  • 1. Data: 2016-03-24 23:25:04
    Temat: Transformator Tesli
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    Jak patrzę na ten schemat:

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb
    /f/f4/Tesla_coil_circuit.svg/330px-Tesla_coil_circui
    t.svg.png

    to rozumiem, że iskrownik SG służy do raptownego rozładowania
    kondensatora C1 przez wykorzystanie ujemnej rezystancji plazmy? Czyli
    właściwie dwójnik C1-SG służy tylko za obejście niskiej mocy zwarciowej
    transformatora T? Jeśli tak, to czy ktoś tutaj próbował zastąpić
    iskrownik SG krytronem? Chodzi mi o możliwość zasilania takiej zabawki
    prądem stałym:
    akumulator - indukcyjność ograniczająca prąd - C1 - krytron - i dalej
    jak na rysunku. Oczywiście rozumiem, że jest jeszcze kwestia mocy
    biernej, więc ewentualnie dwa krytrony antyrównolegle, co znacząco
    komplikuje mechanizm wyzwalania.

  • 2. Data: 2016-03-24 23:49:22
    Temat: Re: Transformator Tesli
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 24 Mar 2016 23:25:04 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > Czyli
    > właściwie dwójnik C1-SG służy tylko za obejście niskiej mocy zwarciowej
    > transformatora T?
    Nie. najistotniejsza tu jest ujemna oporność łuku, bez niej nie będzie
    drgań niegasnących (oczywiście, w pewnym przedziale czasowym)

    > Jeśli tak, to czy ktoś tutaj próbował zastąpić
    > iskrownik SG krytronem?
    Co to jest krytron? Jak żyję, pierwsze słyszę.

    Eee, weź narysuj :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2016-03-25 00:41:27
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > Nie. najistotniejsza tu jest ujemna oporność łuku, bez niej nie będzie
    > drgań niegasnących (oczywiście, w pewnym przedziale czasowym)

    > Co to jest krytron? Jak żyję, pierwsze słyszę.
    Bo to tajemnica wojskowa :-D

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Krytron

    Krytron to też jest łuk elektryczny, ale sterowany.

  • 4. Data: 2016-03-25 09:40:58
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 25 Mar 2016 00:41:27 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    http://www.electricstuff.co.uk/pulse.html#Krytron

    Ciekawy artykulik. Jedyne co mnie niepokoi, to jak czy raczej z czego
    powstaje łuk w takim sprytronie. Nie widzę innej możliwości jak z
    materiału elektrod :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2016-03-25 11:22:35
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Jacek Maciejewski pisze:
> [...]
    >
    > Ciekawy artykulik. Jedyne co mnie niepokoi, to jak czy raczej z czego
    > powstaje łuk w takim sprytronie. Nie widzę innej możliwości jak z

    Pewnikiem gołe elektrony wyrwane z katody.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html