  • 1. Data: 2013-11-21 19:04:43
    Temat: Turbo Boost, Hyper-Threading, temperatura procesora
    Od: Peter <k...@w...pl>

    Jest sobie komputer z i7 3770.

    Taktowany jest w spoczynku 1.6 GHz, normalnie 3.4 GHz, a podczas dużego obciążenia
    Turbo Boost powinien
    podnieś do 3,9 GHz. Powinien ale nie podnosi. W Biosie tryb Turbo jest Enable.
    Komputer obciążany jest 4 równoległymi aplikacjami numerycznymi. Każda aplikacja
    pracuje na 1 rdzeniu
    obciążając go w 100%.
    System pracuje pod linuksem a częstotliwość sprawdzana jest tak
    cat /proc/cpuinfo | grep "cpu MHz"
    Czemu nie ma przyspieszenia procesora?
    Google podaje niestety wiele śmieci na ten temat. W jednym ( z 2010r) znalazłem
    informacje że Turbo Boost
    podbija mnożnik procesora, a tym samym częstotliwość pracy jego zegara. Warunkiem
    jest nieprzekroczenie
    maksymalnej wartości TDP dla danego układu. Wynikałoby z tego,że gdybym pracował z 1
    aplikację na 1 rdzeniu to
    zegar przyspieszyłby, a na 4 już nie ??.

    Hyper-Threading dzięki tworzenie dwóch wątków logicznych na 1 rdzeniu umożliwia
    prowadzenie równolegle łącznie
    8 procesów. Z publikowanych benchmarków wynika, że łączna wydajność w grach zwykle
    nie zmienia się, w
    aplikacjach typu autocad itp zwiększa się o ok 10%, a w pakerach nawet 25-30%.
    W posiadanym komputerze uruchomienie 8 aplikacji numerycznych uruchamia się
    rzeczywiście w 8 wątkach, ale
    sumaryczne przyspieszenie to optymistycznie licząc 2%. Spodziewałem, ze będzie to
    właśnie 25-30%.
    Dlaczego tak mało?

    Komputer ten jest komputerem fabrycznym, czyli nie składak, i powinien być
    przetestowany do pracy w
    maksymalnym reżimie. Niestety po obciążenie go 4 aplikacjami numerycznymi, już po 20
    minutach pracy osiąga
    temperaturę 80-82C. Efektem wtórnym jest bardzo głośna praca wentylatora
    zewnętrznego. Komputer był w
    serwisie, wrócił z wymienionym wentylatorem na procesorze i .. jest tak samo, tzn
    dalej bardzo się grzeje.
    Jest tu ktoś, kto ma ten procesor i może coś powiedzieć na temat grzania się tego
    procesora pod pełnym obciążeniem

    --
    Peter

  • 2. Data: 2013-11-21 20:31:11
    Od: Maciej Milinkiewicz <n...@e...pl>

    Dnia 2013-11-21, o godz. 19:04:43
    Peter <k...@w...pl> napisał(a):

    > Wynikałoby z tego,że gdybym pracował z 1 aplikację na 1 rdzeniu to
    > zegar przyspieszyłby, a na 4 już nie ??.

    To tak właśnie działa inaczej by się usmażył.

    MM

    --
    http://edudesk.pl - Komputery, sieci, naprawa, strony www, GIS. Toruń.

  • 3. Data: 2013-11-21 20:39:47
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Thu, 21 Nov 2013 19:04:43 +0100, Peter napisał(a):

    > Jest sobie komputer z i7 3770.
    > Komputer był w
    > serwisie, wrócił z wymienionym wentylatorem na procesorze i .. jest tak samo, tzn
    dalej bardzo się grzeje.

    A nie przyszlo Ci do glowy, zeby zmienic gowniane chlodzenioe fabryczne na
    cos skuteczniejszego? W takich warunkach w jakich kazesz temu komputerowi
    pracowac byloby to bardzo polecane.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 4. Data: 2013-11-21 21:03:25
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

> [...]

    > Komputer obciążany jest 4 równoległymi aplikacjami numerycznymi. Każda aplikacja

    AFAIR maksymalna częstotliwość rdzenia w trybie turbo zależy od obciążenia
    pozostałych. Wobec czego faktycznie - zajęty jeden rdzeń, jego częstotliwość
    wędruje do 3,9 GHz. Zajęte wszystkie rdzenie - już nie.

> [...]
    1 aplikację na 1 rdzeniu to
    > zegar przyspieszyłby, a na 4 już nie ??.

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i7_m
    icroprocessors#.22Ivy_Bridge.22_.2822_nm.29
    i przypis 2
    Max turbo bins for 6, 5, 4, 3, 2, 1 active cores respectively (depending on
    the number of CPU cores in the processor). Additional frequency = turbo bins
    * Base clock (100 MHz for Sandy Bridge, Ivy Bridge and Haswell processors).

