    From: R2r <b...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Trzeba się postarać...
    Date: Wed, 13 Mar 2013 00:52:27 +0100

    > Przetłumacz to na prosty przypadek skrzyżowania
    > z pierwszeństwem i uczciwie zapodaj, czy przy kolizji
    > będziesz twierdził jak wyżej.

    Hmm... zbliżając się do skrzyżowania masz obowiązek zachowania
    szczególnej ostrożności. Bez względu na posiadane pierwszeństwo. Tak?
    A szczególna ostrożność to... (wg definicji ustawy PoRD)?
    Jeśli więc w wyniku analizy zdarzenia wyjdzie, że jednak miałeś
    możliwość uniknięcia wypadku a tego nie zrobiłeś to mimo posiadanego
    pierwszeństwa może być różnie...
    Nie od dziś twierdzę, że fundamentem bezpieczeństwa na drogach jest
    współpraca wszystkich uczestników ruchu. Nawet tych co to "są na
    prawie". Jeśli - mimo, ze jestem na drodze z pierwszeństwem - widzę inny
    pojazd na drodze podporządkowanej będący jak to się mówi "na
    kolizyjnej", to odruchowo szykuję się do manewru obronnego (który - nota
    bene - nie polega na podkurczeniu nóg i puszczeniu kierownicy, jak to
    sugerował kiedyś ktoś na grupie).
    Na załączonym obrazku widać, że druga z pieszych przechodzących
    powstrzymała się od wchodzenia przed jadący pojazd i dzięki temu nic jej
    się nie stało. Czy zachowanie ofiary wypadku można bezsprzecznie
    określić mianem zachowania szczególnej ostrożności? Ja mam pewne
    wątpliwości (co nie znaczy, że wina za wypadek nie leży jednak głównie
    po stronie kierującej samochodem)...

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    __