  • 41. Data: 2011-01-08 01:49:25
    Temat: Re: Test porównawczy języków programowania
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 7 Jan 2011 22:56:43 +0000 (UTC), " "
    <k...@g...pl> wrote:

    >Wyobrażam sobie, że tak można rozwijać kod który ma służyć lata. Front office
    >w banku inwestycyjnym musi zmieniać modele w skali czasowej dni albo godzin. I
    >owszem, mają procedury testowe. Firma w której pracowałem wcześniej nie była
    >bankiem ("wynajmowala" swoje modele innym firmom) ale miała typową procedurę
    >testową: testy regresji, testy użytkowników (nie-quantów i nie-programistów),
    >dzial QA, testy jednostkowe. Ale quantom i tak pozwalali pisać kod, bo tak
    >jest wydajniej i wbrew pozorom bezpieczniej.

    Zalezy od definicji "bezpieczenstwa". Quanty i inni jajoglowi pisza
    neistety kod tak ze jak dane sa zgodne ze specufikacja to wszystko
    jest OK. Jak sa neizgodne, to program sie "wykzracza" bez zadnego
    ostzrezenia. Zreszta, jak sa zgodne to czasem wie "wykrzacza" bo ktos
    czegos tam nie pzrewidzial.

    Jakos "quanty" nei moga przyjac do wiadomosci ze 75% produkcyjnego
    kodu to wlasnie pilnowanei "kontraktu", obsluhe wyjatkow i tak dalej.
    program nie moze sie "wykzraczac".

    Ale racja, ze jek cos jest potencjalnie do wyrzucenia, to moze byc na
    spinacze i gume do zucia...

    Zgadzam sie tez ze programow wykorzystujacych matematyke nie napisze
    pzrecietny programista, chociaz bym mu i miesiac tlumaczyl o co
    chodzi. Ja pisze moje programy sam, dostarczajac "normalnym"
    programistom API z ktorych moga korzystac bez specjalnego myslenia.
    Ale neistety, robie to w trybie o ktorym pisalem: nei mozna sie obejsc
    bez formalnej specyfikacji i dokumentacji. Ale na szczescie jestem
    pzrede wszytkim inzynierem :)

    >Bardzo chetnie!

    No, musze miec jakis adres na ktory moge wyslac :)

    A.L.

  • 42. Data: 2011-01-08 01:50:25
    Od: A.L. <l...@a...com>

    Dobra, w weekend.

    A.L.

  • 43. Data: 2011-01-08 01:51:37
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 7 Jan 2011 15:29:46 -0800 (PST), Mariusz Marszałkowski
    <m...@g...com> wrote:

    >Wiem czym czym sa warunki zapewniajace bezpieczny produkt.
    >Sklada sie na te warunki rzetelne sprawdzenie produktu przed
    >dopuszczeniem go do uzywania, a nie wiara, ze jesli ktos ma
    >umiejetnosci potwierdzone certyfikatami, to na pewno z tych
    >umiejetnosci w pelni skorzystal.

    ja pisalem o sytuacji gdy wlasnie NIE ma nei tylko certyfikatow ale i
    umiejetnosci

    A.L.

  • 44. Data: 2011-01-08 02:51:30
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <b...@g...com> wrote:

    >To poproszę (adres jest prawdziwy)

    Wyslalem

    A.L.

  • 45. Data: 2011-01-08 08:30:40
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 8 Sty, 02:51, A.L. <l...@a...com> wrote:
    > ja pisalem o sytuacji gdy wlasnie NIE ma nei tylko certyfikatow ale i
    > umiejetnosci
    OK

  • 46. Data: 2011-01-08 08:48:13
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-01-07 19:02, k...@g...pl pisze:

    > Wiekszosc szeroko stosowanego softu GPL jest pisane przez programistow
    > korporacyjnych, tak swoja droga.

    Po drugie w opensursie slaby kod, slaby programista, slaby projekt by
    zostal zabity smiechem lub przynajmniej milczeniem.
    jakie syfy potrafia byc w projektach, kodzie, za zamknietymi drzwiami,
    to wiekszosc z was wie. Wierze, ze sa firmy potrafia nie zmarnowac
    kwalifikacji programisty (np formalnych w postaci certyfikatow), ale
    jakze duzo panszczyzny i zamykania klapek na oczach z uplywem lat.

