  • 1. Data: 2010-11-18 17:20:17
    Temat: Tuner radiowy strojenie
    Od: "Piotr" <p...@k...net.pl>

    Witam
    Trafił do mnie tuner z dziwną przypadłością.
    Jest to dość stary tuner marki Universum T4682A, na oko gdzieś z połowy lat
    90-tych. Osoba od której go dostałem twierdzi że zawsze działał dobrze,
    ostatnie 5 lat spędził z różnych przyczyn w piwnicy. I teraz odbiera z
    przesunięciem 0,1MHz, tzn. jeśli stacja nadaje na 100 MHz to jego trzeba
    nastawić na 100,1 MHz. Nie przeszkadza mi to, ale ciekawi, czy wszystkie
    tunery po latach tak będą miały czy temu ta piwnica zaszkodziła? I jak to
    ewentualnie skorygować?

    Piotr

  • 2. Data: 2010-11-18 17:51:30
    Temat: Re: Tuner radiowy strojenie
    Od: SP4OLN <s...@g...com>

    On 18 Lis, 18:20, "Piotr" <p...@k...net.pl> wrote:
> [...]
    > tunery po latach tak będą miały czy temu ta piwnica zaszkodziła? I jak to

    Istnieje możliwość ,że tor P.CZ i ew. automatyka
    dostrajania uległy rozstrojeniu,
    w tych latach były one budowane dość prosto .
    Na oko może być ciężko zestroić , ale można się pokusić .

    --
    sp4oln

  • 3. Data: 2010-11-18 18:37:16
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Piotr <p...@k...net.pl> napisał(a):

> [...]
    > tunery po latach tak będą miały czy temu ta piwnica zaszkodziła? I jak to

    To jest normalny objaw starzenia się rdzeni w filtrach dyskryminatora.

    Zakładam typowy schemat ze scalakiem w pośredniej FM.
    Najlepiej znaleźć w internecie aplikację scalaka i zidentyfikować obwód
    rezonansowy detektora.
    Jeśli są dwa ze sobą sprzężone, to zająć się tym podłączonym bezpośrednio do
    scalaka.
    Przygotować niemagnetyczny śrubokręt dopasowany do rdzenia - twardy plastik,
    czasem wystarczy zatemperować wykałaczkę.
    Jeśli w rdzeniu jest sześciokątny otwór, to potrzebny specjalny klucz, bo przy
    kręceniu "byle czym" rdzeń często pęka.

    Znaleźć w okolicy scalaka pośredniej punkty pomiarowe oznaczone "zero det"
    (bardzo często są dwie szpilki obok siebie) i podłączyć pomiędzy nie
    woltomierz.
    W czasie ręcznego precyzyjnego przestrajania radia wokół częstotliwości stacji
    napięcie pomiędzy tymi punktami powinno zmieniać się od minus kilku voltów do
    plus kilku woltów - musi zmieniać znak.

    Ustawić skalę cyfrową na częstotliwość, na której rzeczywiście (według spisu)
    nadaje stacja FM - przy włączonym mutingu może być głucho, przy wyłączonym
    mogą być zniekształcenia i brak stereofonii.
    Delikatnie pokręcić rdzeniem cewki dyskryminatora tak, by woltomierz pokazał
    zero napięcia >< gotowe!
    Jeśli nie da się znaleźć punktów "zero det" albo brak woltomierza to pokręcać
    rdzeniem tak, by radio zagrało w stereo a przy przeszukiwaniu automatycznym
    zakresu (jeśli jest taka funkcja) w obydwu kierunkach radio zatrzymywało się
    na rzeczywistej częstotliwości nadajników FM.

    Zwykle trzeba obrócić rdzeń o max. pół obrotu w lewo lub w prawo by "naprawić"
    tuner.

    Wmak

  • 4. Data: 2010-11-19 18:31:28
    Od: "Piotr" <p...@k...net.pl>

    No i mamy sukces! Dzięki światłemu przewodnictwu naszego prezesa.... eee to
    nie ten tekst... ;-D

    Zrobiłem tak jak radził kolega Wmak, scalaczek LA1267 i dwa takie dynksy w
    blaszanym ekranie znalazłem, delikatne pokręcenie tym bliższym scalaka dało
    efekt. Obróciłem rdzeń o ćwierć obrotu w lewo i już. Wszystkie stacje na
    automatycznym strojeniu łapię tam gdzie powinny być. Takie proste, a tyle
    radości.

    Czy kolega pija piwo? Jeśli tak to masz u mnie Ciechana.

    Piotr

  • 5. Data: 2010-11-21 21:53:23
    Od: j...@p...onet.pl

    > No i mamy sukces! Dzi&ecirc;ki &para;wiat&sup3;emu przewodnictwu naszego
    prezesa.... eee to
    > nie ten tekst... ;-D
    >
    > Zrobi&sup3;em tak jak radzi&sup3; kolega Wmak, scalaczek LA1267 i dwa takie dynksy
    > blaszanym ekranie znalaz&sup3;em, delikatne pokr&ecirc;cenie tym bli&iquest;szym
    scalaka da&sup3;o
    > efekt. Obróci&sup3;em rdze&ntilde; o &aelig;wier&aelig; obrotu w lewo i ju&iquest;.
    Wszystkie stacje na
    > automatycznym strojeniu &sup3;api&ecirc; tam gdzie powinny by&aelig;. Takie proste,
    a tyle
    > rado&para;ci.

    Jeśli Wmak znaczy to co myślę,to nie ma się co dziwić - to najlpeszy praktyk w
    naszej Galaktyce :).
    Pozdr
    Jarek

  • 6. Data: 2010-11-22 12:47:37
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    j...@p...onet.pl napisał(a):

    > Pozdr
    > Jarek

    Nie każdy, jak Ty, może owoce swojej pracy poza naszą Galaktykę wysyłać.
    Może kiedyś jakaś odległa cywilizacja Ci odpowie.
    Pozdr
    Wmak