    From: Michoo <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Termotransfer - jednak nie takie łatwe :)
    Date: Mon, 10 May 2010 22:13:32 +0200

    kogutek pisze:
    > Jak weźmiesz starą kwarcówkę Made in PRL, DDR, ZSRR to czas się skróci do 10 -
    > 15 minut. Z hobbystycznego punktu widzenia metoda z powleczonym laminatem ma
    > poważną wadę. Nie jest nią cena laminatu, cena kliszy czy świecenie żarówki
    > przez 5 godzin. To szukanie dziury w całym. Problemem jest klisza z
    > naświetlarki. Trzeba nauczyć się robić wzór i trzeba odebrać kliszę. Kliszy
    > niczym się nie zastąpi. Wydruki z drukarek mają za słabe krycie. Po co wymyślać
    > sztuczne problemy skoro wiadomo jaki jest podstawowy. Trzeba nauczyć się
> [...]
    Lubisz fototransfer to go używaj, ale nie przekonuj innych o wyższości
    świąt bożego narodzenia nad helloween.

    Wykonanie wzoru kliszy jest najmniejszym problemem z punktu widzenia
    hobbysty - i tak robi się do druku PS (albo PDF), czyli dokładnie to na
    czym pracują naświetlarki.

    Problemem jest czas:
    czekasz na wykonanie kliszy - przynajmniej kilka godzin (a potem trzeba
    po nią pójść)
    czekasz na naświetlanie płytki - jak sam piszesz 5 godzin
    wywoływanie płytki - 5 min
    i można trawić - 30 min

    co daje jakieś pół dnia - żeby zrobić pojedynczą płytkę(zestaw płytek,
    zależnie ile się na a5 zmieści), kolejna to dodatkowe 5 godzin

    a przy termotransferze:
    zaczynamy z takim samym plikiem
    wysyłamy go do drukarki - moja dużą płytkę w 1200dpi obrabia jakieś 2 minuty
    tniemy płytkę, odtłuszczamy płytkę, przycinamy wydruk - 10 minut
    grzejemy żelazko - 30sec
    prasujemy - 3 minuty
    odmaczamy - 2 minuty
    czyścimy - 3 minuty
    trawimy - 30 minut
    mamy gotową płytkę w mniej niż godzinę.

    Grubość ścieżek - nawet robiąc token na usb o wymiarach 30x13mm
    spokojnie dałem ścieżki 10 mils, do tej pory mniejszych (tj 6 albo 5
    mils) musiałem użyć 2 razy, żeby przejść 3 ścieżkami między nogami scalaka.

    Bez termotransferu kładzenie soldermaski jest 'trochę' upierdliwe.

    Michoo