  • 11. Data: 2010-04-17 21:08:00
    Temat: Re: Transmisja danych za pomocą światła?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Waldemar Krzok wrote:

    > Osobiście widziałem coś takiego na targach CEBIT w Hannowerze w 1999 roku,
    > o ile mnie sclerosis nie myli, to bawił się tym instytut Frauenhofera w
    > Berlinie. Transmisje rzędu kilku Gbit/s na odległość kilkudziesięciu
    > metrów, Mbity na większe odległości. Szukali komercyjnego partnera, ale
    > chyba nie znaleźli. Byli na sąsiednim stoisku, więc zapamiętałem ;-). Przy

    Jednak znaleźli:
    http://www.laser2000.de/index.php?id=370843&L=1

    Waldek

  • 12. Data: 2010-04-18 07:44:42
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > przynajmniej pomiędzy dachami budynków. Wydaje mi się, że projekt
    > opracowany gdzieś na wschodzie (Rosja?).

    w czechach, a dokladnie przez czecha 'z czesci znalezionych w smietniku' .

    http://ronja.twibright.com/

  • 13. Data: 2010-04-18 07:54:26
    Temat: Re: Transmisja danych za pomocš œwiatła?
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > W Warszawie też byli tacy, co laserem się spinali. Dzisiaj chyba nie ma
    > sensu -- na takie odległości, to moża Wi-Fi za kilka stówek.

    wifi
    1)mozna zaklocic w majestacie prawa (chyba ze kogos stac na bulenie za
    licencjonowane pasmo, ale to juz nie jest projekt 'free')
    2)tylko teoretycznie jest free. w kazdej chwili UE moze powiedziec
    'zabieramy wam pasmo, ktos zaplacil, ew. jest rakotworcze czy cos ;p - i za
    uzytkowanie wifi placisz zwykly abonament...
    3)bezpieczenstwo danych - podsluchanie wifi jest banalne.
    4)przepustowosc. puste pasmo wifi 2.4 - ~11mbit half duplex.
    ronja 'z czesci znalezionych w smietniku' - 10mbit full duplex.
    profesjonalne FSO - 1Gbit.
    5)prostota konstrukcji. dla 10mbit trzeba juz troche sie starac,
    ale zeby np. zestawic kanal audio (np. dodatkowy telefon, ew. jakis modem
    9600 podpiac zeby poczta byla czy zeby zlinkowac dwie stacje aprs) -
    wskaznik laserowy + kawalek ogniwa slonecznego, pare soczewek...

    sa oczywiscie wady, chocby problem ze sniegiem, zanieczyszczeniami powietrza
    (np. pyl) itd.

  • 14. Data: 2010-04-18 08:32:21
    Temat: Re: Transmisja danych za pomocš ?wiatła?
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    napisał w wiadomości news:4bcabaf1$0$17614$65785112@news.neostrada.pl...

    > 3)bezpieczenstwo danych - podsluchanie wifi jest banalne.

    Uhm, tylko co Ci z podsluchu, jak nie umiesz zdekodowac zawartosci.

  • 15. Data: 2010-04-18 08:51:03
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Uhm, tylko co Ci z podsluchu, jak nie umiesz zdekodowac zawartosci.

    Przejrzyj ile sieci WiFi jest kodowanych, ile ma kodowanie, które wymaga
    więcej niz chwile do zlamania...

  • 16. Data: 2010-04-18 09:07:10
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Ghost wrote:

    > Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski"
    > <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> napisał w wiadomości

    > Uhm, tylko co Ci z podsluchu, jak nie umiesz zdekodowac zawartosci.

    kodowanie = dodatkowe opoznienie + dodatkowy koszt + dodatkowe obciazenie
    procesora + dodatkowe wymagania energetyczne...

    btw. wpa2-aes ponoc ruskie lamia 'domowo' przy pomocy zwyklych kart nvidii,
    a to tylko to co smiertelnicy maja 'pod reka'. zwykle wpa lamie byle 11-
    stolatek z laptopem i 'softem sciagnietym z interneta'.

  • 17. Data: 2010-04-18 10:30:02
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Piotr "Curious" Slawinski pisze:

    > btw. wpa2-aes ponoc ruskie lamia 'domowo' przy pomocy zwyklych kart nvidii,
    > a to tylko to co smiertelnicy maja 'pod reka'. zwykle wpa lamie byle 11-
    > stolatek z laptopem i 'softem sciagnietym z interneta'.

    Jakieś źródła? Do tej pory myślałem że złamanie WPA z dobrym hasłem
    wymaga bardzo dużo czasu.

  • 18. Data: 2010-04-18 13:17:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-04-17 22:55, Waldemar Krzok pisze:

    > Ale radioamatorzy prowadzą łączności na laserze na odległości
    > kilkudziesięciu-kilkuset kilometrów.

    Hmm... Podzielisz się może jakimś linkiem? Szukałem informacji w
    Internecie i trafiłem na kilka opisów laserowych transceiverów rs232,
    laserowy telefon bezprzewodowy z EDW, filmiki na YouTube przedstawiające
    prostą realizację transmisji dźwięku za pomocą diody laserowej i
    fotodiody/fototranzystora/fotoogniwa.

    Jednak chętni zobaczyłbym jak wygląda sprzętu umożliwiający łączność na
    większym dystansie. Po tych kilku kilometrach to światło lasera musi być
    już nieźle rozproszone?

    Wiem, że nie ma to zbyt wielkiego praktycznego zastosowania, ale temat
    wydaje mi się interesujący odkąd wiele lat temu w którymś z numerów MT
    trafiłem na konstrukcję "Fototelefonu". Niestety nigdy nie wykonałem go
    w praktyce...

  • 19. Data: 2010-04-18 13:31:28
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Atlantis wrote:

> [...]
    >
    > Jednak chętni zobaczyłbym jak wygląda sprzętu umożliwiający łączność na
    > większym dystansie. Po tych kilku kilometrach to światło lasera musi być

    Tu masz filmik youtubowy. Co prawda gadanie po niemiecku, ale trochę widać.
    Łączność na odległość 83km.

    http://db0amk.de/index.php/atvfilme/107-lichtspreche

    Waldek, aka DL7ANQ & SO6ANQ

  • 20. Data: 2010-04-18 13:45:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-04-17 21:57, Jacek Radzikowski pisze:

    > Czy moze chodzi Ci o Ronje?
    > http://ronja.twibright.com/

    Tak, dokładnie to miałem na myśli. Coś mi mówiło, iż chodziło o kraj
    słowiański. Czechy pomyliły mi się z Rosją. Tak z ciekawości, to na ile
    można szacować koszt takiej instalacji? To kiedykolwiek było w stanie
    konkurować z WiFi?