  • Data: 2013-04-19 09:50:46
    Temat: Re: Transformator 230/110V - pytanie.
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:5170590d$0$1250$65785112@news.neostrada.pl...

    > Na chwile na stale ?
    > Bo na stale to ja bym sie nie zakladal :-)

    A ja mam podejrzenia, że to-to może więcej niż wygląda.

    Mam kłopoty z moją intuicją.
    To wygląda na autotransformator, a moc rdzenia na jakieś góra 25..30W.

    No i intuicja mi mówi:
    - myśl pierwsza - tylko część energii musi być przeniesiona przez rdzeń.
    Czyli dopuszczalne obciążenie to 2 (a może 4) razy więcej od "mocy rdzenia".
    To by się zgadzało z deklaracją producenta.
    - myśl druga - ale czym się różni odczep w połowie od drugiego uzwojenia o
    n/2 zwoi. To chyba powinno być to samo - czyli myśl pierwsza jest błędna.
    - myśl trzecia - jeśli myśl druga jest słuszna to transformator 1:1 to to
    samo co autotransformator z odczepem na samej górze, a tu jest pewne że
    przez rdzeń nie będzie przenoszona żadna moc.

    Kiedyś dawno miałem potrzebę obniżenia napięcia sieci. Wziąłem trafo 230/10
    powiedzmy 10W i połączyłem tak, że wyjściowe 10V odejmuje się od 230 i
    dostaję 220. Policzyłem wtedy tak - z trafa 10W 10V mogę wziąć 1A - czyli z
    wyjścia 220V mogę wziąć 1A czyli 220W. Czyli znacznie więcej od mocy
    zastosowanego transformatora.

    Teraz zaczynam mieć wątpliwości bo prąd w uzwojeniu wtórnym płynął przecież
    odwrotnie niż gdybym obciążył po prostu wyjście rezystorem 10om - jaki to ma
    wpływ na możliwą do pobrania moc.

    W autotransformatorze z odczepem w środku można chyba przyjąć, że połowa
    prądu wyjściowego pochodzi z jednej połowy uzwojenia, a druga połowa z
    drugiej. Te połowy będą płynęły w odwrotnych kierunkach wokół rdzenia a ich
    pola będą się znosiły. Czy to przypadkiem nie oznacza, że można zastosować
    znacznie mniejszy rdzeń.

    Co wy na to ?
    P.G.