  • 1. Data: 2010-04-17 19:30:48
    Temat: Transmisja danych za pomocą światła?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Gdzieś w zakamarkach pamięci siedzi mi wspomnienie opisu projektu, na
    który natknąłem się kilka lat temu. Chodzi o transmisję danych cyfrowych
    za pomocą światła (podczerwieni?) na dość znaczną odległość -
    przynajmniej pomiędzy dachami budynków. Wydaje mi się, że projekt
    opracowany gdzieś na wschodzie (Rosja?).

    Dla kogoś z was brzmi to znajomo?

  • 2. Data: 2010-04-17 19:33:08
    Temat: Re: Transmisja danych za pomocą światła?
    Od: zenek <z...@o...pl>

    Atlantis pisze:
> [...]
    > przynajmniej pomiędzy dachami budynków. Wydaje mi się, że projekt
    > opracowany gdzieś na wschodzie (Rosja?).

    Nawet byl opracowany proijekt lacznosci laserowej z marsem, podczerwien
    sie nie nadaje do dalekich lacznosci.

    Google ci wskaze .

  • 3. Data: 2010-04-17 19:53:34
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Apr 2010 21:30:48 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    >przynajmniej pomiędzy dachami budynków. Wydaje mi się, że projekt
    >opracowany gdzieś na wschodzie (Rosja?).

    Dalej na wschodzie - Australia. A moze to juz na zachodzie :-)

    RONJA

    http://en.wikipedia.org/wiki/RONJA

    Ha, Czechy ? A wydawalo mi sie ze Australia.

    J.

  • 4. Data: 2010-04-17 19:57:33
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 04/17/2010 03:30 PM, Atlantis wrote:
> [...]
    > przynajmniej pomiędzy dachami budynków. Wydaje mi się, że projekt
    > opracowany gdzieś na wschodzie (Rosja?).

    Czy moze chodzi Ci o Ronje?
    http://ronja.twibright.com/

    pzdr.
    j.

  • 5. Data: 2010-04-17 20:00:45
    Temat: Re: Transmisja danych za pomocš œwiatła?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Dalej na wschodzie - Australia. A moze to juz na zachodzie :-)

    Zdecydowanie na wschodzie. Nawet Nowa Zelandia jest na zachodzie tylko
    w czasie bardzo poważnych kryzysów biletowych.

    > RONJA
    >
    > http://en.wikipedia.org/wiki/RONJA
    >
    > Ha, Czechy ? A wydawalo mi sie ze Australia.

    W Warszawie też byli tacy, co laserem się spinali. Dzisiaj chyba nie ma
    sensu -- na takie odległości, to moża Wi-Fi za kilka stówek.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2010-04-17 20:03:23
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    Atlantis pisze:
> [...]
    > przynajmniej pomiędzy dachami budynków. Wydaje mi się, że projekt
    > opracowany gdzieś na wschodzie (Rosja?).

    Inny projekt w latach 90. zakładał konstruowanie sieci działających na
    zasadzie WiFi w oparciu o mruganie świetlówek na częstotliwościach
    kilohercowych. Nie wiem, jak miał wyglądać kanał zwrotny, ale projekt
    wtedy nie wypalił, a dzisiaj i tak to nie ma sensu bo WiFi przez radio
    jest tanie i wygodne.

  • 7. Data: 2010-04-17 20:12:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Inny projekt w latach 90. zakładał konstruowanie sieci działających
    > na zasadzie WiFi w oparciu o mruganie świetlówek na częstotliwościach
    > kilohercowych.

    A duuużow wcześnie pomysły podsłuchów opartych o to medium. W tym samym
    czasie były pomysły pasywnego podsłuchu, w którym szyba okienna jest
    membraną mikrofonu, a jej drgania odczytuje się zdalnie za pomocą
    refleksów świetlnych (może być podczerwień). Ciekawe, czy dzisiaj ktoś
    to zrealizował, bo teraz są do tego środki techniczne.

    > Nie wiem, jak miał wyglądać kanał zwrotny,

    Fotodioda w jakiejś lunetce to chyba najmniejszy problem.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2010-04-17 20:50:39
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > refleksów świetlnych (może być podczerwień). Ciekawe, czy dzisiaj ktoś
    > to zrealizował, bo teraz są do tego środki techniczne.

    już dość dawno to działa i jest używane przez większość agencji których nie
    ma ;-)

    Waldek

  • 9. Data: 2010-04-17 20:55:18
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > przynajmniej pomiędzy dachami budynków. Wydaje mi się, że projekt
    > opracowany gdzieś na wschodzie (Rosja?).

    Osobiście widziałem coś takiego na targach CEBIT w Hannowerze w 1999 roku, o
    ile mnie sclerosis nie myli, to bawił się tym instytut Frauenhofera w
    Berlinie. Transmisje rzędu kilku Gbit/s na odległość kilkudziesięciu metrów,
    Mbity na większe odległości. Szukali komercyjnego partnera, ale chyba nie
    znaleźli. Byli na sąsiednim stoisku, więc zapamiętałem ;-). Przy większych
    odległościach mieli solidne problemy z rozmyciem pakietu. Ale radioamatorzy
    prowadzą łączności na laserze na odległości kilkudziesięciu-kilkuset
    kilometrów.

    Waldek

  • 10. Data: 2010-04-17 20:58:49
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

> [...]
    > przynajmniej pomiędzy dachami budynków. Wydaje mi się, że projekt
    > opracowany gdzieś na wschodzie (Rosja?).

    Przecież jest używane na codzień.
    Jak firma mieści się w dwóch budynkach które się
    widzą, to wiesza się takie dwa urządzenia laserowe
    i Ethernet hula aż miło. Niezależnie od pogody. Te
    nadajniki i odbiorniki kupuje się gotowe z "półki".
    Nazwy nie pamiętam. :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.