznadziei, ruszyć do

    A ja rozkładam ręce w bezradności nad twoją głupotą.

  • 107. Data: 2024-01-15 13:20:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 15 Jan 2024 12:09:36 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Jest normalny, ponieważ steruje żarówką 230V. I jest
    > zautomatyzowany bo

    Ale to jest wifi, importuje sobą zawodność sieci wifi.

    --
    Marek

  • 108. Data: 2024-01-15 13:21:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 15 Jan 2024 12:40:24 +0100, io <i...@o...pl.invalid> wrote:
    > To prawda, że HA nie jest winny twojej biedzie mentalnej.

    No dobra a pomijając kopanie się po kostkach znalazłeś coś
    rozproszonego?

    --
    Marek

  • 109. Data: 2024-01-15 13:39:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/01/2024 13:18, io wrote:
    > Tu jedynym problemem jest podatność systemu na uszkodzenie centralnego
    > sterownika.

    Kable od włacznika do żarówki są odporne. Masz te kable?

    > Nie istnieje potrzeba duplikowania jakiegokolwiek elementu
    > sterowania która nie wynikałaby z tej podatności.

    Brak kabli od włącznika do żarówki położy każdy system automatyki,
    włącznie z rozproszonym, centralnym, chmurowym czy na sprężony rosół.

    Rozumiem, że ciężko wyjaśnić inaczej brak tych kabli niż ideologą, co
    usilnie czynisz.

    Nic nie poradzę. Taki system zawsze będzie kłopotliwy w użytkowaniu i
    zawsze będzie niebezpieczeństwo braku światła w kiblu z powodu awarii.

    Myślę ze to doskonale wiesz, tylko teraz głupio się przyznać, że to
    wątpliwy pomysł był, z tym niepodpinaniem wyłączników do żarówek
    bezpośrednio.

  • 110. Data: 2024-01-15 13:44:43
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/01/2024 13:20, Marek wrote:
    > Ale to jest wifi, importuje sobą zawodność sieci wifi.

    Z tego powodu, że wifi jest zawodny, mam backup w postaci kabli 230V.

    Zawodność u mnie wifi objawia się w niemożności sterowania żarówką z
    pociągu w Koluszkach albo nabiciem 1kWh za dużo, bo światło w kiblu się
    samo nie zgasi.

    Nie nazwałbym tego nawet porównywalnym problemem, z blackoutem z powodu
    braku 30m kabli 230V.