  • Data: 2009-07-10 07:57:28
    Temat: Re: Transmisja danych przez siećenergetyczną - pytanie
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 10 Jul 2009 00:09:24 +0200, r...@m...com napisał:

    > Skoro sygnał ADSL (neostrada) daje się przesyłać po lini telefonicznej na
    > kilka km, to własciwie jak problem by zrobić to po kablach sieci energetycznej?

    Taki problem, że sieć telefoniczna (w założeniu) jest drutem z punktu A do
    punktu B, i przynajmniej teoretycznie nie ma tam wpiętego nic poza
    koncentratorem, dwoma splitterami i modemem (no jeszcze kilka prostowników
    tlenkowych ;-))) Sieć energetyczna ma niezdefiniowaną budowę (poczytaj o linii
    długiej, odbiciach), niezdefiniowaną ilość podłączonych urządzeń (dynamicznie
    zmienną !), część z tych urządzeń wypycha w sieć śliczny prostokąt.

    Robiłem kiedyś (daaawno) eksperymenty z transmisją DTMF'u (na podnośnej ok 100
    khz) po sieci energetycznej - działało dopóki sąsiad nie zmienił bojlera :-)))

    > Nie ma w sprzedaży odpowiednich modemów?

    Są, sam sie kilkoma bawiłem (zaznaczam kilka lat temu), ich zasada działania
    polegała na cudzie - dokładnie tak jak hamulec ręczny w maluchu ;-)
    Generalnie nie było reguły, czasem działały czasem nie (w zależności od
    pogody, budynku, podłączonych urządzeń, obsady w elektrowni i kilku innych
    bliżej niezdefiniowanych warunków środowiskowych). W czasach kiedy
    testowaliśmy to do świadczenia usłu dostępu do sieci nie spisywało się to
    zupełnie. Nie mówiąc o syfie na KF'ie - do tego nadawały się idealnie.
    Nie twierdze że coś się nie zmieniło, ale ja jestem sceptycznie nastawiony do
    tego rodzaju wynalazków. Metr skrętki kosztuje w hurcie jakieś 0.58 pln.

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB