  • Data: 2010-04-17 19:56:25
    Temat: Re: Test przy okazji wyrzucania starych płyt CD-R
    Od: Michał Bień <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-04-17 20:01, Budzik pisze:

    > no to podziwiam.
    > Ja kiedys robiłem podobny test - odczytało sie maks 50%.
    > Plyty to były esperanzy i jeszcze jakies ale nazwy juz nie pamietam.

    Zależy też nie tylko na czym, ale i CZYM nagrywałeś. Wspomniany
    TEAC W58E miał (zasłużoną IMHO) opinię, iż nie naga i nie odczyta chyba
    tylko płyty chodnikowej. 3-4 lata temu też robiłem porządki CDR (cześć
    archiwizowałem na DVDR, część wyrzucałem) i też z 99% płyt nie maiłem
    problemu, a większość to były budżetowe wynalazki, 85% Platinumy na
    różnych nośnikach, zazwyczaj MoserBear. Ba - poprawnie i bez spowolnień
    odczytywały się nawet BTX x4 z 1996 r. (moje pierwsze CDR). Jedyne, z
    którymi miałem problemy to niesławne srebrne BASFy 650 MB. Pod wpływem
    utleniania w warstwie emulsji porobiły się po prostu dziury. Powodem nie
    było złe przechowywanie - stojące obok różne wynalazki przetrwały ten
    czas bez problemów, a podobne małe dziurki w emulsji w srebrnych CDR
    BASFa porobiły się i u znajomych (więc przechowywane w innych warunkach).

    P.S.
    Poza samymi płytami warto dobierać też dobrą nagrywarkę. Wspomniany TEAC
    W58E działa u mnie do dziś i uruchamiam go gdy mam problem z odczytem
    jakiejś płyty (zazwyczaj przez kogoś przyniesionej, a nie nagrywanej
    przeze mnie) - czyta lepiej niż nowe napędy, pomimo że stuknęło mu już
    10 lat (kupiłem w 2000 r.), a w międzyczasie padło mi parę innych,
    kupionych później napędów.
    Z DVDRW chucham i dmucham na Benqa 1640 - też napęd nie do zajechania i
    bardzo dobrze nagrywający, choć DVD z racjo konstrukcji lasera są jednak
    delikatniejsze niż pancerne CDRW W54E/W58E TEACa.

    /MB