  • 21. Data: 2009-03-28 16:38:39
    Temat: Re: Trwałe przechowywanie danych
    Od: Kamikazee <n...@n...pl.invalid>

    Nie da się http://dvdisaster.net/en/howtos23.php?way=1&expand=0

  • 22. Data: 2009-03-28 16:41:09
    Od: p0li <p...@p...onet.pl>

    O->Dnia 2009-03-28 13:18:30 niejaki Grzegorz Krukowski napisał:

    > A można gdzieś kupić nowy napęd M.O. ?

    można
    ale nowe tanie nie są

    --
    P0zdrawiam
    p0li p0li(at)poczta.onet.pl

  • 23. Data: 2009-03-28 16:48:01
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 28 Mar 2009 17:41:09 +0100, p0li <p...@p...onet.pl> wrote:

    >można
    >ale nowe tanie nie są
    Rzuciłbyś jeszcze linką do jakiegoś sklepu?
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 24. Data: 2009-03-28 16:58:56
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 28 Mar 2009 12:29:14 +0100, "JwZw" <j...@i...pl> wrote:

    >Użytkownik "p0li" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    >I czym to przeczytasz za 50 lat, ba, nawet za 10 będą problemy. Jeśli nawet
    >zachowasz napęd, to do czego go podłączysz. Do dzisiaj trzymam starego
    IDE żyje już około ~20 lat, SATA jest z nim kompatybilne. SCSI żyje
    dłużej. O ile napęd jest widziany jako dysk (czyli nie potrzeba
    sterowników), to przyszłość napędów opartych o te interefejsy nie jest
    zła.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 25. Data: 2009-03-28 17:30:25
    Od: "Netx" <u...@g...pl>

    Użytkownik " Piotr Ciążyński" napisał:
> [...]
    > najlepiej zrobić? Czy
    > są jakieś nośniki danych, które gwarantują w miarę długi okres

    Nie wiem czy to jest szczególnie trwałe, ale ja stosuję dodatkowy
    dysk zewnętrzny na którym robię co jakiś czas backup przyrostowy,
    do tego od czasu do czasu porównanie binarne zapisu na dysku
    zewn. z tym co mam na kompie (można to zrobić np. w
    TotalComander). Co kilka lat wymieniam wszystkie dyski
    (odsprzedaję przez Allegro, z reguły jeszcze na gwarancji).
    Kiedyś używałem płytek CD do archiwizowania projektów, zdjęć,
    etc. - ale dysk jest jak dla mnie zdecydowanie wygodniejszy (nie
    trzeba żąglować płytkami CD/DVD). Dodatkowo w razie potrzeby dysk
    można zaszyfrować np. darmowym TrueCryptem, a także zrobić
    "wolumin ukryty".

    Wada jest taka że ciężko znaleźć dobry gotowy dysk zewnętrzny -
    przynajmniej ja miałem z tym kłopot ostatnio (wcześniej używałem
    zwykłego dysku i adaptera). Tzn. konkretnie miałem ostatnio do
    czynienia z:
    - Seagate Freeagent Xtreme 1.5TB
    Dysk nie pozwalał odczytać parametrów SMART, uznałem że jest to
    poważna wada bo interesuje mnie np. temperatura dysku oraz
    parametr "reallocated sectors count" itp.
    - WD MyBook Studio 1TB, czy jakoś tak:
    Odczyt parametrów SMART bardzo trudny, a jak się już odczyta to
    się okazuje że dysk ma 55*C w idle. (obudowa dysku jest ledwo
    letnia i nie wskazuje na to). W rezultacie ludzie kupują do niego
    różne chłodzenia np. stawiają go na podstawce chłodzącej od
    laptopa itp.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 26. Data: 2009-03-28 17:55:03
    Od: Kamikazee <n...@n...pl.invalid>

    Netx pisze:
> [...]
    > letnia i nie wskazuje na to). W rezultacie ludzie kupują do niego
    > różne chłodzenia np. stawiają go na podstawce chłodzącej od

    Jak ci udało się odczytać SMART?

    --
    http://kamikaze.mp.waw.pl/
    Gaz pieprzowy, obezwładniający, łzawiący, który wybrać?

  • 27. Data: 2009-03-28 18:08:07
    Od: "Netx" <u...@g...pl>

    > Jak ci udało się odczytać SMART?

    HDDScan 3.1 - odczyt SMART tylko po USB.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 28. Data: 2009-03-28 18:28:53
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sat, 28 Mar 2009 17:38:39 +0100, Kamikazee napisał(a):

    > Nie da się http://dvdisaster.net/en/howtos23.php?way=1&expand=0

    Masz rację.
    --
    M. [Windows - Shell/User MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 29. Data: 2009-03-28 19:49:19
    Od: Saiko Kila <f...@p...vqrn.arg.cy>

    Proces p0li <p...@p...onet.pl> zwrócił błąd:

    > DVD-RAM jest dobrym pomysłem - ale dodatkowo jak chcesz mieć jeszcze
    > większa pewność - dyski MO - czas przechowywania danych 50-70 lat

    Mam pewne wątpliwości - dyski DVD-RAM kosztują tyle co Bluray a
    pojemność mają jak DVD, ciężej je dostać, i są problemy z
    kompatybilnością ze sprzętem. A nie można zakładać że za rok, dwa czy
    dziesięć będziemy mieli taki napęd do dyspozycji - mała popularność.
    Gdyby nie te sprawy to sam bym na DVD-RAM trzymał.

    --
    Saiko Kila
    Unregistered Windows User #7.29581131e8

  • 30. Data: 2009-03-28 19:57:29
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 21 Mar 2009 20:39:35 +0100, Michal Bien
    <m...@u...edu.pl.invalid> wrote:

    > A próbowałeś tak podłączyć do nowo sprzedawanej płyty głównej (niektóre
    >już chyba nawet nie mają PATA) np: dysk 20 MB MFM?
    >Teoretycznie się da, w praktyce przy takim podłączeniu wychodzi mnóstwo
    >problemów i wychodzi na to, że bez starej płyty nie zadziała.
    Próbowałem podłączyć jakiegoś 2,5'' Tidbita (20 lub 40 MB) od Amigi600
    i zadziałał.
    Ale ja mam nadzieję, że ktoś kto planuje długie przechowywanie również
    zatroszczy się o odpowiedni kontroler a nie ten wbudowany w płytę. W
    *tej* chwili decydowanie się na IDE jest bez przyszłości, warto
    zaopatrzyć się w najnowszy sprzęt na SATA. Za to warto zaopatrzyć się
    w dobry kontroler IDE na PCIE, jak ma się sprzęt na IDE.
    --
    Grzegorz Krukowski