  • 71. Data: 2021-10-20 23:23:24
    Temat: Re: Transformator centralowy
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Wednesday, October 20, 2021, 4:37:40 PM, you wrote:

    > W kwestii rdzeni zwijanych: czy istnieje domowy sposób złożenia takiego
    > rdzenia? Dość już dawno temu przewinąłem transformator z takim rdzeniem
    > (tylko uzwojenie wtórne) i zakończyło się to totalną klęską, prąd jałowy
    > był podobny do tego, o którym pisze twórca wątku.

    Ściśnij cybantem na śrubkę. Oczywiście rdzeń i karkas muszą być
    oczyszczone z lakieru, żeby jego resztki nie dostały się pomiędzy
    połówki/ćwiartki rdzenia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 72. Data: 2021-10-21 08:06:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...
    Dnia Wed, 20 Oct 2021 20:05:14 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    >Nie masz racji. Jakbyś rdzenia nie złożył (zakładam że był to rdzeń z
    >dwóch czy 4 kawałków w kształcie C, kazdy z blaszek sklejonych
    >lakierem
    >czy żywicą), nie zmienisz parametrów trafa. A nawet jeśli, to nie
    >więcej
    >niż ułamek procenta. Miałem do czynienia z takimi trafami, co prawda
    >mocy paru czy parunastu VA i nigdy nie było problemów z powtórnym
    >złożeniem.

    pradu jalowego pewnie nie mierzyles, a rezystancja pierwotnego duza,
    to i wplyw szczeliny mniejszy.

    J.

  • 73. Data: 2021-10-21 08:10:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    >To chyba to co napisałeś. Jest dużo lepiej. Zwróciłem na to uwagę,
    >odkręciłem ceowniki po bokach rdzenia i jak zdjąłem górną wąską
    >warstwę rdzenia to była tam sztywna przekładka izolacyjna 1,5 mm na
    >suwmiarce bakelit czy rozotekst nie wiem jak to się nazywa. Po
    >złożeniu jak całość rdzenia styka się ze sobą bezpośrednio jest moc
    >czynna 31 W i prąd jałowy na obu amperomierzach 1,3 A, więcej już nie
    >zbije bo jak dokładam kolejne zwoje

    Swoja droga - ciekawe po co ta szczelina.
    Jakis ambitniejszy zasilacz impulsowy czy tyrystorowy ... czy
    faktycznie stabilizator ferrorezonansowy.
    Na co duza ilosc odczepow chyba wskazuje.

    A nie bylo obok jakiegos wiekszego kondensatora ?

    J.

  • 74. Data: 2021-10-21 09:12:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 20 Oct 2021 21:42:31 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Szczelina.

    Uważasz że przed rozbiórką była mniejsza a po rozbiórce większa? Bardzo
    wątpię. Już wspomniałem że rozbierałem i składałem ponownie rdzenie
    cięte i choć oczywiście pomiarów prądu jałowego nie robiłem to
    wszsystkie potem pracowały normalnie. Rozbierałem nawet takie które
    miały połówki sklejone, młotkiem oczywiście. Po złożeniu nawet nie na
    klej, działały. Szczelina musiała by wzrosnąć z praktycznie
    niemierzalnej do kilku mm aby spadek indukcyjności spowodował
    kilkusetprocentowy wzrost prądu. Nie przekonałeś mnie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 75. Data: 2021-10-21 12:39:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Oct 2021 09:12:57 +0200, Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    > niemierzalnej do kilku mm aby spadek indukcyjności spowodował
    > kilkusetprocentowy wzrost prądu. Nie przekonałeś mnie.

    Pawel pisal tylko "znacznie". Ile to jest znacznie ... moze wyjasni.
    ale dwukrotny wzrost pradu jalowego ja bym nazwal "znacznie".

    A ile na to trzeba w rdzeniu, nie wiem, ale moze 0.1mm wystarczy ...

    J.

  • 76. Data: 2021-10-21 14:07:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Thursday, October 21, 2021, 12:39:42 PM, you wrote:

    [...]

    > A ile na to trzeba w rdzeniu, nie wiem, ale moze 0.1mm wystarczy ...

    W dużym rdzeniu ferrytowym szczelina 0.1 mm w kolumnie środkowej
    zmniejszy indukcyjność uzwojenia niemal dwukrotnie. Przy rdzeniach o
    większej przenikalności - a takimi są stalowe - ta zmiana jest jeszcze
    większa. Naprawdę wystarczy odrobina lakieru pomiędzy połówkami.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 77. Data: 2021-10-21 14:10:20
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > niemierzalnej do kilku mm aby spadek indukcyjności spowodował
    > kilkusetprocentowy wzrost prądu. Nie przekonałeś mnie.

    Widzę, że potrzebne są szczegóły. Transformator 250VA, cztery elementy o
    kształcie U, nie nazwałbym tego "blaszki sklejone lakierem". Fabrycznie
    było to ściśnięte stalową taśmą o grubości 2mm spiętą solidną klamrą na
    mur. Rozebranie wymagało użycia siły, ale nie było szczególnie trudne.
    Natomiast ni cholery nie da się tego złożyć tak, aby ćwiartki były
    dobrze dociśnięte. Elementy rdzenia ruszają się, transformator buczy, a
    prąd jałowy jest kilkukrotnie większy. Na tyle, że trafo się grzeje. Po
    ściśnięciu ściskami problem znika, jest więc on tylko mechaniczny i
    polega na sposobie złożenia rdzenia. Piszesz, że to robiłeś. Napisz, jak
    uzyskałeś stabilne ściśnięcie fragmentów rdzenia.

    P.P.

  • 78. Data: 2021-10-21 14:12:28
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Ściśnij cybantem na śrubkę. Oczywiście rdzeń i karkas muszą być
    > oczyszczone z lakieru, żeby jego resztki nie dostały się pomiędzy
    > połówki/ćwiartki rdzenia.

    O! To jest pomysł. Dzięki!

    Paweł

  • 79. Data: 2021-10-21 14:22:54
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 21 Oct 2021 14:10:20 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

> [...]
    > prąd jałowy jest kilkukrotnie większy. Na tyle, że trafo się grzeje. Po
    > ściśnięciu ściskami problem znika, jest więc on tylko mechaniczny i

    Widzę tu pewną niekonsekwencję. Pisałeś że po przewinięciu nie udało ci
    się złożyć rdzenia tak by prąd spoczynkowy był w miarę mały. Teraz
    piszesz że po ściśnięciu rdzenia problem znika. Co do mojej praktyki,
    jeśli mi nie zależało, zakładałem obejmę i zaciskałem na ile się dało.
    Jeśli mi zależało by nie brzęczał, smarowałem powierzchnię styku
    odrobiną żywicy chemoutwardzalnej i na dobę w imadło. Oczywiście, dbałem
    o czystość powierzchni styku.

    >nie nazwałbym tego "blaszki sklejone lakierem"
    Jak zwał, tak zwał. Blacha trafa zwijanego jest cięta na pasy wzdłuż
    walcowania, pokrywana jednostronnie jakimś kleidłem, zwijana i
    wygrzewana aż kleidło chwyci. Potem taki O-rdzeń jest cięty na 2
    C-rdzenie a powierzchnie szlifowane.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 80. Data: 2021-10-21 14:35:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Thursday, October 21, 2021, 2:12:28 PM, you wrote:

    > O! To jest pomysł. Dzięki!

    Nie ma za co - to i tak półśrodek w porównaniu z tym, jak to ściska
    fabryka. Pamiętaj, że najważniejsza jest czystość montażu przy
    używkach.

    --
    Best regards,
    RoMan