  • 21. Data: 2013-01-26 10:42:19
    Temat: Re: Trzebielino
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 26 Jan 2013 10:15:31 +0100, Piotr Dmochowski napisał(a):

    > Może chodzi o też o sposób pobierania energii - przez dławiki pobierana
    > jest moc bierna, i to widać na rachunku za prąd.
    > Lampa LED z dobrym zasilaczem może pobierać niewiele mniej prądu (w
    > sensie całkowitej mocy) ale za to tańszego prądu, i dlatego w
    > księgowości jest taka różnica,

    Byc moze, ale chyba i do sodowek sa nowoczesne stateczniki elektroniczne
    o wiekszej sprawnosci i lepszym PFC ... a przeciez taka lampe mozna tez
    skompensowac kondensatorem bez problemow.

    A propos - licznik energii biernej zliczy odchylke od idealnej sinusoidy,
    ale bez przesuniecia fazy ? A powszechnie obecnie stosowane elektronicze to
    zlicza ?

    > a że dziennikarze czy inny wyrobnicy nie
    > wnikają w takie "niuanse" to już inna bajka.

    Nawet im sie nie mowi :-)

    J.

  • 22. Data: 2013-01-26 10:50:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 26 Jan 2013 02:45:24 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    910925654712_eu/

    > Nie tak.
    > 1. Światło LED ukierunkujesz bez strat w oprawie. Bo ono już świeci
    > jak trzeba.

    No, jak zauwazasz to tam tez masz dwie liczby lumenow.

    > 2. Rtęciówki może mają te 75lm/W ale jak są nowe i czyste.

    Ledy tez :-)

    > 3. Trzy razy mniejsza moc nie oznacza subiektywnie trzy razy ciemniej.

    Mozna tez bylo wkrecic 70W sodowki zamiast 250W rteciowek i uzyskac podobne
    oszczednosci.

    > Mam w okolicy jedną ulicę oświetlaną starymi rtęciówkami. Włączam tam
    > długie, bo nie sposób uznać ja za oświetloną.

    Dlatego pytam o wrazenia z Trzebielina - jasno tam, ciemno, nie da sie
    jechac bez dlugich ?

    J.

  • 23. Data: 2013-01-26 11:13:14
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-01-26 10:42, J.F. pisze:
    > Byc moze, ale chyba i do sodowek sa nowoczesne stateczniki elektroniczne
    > o wiekszej sprawnosci i lepszym PFC ... a przeciez taka lampe mozna tez
    > skompensowac kondensatorem bez problemow.
    I wtedy okaże się że zamiast 55% jest np. tylko 15% albo i mniej, i jak
    to by wyglądało w katalogu ;) Zresztą Philips we własnych statecznikach
    takie kondensatory montuje , i wtedy to jest green i eco, ale ile można
    zarobić na stateczniku, a ile na kompletnej lampie.

    Producent dobiera przykłady i technologie tak jak mu najlepiej pasuje,
    tu coś przemilczy, tam coś uprości i wyniki są. Pytanie czy władze gminy
    miały świadomość co naprawdę kupują i jakie są inne opcje. Czy miały po
    swojej stronie kogoś kto to wszystko ogarnia i jest w stanie sensownie
    to ocenić i doradzić, czy wystarczyły tylko kolorowe foldery ze słupkami
    od sprawnego handlowca.
    Pewnie jakieś oszczędności będą, ale jeżeli ich większość będzie
    wynikiem przyciemnienia świateł w środku nocy, no to szału nie ma.

    Piotrek

  • 24. Data: 2013-01-26 11:56:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 26 Jan 2013 11:13:14 +0100, Piotr Dmochowski napisał(a):
> [...]
    > takie kondensatory montuje , i wtedy to jest green i eco, ale ile można
    > zarobić na stateczniku, a ile na kompletnej lampie.

    A tak swoja droga to jestem ciekaw jaka jest zywotnosc tych elektronicznych
    statecznikow ... i tych lamp LED. Beda te deklarowane dziesiatki tysiecy
    godzin, czy padna po 3-5 latach, jak sie gwarancja skonczy ...

    > Producent dobiera przykłady i technologie tak jak mu najlepiej pasuje,
    > tu coś przemilczy, tam coś uprości i wyniki są. Pytanie czy władze gminy
    > miały świadomość co naprawdę kupują i jakie są inne opcje. Czy miały po

    Ty sie spytaj ile dostaly dofinansowania od unii ... choc mysle ze taka
    informacja by sie pochwalili, moze nawet obowiazkowo.

    > swojej stronie kogoś kto to wszystko ogarnia i jest w stanie sensownie
    > to ocenić i doradzić, czy wystarczyły tylko kolorowe foldery ze słupkami
    > od sprawnego handlowca.

    Latarnie mieli, to i jakiegos kierownika od nich mieli, aczkolwiek
    kierownik moze byc od drog, a elektryk od wymiany "zarowek".

    Kolorowe slupki mogly przekonac, jesli z nich wynikalo ze inwestycja zwroci
    sie w 4 lata. Ale tu chyba Philips musialby sypnac kasa ... i moze sypnal,
    dla promocji.
    A dodatkowo moze musieli juz lampy stare wymieniac, i wtedy koszta troche
    inaczej wygladaja. Dodawszy pozniejszy koszt wymiany sodowek ... ale to
    mala gmina, tam koszty mniejsze ..

