    From: Artur Maśląg <f...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Turbo Kamera - Mazda
    Date: Mon, 10 Oct 2011 12:16:31 +0200

    (...)
    > ...i kończy się czasami znalezieniem "eksperta".

    Być może.

    > Szukać w archiwach tego oskarżenia o "naruszenie praw GPL" czy
    > przyznajesz że pamiętasz?

    Oczywiście, że pamiętam.

    > Oczywiście sąd nie ma ani obowiązku ani prawa uznać za prawdę
    > orzeczenia "eksperta strony", ale dla równowagi obie strony
    > musiałyby mieć możliwość pokazania palcem ekspertowi powołanemu
    > przez sąd gdzie głupoty gada :]

    O ile wiem, to materiał dowodowy jest dostępny dla obu stron
    postępowania.

    > Druga sprawa to ta, że właśnie sam uzasadniłeś, że z okazji
    > co najwyżej złamania nosa poszkodowany dostępu *po prostu*
    > nie dostanie.

    Niech będzie.

    > I to jest właśnie problem o który chodzi.

    O który chodzi komu? Póki co to ja widzę roszczenie do prawa
    wglądu w implementację każdego rozwiązania, przez każdą osobę
    z ulicy. Zdaje się, że to jednak jest tajemnica handlowa.

    > Ustalmy że argumentację i regulacje w tym zakresie rozumiem,
    > co nie znaczy że "popieram" i że Sebastian nie ma sporego
    > kawałka racji.

    Zawsze może się zatrudnić w wywiadzie przemysłowym/gospodarczym.

    > W tym problem i tu mi się się zgadza.

    > A tu walnąłeś kulą w płot.

    Doprawdy?

    > Przecież rozwiązania chronione prawem są *jawne*, i w tym cały myk.

    Rozwiązania zasadniczo tak.

    > Utajnienie nie daje ochrony prawnej, za to pozwala ukrywać elementy
    > prawem nie chronione - np. w .pl nie są chronione algorytmy.
    > Możesz ochronić "górną" warstwę rozwiązania konstrukcyjnego
    > (wynalazek), możesz ochronić "dolną" warstwę rozwiązania
    > (kod, prawem autorskim), ale algorytmu prawnie nie ochronisz.

    A gdzie ja pisałem o ochronie jawnego algorytmu?

    > A teraz clou tematu: algorytm może być dobry, ale implementacja
    > błędna. A z powodu utajnienia w celu ochrony nie da się sprawdzić
    > ani prawidłowości algorytmu, ani (prawidłowości) implementacji.

    Cóż, akurat producentowi zależy na implementacji, która pozwoli
    mu zrealizować poprawne działanie całego systemu i z całą pewnością
    nie ma zamiaru tego zdradzać konkurencji. Pewnie się orientujesz,
    że konkretny algorytm można zrealizowań na miliony sposobów.

    Przecież tak się robi.