  • 21. Data: 2010-04-18 13:45:52
    Temat: Re: Transmisja danych za pomocą światła?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 18 Apr 2010 15:31:28 +0200, Waldemar Krzok wrote:
    >Tu masz filmik youtubowy. Co prawda gadanie po niemiecku, ale trochę widać.
    >Łączność na odległość 83km.
    >http://db0amk.de/index.php/atvfilme/107-lichtsprech
    en

    A tak swoja droga .. to gdzie oni gadaja ?
    Bo w mojej okolicy 80 km .. to chyba ze Slezy na Sniezke ..

    J.

  • 22. Data: 2010-04-18 13:58:23
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 18 Apr 2010 15:45:20 +0200, Atlantis wrote:

    >Tak, dokładnie to miałem na myśli. Coś mi mówiło, iż chodziło o kraj
    >słowiański. Czechy pomyliły mi się z Rosją. Tak z ciekawości, to na ile
    >można szacować koszt takiej instalacji? To kiedykolwiek było w stanie
    >konkurować z WiFi?

    Wtedy jak robili to wifi jeszcze nie bylo, jak bylo to trzeba bylo
    nielegalnie instalowac, no i moglo kosztowac pare ladnych pensji.

    A czy dzis mozna liczyc na dluzsze zasiegi na Wifi ?
    Mozna antene kierunkowa dolaczyc, czy da sie, ale nie wolno ?

    J.

  • 23. Data: 2010-04-18 13:59:58
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 18 Apr 2010 15:17:00 +0200, Atlantis wrote:
    >Wiem, że nie ma to zbyt wielkiego praktycznego zastosowania, ale temat
    >wydaje mi się interesujący odkąd wiele lat temu w którymś z numerów MT
    >trafiłem na konstrukcję "Fototelefonu". Niestety nigdy nie wykonałem go
    >w praktyce...

    Swoja droga to ciekaw jestem na ile Wojciechowski sklamal w swoich
    ksiazkach. Pomyslow ma swiatlo-telefon bylo tam sporo, ciekawe ktore
    dzialaly - czy da sie zmodulowac zarowke na 1000 Hz ?

    J.

  • 24. Data: 2010-04-18 13:59:59
    Temat: Re: Transmisja danych za pomocš œwiatła?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J. F. wrote:

    hen

    > A tak swoja droga .. to gdzie oni gadaja ?
    > Bo w mojej okolicy 80 km .. to chyba ze Slezy na Sniezke ..

    Z góry Pfaender (Austria, w mieście Bregenz w trójkącie
    Niemcy/Austria/Szwajcaria na wschód od jeziora Bodeńskiego) w kierunku NNW,
    czyli nad jeziorem do miasta Singen.
    A w Polsce to chyba nawet by się dało ze Śnieżki do Wrocławia, o ile pogoda
    sprzyja.

    Waldek

  • 25. Data: 2010-04-18 15:39:22
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-04-18 15:31, Waldemar Krzok pisze:

    > Tu masz filmik youtubowy. Co prawda gadanie po niemiecku, ale trochę widać.
    > Łączność na odległość 83km.
    >
    > http://db0amk.de/index.php/atvfilme/107-lichtspreche

    Hmm... A gdzieś jest może dostępny opis techniczny tego (lub innego,
    podobnego) transceivera? Przez chwilę widać jego wnętrze i wygląda na
    to, że większą część obudowy zajmuje optyka RX. Czyżby część
    elektroniczna nie była aż tak skomplikowana? Sądząc po deklarowanej mocy
    TX, to tam chyba pracują małe diody laserowe, podobne do tych z
    popularnych wskaźników?

  • 26. Data: 2010-04-18 15:43:31
    Temat: Re: Transmisja danych za pomocš ?wiatła?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-04-18 15:59, J.F. pisze:

    > Swoja droga to ciekaw jestem na ile Wojciechowski sklamal w swoich
    > ksiazkach. Pomyslow ma swiatlo-telefon bylo tam sporo, ciekawe ktore
    > dzialaly - czy da sie zmodulowac zarowke na 1000 Hz ?