    W jednej z firm, jak padalo slowo SQL, znaczylo MS-SQL. Kierownikowi
    sponsorowany urlop na jakiejs wyspie, szeregowym konferencja z darmowymi
    paluszkami i kubkiem kawy, jest po kilku latach monokultura i klapeczki.

  • 47. Data: 2011-01-08 15:09:32
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 07.01.2011 22:35, Stachu 'Dozzie' K. pisze:
    > Dlaczego płatności kartą zbliżeniową (nie wiem czy to akurat nie jest
    > polski wynalazek, nie szukałem) nie są w żaden sposób autoryzowane przez
    > użytkownika? Atak przez podstawienie własnego systemu czytnik+nadajnik
    > odbiornik+zbliżeniowa karta proxy nie powinien być jakoś okrutnie
    > skomplikowany.
    Bo tak jest wygodniej dla klienta.

    A atak MITM powinno rozwiązać odpowiednie zaprojektowanie sytemu - dobry
    generator liczb losowych, transakcje wykonywane na zasadzie autoryzacji
    kluczami i ścisłe okno czasowe na potwierdzenie. Ale bardziej opłaca się
    ewentualnie zwracać klientom w ramach reklamacji pieniądze (zwłaszcza,
    że płatności zbliżeniowe mają niski limit), niż inwestować w bezpieczeństwo.

    Michoo

  • 48. Data: 2011-01-08 16:33:11
    Od: "janusz.lepionko" <j...@o...pl>

    A.L. wrote:

> [...]
    > konstrukcji oprogramowania z komponentami optymalizacujnymi. Neistety,
    > nie jest dostepny on-line, bo zatonal wraz z IC-PARC, ale mam wlasna

    Proszę, podeślij też mi, jeśli możesz.
    (co do adresu, to zmiana jest chyba oczywista:
    zamień najpierw '@' na '.', a potem '_' na '@' )

    pozdrawiam
    Janusz

  • 49. Data: 2011-01-08 19:46:01
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-01-08 00:29, Mariusz Marszałkowski pisze:

    > Programista posluguje sie klawiatura i jesli nie ma certyfikatu
    > to sobie nia nie zrobi krzywdy tak jak spawacz moze spawarka.
    > Dlatego nie ma sensu zabraniac komukolwiek wykonywania
    > zawodu programisty bez certyfikatu. Natomiast produkt programisty
    > juz moze komus zaszkodzic i powinien byc certyfikowany.

    Ale przecież tak jest. Oprogramowanie medyczne (to akurat moja działka)
    musi mieć certyfikat wyrobu medycznego w odpowiedniej klasie oraz CE.
    Zdobycie certyfikatu np w klasie 2a jest poprzedzone testami klinicznymi.
    Inna bajka że nikt nie wymaga (może wymaga, ale nie sprawdza) czy
    używane oprogramowanie ma odpowiedni certyfikat. I to jest pole do
    popisu dla tych którzy nie mają certyfikatu, lub dla tych którzy nie
    mogą go mieć (z powodu błędów jakiegokolwiek typu).

    > Poza tym spotkalem w swoim zyciu kilku kiepskich programistow z
    > doktoratami i kilku bardzo dobrych zaledwie z wyksztalceniem
    > srednim lub magisterskim. Nie widze powodu zeby w jakikolwiek
    > sposob zabraniac pracy komus kto ma srednie lub magisterskie
    > wyksztalcenie a jego produkty spelniaja wymogi.

    Najlepszy programista jakiego znałem miał wykształcenie podstawowe. Ja
    też nie widzę żadnego związku między wykształceniem a jakością
    tworzonego oprogramowania.

    No ale cóż. Niektórym marzy się system totalitarny gdzie wszystko i
    wszyscy są pod kontrolą (pod pozorem wolności). A przodują w tym
    amerykanie. Niestety.

    --
    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 50. Data: 2011-01-08 22:46:49
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <m...@g...com> wrote:

> [...]
    >zawodu programisty bez certyfikatu. Natomiast produkt programisty
    >juz moze komus zaszkodzic i powinien byc certyfikowany.

    Owszem. jak sobie programuje w domu dla wlasnej przyjemnosci. Ale jak
    programuje po to zeby zrobic produckt ktory bedzie uzywany pzrez
    innych ludzi, to juz nie jest jego prywatna sprawa.

    Patrz prztkaldy ktore przytoczylem, poczynajac of Therac-25. To
    urzadzenai zabilo pare osob bo programista nei wiedzial ze ejst os
    takiego jak "race condition"

    A.L