    Tak czy inaczej ... wydaje mi sie ze oprocz oferty przetarg jakis powinien
    byc. Nie wystarzy ze przyjedzie sprawny handlowiec ... choc jesli ma 20%
    prowizji, to dalej to juz wojta glowa, zeby to jednak kupic :-)

    > Pewnie jakieś oszczędności będą, ale jeżeli ich większość będzie
    > wynikiem przyciemnienia świateł w środku nocy, no to szału nie ma.

    No ale tez gmina nie musi byc stale oswietlona, jesli mozna to zrobic
    oszczedniej i np automatycznie z czujkami ruchu .. tylko ze u nas prad w
    nocnej taryfie tani :-)

    J.

  • 25. Data: 2013-01-26 13:36:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Dlatego pytam o wrazenia z Trzebielina - jasno tam, ciemno,
    > nie da sie jechac bez dlugich ?

    W Trzebielinie nie, ale w Warszawie na Francuskiej czasem bywam.
    Oświetlenie LED jest tam dobre pod każdym względem -- geometrii
    świecenia i barwy światła.

    Jarek

    --
    Na Francuskiej, na Francuskiej
    Jest niewielka kawiarenka

  • 26. Data: 2013-01-26 21:06:14
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 24 Jan 2013 23:28:47 +0100, J.F. napisał(a):

    > No chyba ze ... pod LEDarnia luksomierz pokazuje wiecej niz pod sodowka.
    > A ze miedzy latarniami ciemno .. nie ma w normie/rozporzadzeniu ..

    Wykonywałem niedawno pomiary natężenia oświetlenia ulicznego po
    przebudowie - pomiędzy dwiema kolejnymi latarniami było 10 punktów
    pomiarowych po długości. Ważna jest równomierność natężenia a nie tyle
    jego bezwzlędna wartość. A oświetlenie LEDowe znajduje się m.in. na
    węźle Kowale na trójmiejskiej obwodnicy. Producentem jest Siled,
    należący do grupy Techno-Service.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 27. Data: 2013-01-27 20:26:33
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > Inna sprawa, że jakby porównywać "jakość światła" białego
    > (luminoforowego) LEDa z sodową niskoprężną, to jesteśmy sporo
    > do przodu ze względu na widmo.
    > Grafika nie zadowoli :P ale w okolicach lampy rtęciowej (też
    > luminofor w końcu) będzie.

    Jesteśmy i nie jesteśmy - odtwarzanie barw w świetle niskoprężnej
    sodówki praktycznie nie istnieje, ostrość postrzegania (zwłaszcza przy
    zamgleniu) jest nie do pobicia - LED-y znacznie bardziej podnoszą mgłę
    mleko z niej czyniąc...

    --
    Darek

  • 28. Data: 2013-01-27 20:37:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 27 Jan 2013 20:26:33 +0100, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

    > Jesteśmy i nie jesteśmy - odtwarzanie barw w świetle niskoprężnej
    > sodówki praktycznie nie istnieje, ostrość postrzegania (zwłaszcza przy

    Ale stosowane sa chyba wysokoprezne i z dodatkami - swiatlo jest mocno
    zolte, ale widmo ma jednak szerokie.

    > zamgleniu) jest nie do pobicia - LED-y znacznie bardziej podnoszą mgłę
    > mleko z niej czyniąc...

    Ale tu sie jednak moze kryc wyjasnienie - w swietle sodowym wszystko jest
    zolte, w swietle bialym mozna zobaczyc czerwona kurtke na zielonym tle itp
    ..

    J.

  • 29. Data: 2013-01-28 17:13:34
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > W Trzebielinie nie, ale w Warszawie na Francuskiej czasem bywam.
    > Oświetlenie LED jest tam dobre pod każdym względem -- geometrii
    > świecenia i barwy światła.

    Potwierdzam - bardzo dobre widmo, po raz pierwszy od dawna moje oczy przy
    takich światłach nie męczą się, jak przy sodówkach, które są dobre, bo nie
    rażą w oczy i to jest ich ogromny plus. Ale w ich widmie niknie tyle
    niuansów barwnych, że jest to uciążliwe niekiedy. A na Francuskiej, jak przy
    dobrej żarówce - oczy spokojne i widać wszystko.

  • 30. Data: 2013-01-28 18:05:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

> [...]
    > tyle niuansów barwnych, że jest to uciążliwe niekiedy. A na Francuskiej,
    > jak przy dobrej żarówce - oczy spokojne i widać wszystko.

    Mnie to bardziej przypomina światło księżyca, tyle że silniejsze. Więc
    naturalne, jak na nocną porę. Światło lamp sodowych, gdy je pierwszy raz
    zobaczyłem, skojarzyło mi się ze światłem pożaru. Niezbyt to przyjemne,
    na początku trudno było się przyzwyczaić i zaakceptować. A Francuska
    kiedyś była oświetlona żarówkami, coś tak pamiętam.

    --
    Jarek