    Coś z pewnością miało szansę działać. Pierwszy fototelefon został
    skonstruowany już w latach osiemdziesiątych XIX wieku przez samego
    Aleksandra Grahama Bella. Do modulacji służyła odblaskowa membrana,
    odbiór sygnału zapewniała komórka selenowa. Rzecz jasna wynalazek
    niezbyt dobrze sprawdzał się w praktyce i nie przyjął się. Zwłaszcza, że
    niedługo potem pojawiło się radio.

  • 27. Data: 2010-04-18 16:31:12
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > elektroniczna nie była aż tak skomplikowana? Sądząc po deklarowanej mocy
    > TX, to tam chyba pracują małe diody laserowe, podobne do tych z

    trza by poszukać. W jednym opisie (też po niemiecku bez obrazków, więc
    zacytuję tylko na skróty) jest, że facio wziął do odbiornika lupę sensownych
    rozmiarów (im większa, tym lepsza, abberacja chromatyczna nie gra skrzypiec,
    więc wystarczy tania) zamontowaną w rurze pcw. W ognisku zamontował sensor
    CMOS. Nadajnik z lasera 7mW (to już klasa 3a, czyli nie wskaźnik) z lunetą
    myśliwską jako obiektyw. Do tego następna luneta jako celownik. Robił też
    próby ze wkaźnikiem. Aha, dodatkowo jeszcze filtry selektywne na 660nm.
    Nadajnik jest w sumie trywialny. Modulacja AM to wzmacniacz mcz sterujący
    prądem diody. Do FM stosują 32kHz nośnej, więc w sumie ten sam układ, tylko
    jeszcze modulator FM na wejściu wzmaka mcz.
    Odbiornik pewnie trochę bardziej skomplikowany. Kwestia zrobienia
    międzymordzia do sensora.

    Waldek

  • 28. Data: 2010-04-18 17:43:19
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 18 Apr 2010 17:39:22 +0200, Atlantis wrote:

> [...]
    >to, że większą część obudowy zajmuje optyka RX. Czyżby część
    >elektroniczna nie była aż tak skomplikowana?

    Czesc elektroniczna moze przypominac radio.
    Jak trzeba wzmocnic mikrowolty okreslonej czestotliwosci, to z diody
    czy z anteny dochodza podobne.

    J.

  • 29. Data: 2010-04-18 18:18:12
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Waldemar Krzok napisał:

> [...]
    > jeszcze modulator FM na wejściu wzmaka mcz.
    > Odbiornik pewnie trochę bardziej skomplikowany. Kwestia zrobienia

    Cześć!
    Takie wynalazki nie są wcale nowym pomysłem. Niemcy już przed II wojną
    wyprodukowali aparturę do rozmów przy pomocy promienia światła:
    http://www.laud.no/ww2/lispr/index.htm
    Zasięg niezbyt wielki ale pamiętajmy, że nie mieli laserów. Na szczęście
    zresztą. Tym bardziej interesujący jest opis modulacji światła żarówki i
    fotoelementu.
    Warto pozwiedzać resztę kolekcji.
    Niemcy siedzieli w Norwegii do samego końca i nie prowadzili walki w
    maju 45, więc poszli do niewoli, zostawiając swój sprzęt w doskonałym
    stanie. Norwegowie wykazali się sporą kulturą techniczną i co się dało
    używali nadal, m.in. morskie systemy nawigacyjne.
    Maciek

  • 30. Data: 2010-04-18 19:27:31
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    grg12 wrote:

    > Jakieś źródła? Do tej pory myślałem że złamanie WPA z dobrym hasłem
    > wymaga bardzo dużo czasu.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_security#Regul
    ar_WEP

    jesli brak ruchu na laczu - tak, bo to glownie atak 'brute force'.
    kazdy pakiet jednak do 'finalnego rozwiazania - nie potrzeba do tego nawet
    klastrow.
    dodatkowo - o ile admin AP nie jest cwany (i sprzet to umozliwia) mozna
    zablokowac mozliwosc ataku w celu uzyskania adresu MAC, ktorego znajomosc
    dodatkowo ulatwia sprawe. dns'ow tez mozna uzywac specjalnych, ale te dwa
    'najpopularniejsze' to raczej kazdy zna w polsce na pamiec i malo kto uzywa
    dodatkowych zeby lamanie jego wep'a dzieciakowi z sasiedztwa nie trwalo pare
    godzin, a np. pare dni... ;) przy zalozeniu ze dzieciakowi rodzice nie
    kupili laptopka z quad core ;)