  • 1. Data: 2012-06-17 19:40:33
    Temat: Termik w spawarce - jaki?
    Od: Padre <P...@n...net>

    Znajomy montował do swojej najprostszej choć porządnej jednofazowej
    spawarki transformatorowej 180A wentylator i w szale twórczym
    mechanicznie uszkodził wyłącznik termiczny na transformatorze. Termik
    wygląda pospolicie jak w pralce ale nie da się odczytać jego temperatury
    bo zaginął dekielek na którym była wydrukowana. Niestety moje
    poszukiwanie w sieci pozostało bez rezultatu, wszystkie linki prowadza
    tylko do biadoleń że za często się wyłącza. Może ktoś z szanownych wie
    na jaka powinien być temperaturę?

  • 2. Data: 2012-06-17 19:47:04
    Temat: Re: Termik w spawarce - jaki?
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 17 Jun 2012 19:40:33 +0200, Padre <P...@n...net> wrote:

    Zobacz, czy na transformatorze masz oznaczenie klasy temperaturowej,
    np. B, lub F.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 3. Data: 2012-06-17 20:52:10
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2012-06-17 19:47, Grzegorz Krukowski pisze:
    > On Sun, 17 Jun 2012 19:40:33 +0200, Padre<P...@n...net> wrote:
    >
    > Zobacz, czy na transformatorze masz oznaczenie klasy temperaturowej,
    > np. B, lub F.
    Na transformatorze nie ma kompletnie żadnych oznaczeń.

  • 4. Data: 2012-06-17 21:54:24
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 17 Jun 2012 20:52:10 +0200, Padre <P...@n...net> wrote:

    >Na transformatorze nie ma kompletnie żadnych oznaczeń.
    OK, to najprawdopodobniej masz do wyboru klasy B - 130 stopni C i F -
    155 stopni C. Maksymalna temperatura uzwojeń to odpowiednie 120 i 140
    stopni. Odejmij od tego po 10 stopni i kup takie termiki. Załóż wpierw
    mniejszy i zobaczcie czy nie będą następowały zbyt częste wyłączenia
    (częstsze niż kiedyś). Jak tak to wymieńcie na większy.

    Obejrzyj jeszcze transformator, a właściwie koszulki izolacyjne (jak
    są) i izolację - jak to jest folia lub cienki papier a koszulki są
    plastikowe, to raczej jest to klasa B, jak izolacja włóknista (czy to
    bawełna czy to włókno szklane lub izolacja jest ,,kartonowa'') to
    spore szanse że przynajmniej F. Po izolacji drutu nie jesteś w stanie
    nic powiedzieć - emailia może być i na klasę H a będzie nie do
    odróżnienia od klasy B.

    I jeszcze jedno, jak termik jest włączony w szereg to musisz
    uwzględnić grzanie termika prądem roboczym, czyli w praktyce zamiast
    np. termika na 120 stopni użyjesz na 115, ale to sprawdź w katalogu
    producenta.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 5. Data: 2012-06-17 23:24:41
    Od: Padre <P...@n...net>

    Dziękuję za informacje, znalazłem w domu pasujący termik na 95stopni i z
    nim zrobię próbę, szczególnie że spawarka ma dołożony wentylator a
    dotychczas obywała się bez niego za wyjątkiem lipcowego południa i 30
    stopni w cieniu ;) Jak będzie wywalał co dwie elektrody to kupię 120C.

  • 6. Data: 2012-06-17 23:30:37
    Od: Padre <P...@n...net>

    Rozebrałem stary termik, jest całkiem łatwy do rozebrania i złożenia bez
    ruszania styków, wygląda że można ze starego przełożyć bimetal bo jest w
    postaci okrągłej blaszki której wypukłość przeskakuje na druga stronę po
    podgrzaniu i popycha kołek rozwierający styk więc nie ma żadnej regulacji.

  • 7. Data: 2012-06-20 12:31:15
    Od: "t-1" <t...@s...pl>

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > podgrzaniu i popycha kołek rozwierający styk więc nie ma żadnej regulacji.

    No to włóż go do piekarnika i określ temperaturę przeskoku.
    Tylko czy nie przydał by się dokładniejszy termometr bezpośrednio związany z
    blaszką?

    t-1

  • 8. Data: 2012-06-20 16:08:07
    Od: Padre <P...@n...net>

    > No to włóż go do piekarnika i określ temperaturę przeskoku.
    > Tylko czy nie przydał by się dokładniejszy termometr bezpośrednio
    > związany z blaszką?

    Właśnie z braku możliwości pomiaru tego nie próbowałem ale poszedłem po
    rozum do głowy, polałem wrzątkiem i przeskoczył :) A byłem prawie pewien
    że jest na wyższa temperaturę więc kombinowałem jak koń pod górę :)