  • 1. Data: 2017-08-26 11:54:15
    Temat: Trwałość tworzyw sztucznych
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Temat jest interdyscyplinarny, a jest tu kilku chemików, to spróbuję. :-)

    Sprawa wyszła przypadkiem, znalazłem w szpargałach transformator WN
    z polskiego telewizora lampowego, rok produkcji 1972. Ku mojemu
    zaskoczeniu przekładki izolacyjne (polistyren?) są w doskonałym stanie,
    a część pochodzi z demontażu, więc trochę czasu w wysokich temperaturach
    musiały spędzić. Zastanawiam się, co będzie z nimi za 100 lat? W końcu
    skruszeją? A co z tymi żółtymi taśmami izolacyjnymi do uzwojeń, jesli
    ich nie przegrzewać?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-08-26 12:46:48
    Temat: Re: Trwałość tworzyw sztucznych
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
    > skruszeją? A co z tymi żółtymi taśmami izolacyjnymi do uzwojeń, jesli
    > ich nie przegrzewać?

    Po dłuższym czasie klej lubi kruszeć, a taśmy rwać się.
    Polistyren też się dekomponuje, ale chyba nie aż tak, jak PCW, pewnie od
    trudnych warunków i ciepła, uciekają plastyfikatory? Opaski zaciskowe po
    latach, chyba poliamid, też kruszeją, zdejmowałem coś po 2 latach, chciałem
    rozpiąć (umiem), ale trach, w kawałeczkach, jak szkło, to było na powietrzu,
    na balkonie, od południa i zachodu. Z tej samej paczki, przechowywane w
    domu, nie straciły właściwości. Dekomponują się też polietylenowe torby z
    Tesco :), ale one ZTCW, rozmyślnie są pod tym kątem robione. Zresztą,
    zobacz, co się dzieje z nylonowymi karkasami z takich OTV właśnie - chcesz
    wyjąć, delikatnie, a nieraz się i tak połamie, zwłaszcza, jak dostawał
    temperatury przy pracy. Trafo po ponad 20 latach, nie używane, jest w
    idealnym stanie, nylon jak należy.
    Czy coś się nie dekomponuje... chyba PE i PP, najmniej spośród wyjętych z
    długo pracujących urządzeń, ulega uszkodzeniom mechanicznym przy wyjmowaniu.
    Klej na taśmach, to temat na osobną rozprawkę, po latach w ogóle zasycha i
    odrobinę trzyma, póki nawój nie zostanie rozwinięty. Tak, na tych żółtych
    też. Nie lubi temperatury i powietrza.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 3. Data: 2017-08-26 13:35:11
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 26 sierpnia 2017 11:54:15 UTC+2 użytkownik Piotr Wyderski napisał:
> [...]
    > musiały spędzić. Zastanawiam się, co będzie z nimi za 100 lat? W końcu
    > skruszeją? A co z tymi żółtymi taśmami izolacyjnymi do uzwojeń, jesli

    Moje wiejskie spostrzeżenia:
    Plastik w ziemi - trwały
    plastik na słońcu - szybko sie degeneruje
    plastik w pomieszczniach - trwały
    plastik poddawany wyższej temperaturze - w kratke.

    Generalnie jestem pod wrażeniem tego jak ziemia konserwuje.
    Wykopalem kiedys jakies plyty pe z ziemi i byly w stanie nominalnym. Elastyczne,
    trwałe. Te same na drzwiach garażu (strona wschodnia) - rozpadły sie, pokruszyły,
    zmatowiały i w sumie chyba ich juz nawet nie było w sporej częsci.

    Podobnie z cyferblatem ceramicznego zegara.
    Pamietam ze bardzo sie dziwilem jak zywe sa kolory na tym wykopanym kawałku ceramiki.

  • 4. Data: 2017-08-28 15:22:17
    Od: robot <a...@o...pl>

    > Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    > w odróżnieniu od ludzi, którzy niezdolni są do czystej miłości
    > i zawsze muszą mieszać miłość z nienawiścią.

    Bo psy są durne.

  • 5. Data: 2017-08-28 18:15:12
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "robot" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Chyba roboty

  • 6. Data: 2017-08-28 18:22:40
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "robot" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Chyba roboty

    Atman nie przyjmuje canceli, zaraz poleci poprawna treść.

  • 7. Data: 2017-08-28 18:24:07
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "robot" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Bo psy są durne.

    Chyba roboty.
    Masz coś do mnie? To mi napisz na priv i wyjaśnij, w czym rzecz!

  • 8. Data: 2017-08-28 19:09:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Użytkownik "robot" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Chyba roboty.
    > Masz coś do mnie? To mi napisz na priv i wyjaśnij, w czym rzecz!

    On chyba ma do psów. Może nie całkiem bez racji -- jak kiedyś miałem
    psa, to próbowałem z nim grać w pokera. Dureń jeden wciąż przegrywał,
    bo gdy tylko dostał lepszą kartę, to zaraz merdał ogonem.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2017-08-28 21:48:29
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > On chyba ma do psów. Może nie całkiem bez racji -- jak kiedyś miałem
    > psa, to próbowałem z nim grać w pokera. Dureń jeden wciąż przegrywał,
    > bo gdy tylko dostał lepszą kartę, to zaraz merdał ogonem.

    Ale nie szkodziło by to normalnemu napisaniu o co chodzi, a tak, to
    przywalanie się do kogoś nawet nie wiadomo o co.
    A co do twojego, to jeszcze nic, choć o kota... czy to kot? ...chodzi:
    https://www.youtube.com/watch?v=Z8ZU04U-xAo
    A basenji szczekają! (kto słyszał o tej rasie, wie, o co mi chodzi)
    https://www.youtube.com/watch?v=mVSnYrFQ9Vg
    https://www.youtube.com/watch?v=62jeKah44AA
    https://www.youtube.com/watch?v=QtkchS7qKuo

  • 10. Data: 2017-08-29 08:21:08
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 28 sierpnia 2017 21:48:26 UTC+2 użytkownik HF5BS napisał:
> [...]
    > https://www.youtube.com/watch?v=Z8ZU04U-xAo
    > A basenji szczekają! (kto słyszał o tej rasie, wie, o co mi chodzi)

    nic nie pobije nawiedzonego psa!
    https://www.youtube.com/watch?v=2O15DXv3Vwg