  • Data: 2010-04-19 20:39:59
    Temat: Re: Transmisja danych za pomoc? oewiat?a?
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-04-19 12:42, a...@p...pl pisze:

    > pamietam z dziecinstwa, byla taka ksiazeczka z mini projektami
    > eletronicznymi i bylo cos takiego jak fototelefon. Sterowala sie
    > zaroweczka kilku V w ognisku reflektora od latarki....i dzialalo. Wiec
    > ten 1000Hz, to chyba nie problem. Po kazdej stronie bylo komplet
    > nadajnika i odbiornika.

    Masz na myśli książkę "Proste układy elektroniczne" wydaną przez
    Instytut Wydawniczy "Nasza Księgarnia"? Jeśli tak, to autorem
    wspomnianej konstrukcji był Jacek Sawicki. Pojawiła się ona także w
    "Młodym Techniku" z czerwca 1972 roku. Tam poza schematami i rysunkami
    znalazły się także zdjęcia gotowego urządzenia.
    Także miałem tą książkę. Ba! Mam ją do dziś, właśnie leży na biurku
    przede mną. ;) W dzieciństwie zmontowałem niektóre z tych układów. Za
    Fototelefon niestety nigdy się nie zabrałem. Także byłem ciekaw czy i
    jak to działało w praktyce - moje największe wątpliwości budziła żarówka.

    > Dla dzieciakow w sasiednich blokach fajna zabawka.

    Dokładnie o to chodziło. Mam wrażenie, że na takie konstrukcje
    zwyczajnie było zapotrzebowanie. W "Kalejdoskopach Techniki" widywało
    się opisy prostych telefonów czy "telegrafów", które mógł zmontować
    nawet dzieciak dysponujący odpowiednimi zdolnościami manualnymi.
    Rozwiązywało to w jakiś sposób odwieczny problem łączności ze znajomymi.
    Pamiętam, że o tym samym pisał Steve Wozniak (współzałożyciel Apple) gdy
    w swojej autobiografii wspominał dzieciństwo. ;) Oczywiście zawsze
    pozostawał problem przeciągnięcia kabla. Nie zawsze się dało a łączność
    bezprzewodowa to już wyższa szkołą jazdy. W dodatku dla wielu w tamtych
    czasach radio pozostawało poza zasięgiem.
    Teraz sześciolatki biegają z telefonami komórkowymi, więc problem zniknął.