  • Data: 2017-08-26 13:35:11
    Temat: Re: Trwałość tworzyw sztucznych
    Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu sobota, 26 sierpnia 2017 11:54:15 UTC+2 użytkownik Piotr Wyderski napisał:
    > Temat jest interdyscyplinarny, a jest tu kilku chemików, to spróbuję. :-)
    >
    > Sprawa wyszła przypadkiem, znalazłem w szpargałach transformator WN
    > z polskiego telewizora lampowego, rok produkcji 1972. Ku mojemu
    > zaskoczeniu przekładki izolacyjne (polistyren?) są w doskonałym stanie,
    > a część pochodzi z demontażu, więc trochę czasu w wysokich temperaturach
    > musiały spędzić. Zastanawiam się, co będzie z nimi za 100 lat? W końcu
    > skruszeją? A co z tymi żółtymi taśmami izolacyjnymi do uzwojeń, jesli
    > ich nie przegrzewać?

    Moje wiejskie spostrzeżenia:
    Plastik w ziemi - trwały
    plastik na słońcu - szybko sie degeneruje
    plastik w pomieszczniach - trwały
    plastik poddawany wyższej temperaturze - w kratke.

    Generalnie jestem pod wrażeniem tego jak ziemia konserwuje.
    Wykopalem kiedys jakies plyty pe z ziemi i byly w stanie nominalnym. Elastyczne,
    trwałe. Te same na drzwiach garażu (strona wschodnia) - rozpadły sie, pokruszyły,
    zmatowiały i w sumie chyba ich juz nawet nie było w sporej częsci.

    Podobnie z cyferblatem ceramicznego zegara.
    Pamietam ze bardzo sie dziwilem jak zywe sa kolory na tym wykopanym kawałku ceramiki.