    Spójrz na tabelę w http://pclab.pl/art49549-6.html - tutaj wprawdzie
    przedstawiany jest model i7 3770K, niemniej jednak nie ma powodów by sądzić,
    że turbo w i7 3770 będzie zachowywać się inaczej.

    Nie wiem jednak, jaki wpływ na podnoszenie zegara w trybie turbo ma
    obciążenie rdzeni logicznych.

> [...]
    rzeczywiście w 8 wątkach, ale
    > sumaryczne przyspieszenie to optymistycznie licząc 2%. Spodziewałem, ze będzie to

    Pytanie czy aplikacja napisana jest tak, by dobrze wykorzystywać
    hyper-threading. Tutaj http://pclab.pl/art48779.html ten temat też ruszono -
    może to Cię naprowadzi na jakieś rozwiązania.

> [...]
    dalej bardzo się grzeje.
    > Jest tu ktoś, kto ma ten procesor i może coś powiedzieć na temat grzania się tego

    Fabryczny wentylator w sensie boxowego chłodzenia jak na np.
    http://www.waz.com.br/media/catalog/product/cache/1/
    image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/n/intel_cor
    e_3gen_1_1.jpg
    i długotrwała praca pod pełnym obciążeniem? Widzę to bardzo średnio.

    [ Kłamstwo to wina dwóch osób. Jedna mówi, druga słucha. ]
    [ (Homer Simpson) ]

  • 5. Data: 2013-11-21 21:28:06
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Peter" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > maksymalnej wartości TDP dla danego układu. Wynikałoby z tego,że gdybym
    > pracował z 1 aplikację na 1 rdzeniu to zegar przyspieszyłby, a na 4 już

    To zwiększenie jest "skokowe", w zależności od ilości pracujących rdzeni.
    Przy jednym rdzeniu przyspiesza do 3.9, przy dwóch do 3.7, przy wszystkich
    nie przyspiesza wogóle.
    Jeśli to procesor bez możliwości zmiany mnożnika (w nazwie nie ma "K") to
    możesz w biosie wymusić żeby zawsze chodził na 3.9 GHz, nawet przy
    wszystkich rdzeniach obciążonych. A jeśli to procesor "K" to dodatkowo
    możesz go podkręcić do 4.5 GHz lub więcej (oczywiście też przy wszystkich
    pracujących rdzeniach).

> [...]
    > benchmarków wynika, że łączna wydajność w grach zwykle nie zmienia się, w
    > aplikacjach typu autocad itp zwiększa się o ok 10%, a w pakerach nawet

    Program musi być napisany tak żeby wykorzystywał HT.

    > W posiadanym komputerze uruchomienie 8 aplikacji numerycznych uruchamia
    > się rzeczywiście w 8 wątkach, ale sumaryczne przyspieszenie to
    > optymistycznie licząc 2%. Spodziewałem, ze będzie to właśnie 25-30%.

    Może zamiast "spodziewać się" trzeba było przed zakupem procesora sprawdzić,
    choćby na jakimś starym i3 (też ma HT), czy HT spowoduje wzrost wydajności w
    twoich zastosowaniach?

    > Dlaczego tak mało?

    Jak wyżej. Pozatym HT przyspiesza chyba tylko obliczenia stałoprzecinkowe, a
    skoro twoje programy są numeryczne to pewnie korzystają z jednostek
    zmiennoprzecinkowych FPU (których jest tyle co rdzeni a nie wątków, czyli 4)
    i tam HT nie nie daje.

    1) Zamiast platformy LGA1155 było kupić nową LGA1150. Cena niemal ta sama,
    ale byłby szybszy i mniej się grzał.
    2) Zamiast i7 było kupić i5. i5 to po prostu i7 bez HT (które i tak jest ci
    zbędne), ale za to jest znacznie tańszy od i7. Więc w cenie i7 miałbyś i5
    oraz porządne chłodzenie do niego.
    3) Albo w drugą stronę. Żeby mieć prawdziwe 6 rdzeni (+HT, niestety nie ma
    6-rdzeniowych i5) to mogłeś wziąść platformę LGA2011, na nią są procesory
    6-rdzeniowe (tyle że kosztują nie 1000 ale 2000 zł, choć przy koszcie całego
    komputera oraz faktu 50%-ego wzrostu wydajności w twoich zastosowanaiach to
    chyba akceptowalna cena).

> [...]
    > Jest tu ktoś, kto ma ten procesor i może coś powiedzieć na temat grzania
    > się tego procesora pod pełnym obciążeniem

    Wentylator BOX? Żeby mieć sensowną temperaturę i głośność trzeba jeszcze co
    nieco dorzucić do sensownego chłodzenia.

  • 6. Data: 2013-11-21 23:01:45
    Od: Peter <k...@w...pl>

    maX napisał:

> [...]
    twoje programy są
    > numeryczne to pewnie korzystają z jednostek zmiennoprzecinkowych FPU (których jest

    Mój program liczy problemy z dziedziny teorii liczb i operuje na liczbach całkowitych
    od 10 do 100 K cyfr, są
    to wiec obliczenia stałoprzecinkowe

    > 2) Zamiast i7 było kupić i5. i5 to po prostu i7 bez HT (które i tak jest ci
    zbędne), ale za to jest znacznie
    > tańszy od i7. Więc w cenie i7 miałbyś i5 oraz porządne chłodzenie do niego.

    masz rację co do i5 i i7. Moje rozumowanie było takie, że wzrost mocy na HT
    zrekompensuje mi tą wyższą cenę
    i7. Niestety mądry Polak po szkodzie. Niestety nie miałem tej wiedzy, że można
    produkować komputery z drogim
    procesorem i marnym chłodzeniem. W materiałach informacyjnych nie było nic o sposobie
    chłodzenia.

    --
    Peter

  • 7. Data: 2013-11-21 23:02:55
    Od: Peter <k...@w...pl>

    R.e.m.e.K napisał:>

    > A nie przyszlo Ci do glowy, zeby zmienic gowniane chlodzenioe fabryczne na
    > cos skuteczniejszego?

    Kupiłem komputer fabryczny i liczyłem, że sprawdzili jego chłodzenie przy maksymalnym
    obciążeniu. Trudno
    przypuszczać, że ktoś kupuje drogi procesor żeby potem pracować na 'pół gwizdka'.
    Niestety nabrali mnie.
    Twój pomysł byłby dobry gdyby nie to,że ta g.. fabryka nie plombowała komputera.

    > W takich warunkach w jakich kazesz temu komputerowi pracowac byloby to bardzo
    polecane.

    Masz rację, każę mu pracować tygodniami a potem .. następne tygodnie. Na razie
    znalazłem takie połowiczne
    rozwiązanie. Przeniosłem go do pomieszczenia o temperaturze 17-18C i pomogło,
    temperatura spadła do 74-76C a
    obroty wiatraka wyraźnie zmalały. I tak do wiosny. Potem albo uzyskam zgodę na
    otwarcie komputera albo sam go
    otworzę rezygnując z gwarancji, bo na to że producent przeprosi za ten bubel
    chłodniczy i zamontuje mi
    mocniejsze chłodzenie nie ma co liczyć

    --
    Peter

  • 8. Data: 2013-11-21 23:28:40
    Od: "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Peter" napisał w
    :
    :
    : Mój program liczy problemy z dziedziny teorii liczb i operuje na
    : liczbach całkowitych od 10 do 100 K cyfr, są
    : to wiec obliczenia stałoprzecinkowe
    :

    - a co takiego liczysz? Ale coby nie tworzyć tu Off-Topic'u - to
    skrobnij coś o tym na alt.pl.matematyka, lub pl.sci.matematyka

  • 9. Data: 2013-11-21 23:52:55
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Peter" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Mój program liczy problemy z dziedziny teorii liczb i operuje na liczbach
    > całkowitych od 10 do 100 K cyfr, są to wiec obliczenia stałoprzecinkowe

    To jakieś komercyjne oprogramowanie? Chyba nie skoro pracuje pod Linuxem i
    wykorzystuje tylko 1 rdzeń. Czyżby własny soft twojej firmy / uczelni? Jeśli
    tak to może zasugeruj autorowi żeby spróbował wykorzystać HT albo np.
    sprzętową akcelerację z karty graficznej?

> [...]
    > Niestety nie miałem tej wiedzy, że można produkować komputery z drogim
    > procesorem i marnym chłodzeniem. W materiałach informacyjnych nie było nic

    Wentylator dostarczany fabrycznie z procesorem ma tylko za zadanie go
    schłodzić do dopuszczalnej temperatury, kosztem głośności. Dlatego każdy
    wentyl BOX wyje przy dużym obciązeniu procesora.
    Póki co to żeby obniżyć temperaturę możesz wyłączyć w biosie HT (i tak nic
    ci nie daje, ale do bilansu energetycznego procesora wchodzi, może zyskasz
    kilka stopni) albo lekko obniżyć napięcie zasilające procesor (tzw.
    undervolting), wtedy spadnie i temperatura i pobór prądu.
    Swoją drogą te procesory wytrzymują chyba do 100 stopni.

  • 10. Data: 2013-11-22 00:02:11
    Od: G Nowak <g...@g...com>

    On 21/11/2013 22:02, Peter wrote:
> [...]
    > procesor żeby potem pracować na 'pół gwizdka'. Niestety nabrali mnie.
    > Twój pomysł byłby dobry gdyby nie to,że ta g.. fabryka nie plombowała

    A moglbys zdradzic coz to za model?

    --
    Pozdr