  • Data: 2013-06-17 23:47:36
    Temat: Re: Temperatura procesora - czy komputerowi nie za gorąco?
    Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-06-17 23:30, Krystek pisze:
    > Mam sobie ja takiego pacjenta: Fujitsu-SIEMENS Esprimo C5730
    > (<http://uk.ts.fujitsu.com/rl/servicesupport/techsup
    port/professionalpc/ESPRIMO/C/EsprimoC5730.htm>)
> [...]

    > Podczas odkurzania wnętrza komputera lekko nagiąłem listki radiatora,
    > gdy włożyłem cienką rurkę odkurzacza pomiędzy radiator a wentylator, by
    > zassać z niego kurz. Po tym jak wyjąłem odkurzaczową rurkę listki z
    > powrotem odgięły się na swoje miejsce. Jednak boję się, czy przypadkiem
    > nie odkleiłem trochę, nie naruszyłem warstwy termoprzewodzącej na
    > spodzie radiatora. Nie było to mocne nagięcie tą rurą, raczej jak
    > mocniejsze palcem, ale nie aż tak, żeby się odkształciło. Sam radiator
    > przykręcony jest czterema solidnymi śrubami. Niepewność jednak pozostała.
    Nie ma najmniejszych szans - radiator powinien siedzieć na fest do płyty
    i procesora przyczepiony, a to że sam wentylator jest na nim elastyczny
    - nic nie zmienia. Bez obaw.

    > W każdym razie zrobiłem testy obciążenia i temperatury rdzeni. W trybie
    > idle mam 44 stopnie Celsjusza na każdym z rdzeni, przy obciążeniu od 5
    > do 35 temperatura skacze do 47 stopni na rdzeń (tak mi teraz Core Info
    > podaje), powyżej mam od 50 w górę. Przy stress teście OCCT Pierestroika
    > na 100% obciążeniu temperatura dochodziło do 65%. HWMonitor pokazuje mi
    > również temperaturę dysku twardego - 41 stopni Celsjusza.
    > I teraz pytanie: czy mam się bać tych temperatur?
    Całkowicie normalne, nie przejmować się. Po pierwsze zastanów się jaką
    masz temperaturę w pomieszczeniu, gdzie stoi ten komputer. Trochę
    inaczej wygląda sytuacja zimą, gdzie w pomieszczeniu/pokoju jest 20'C, a
    co innego jak jest lato, 30'C i jeszcze słońce na komputer zaświeci...
    Wtedy 40'C w obudowie nie jest niczym dziwnym, a +10'C = 50'C na
    procesorze również.

    > Więc teraz zastanawiam się, czy odkręcać radiator, odczepiać od
    > procesora, czyścić i nakładać nową pastę. Chciałbym tego uniknąć, bo nie
    > mam wprawy w takich zabiegach i boję się o uszkodzenie podczas
    > odczepiania radiatora od procesora. Bawić się w to, czy zostawić tak,
    Zostaw, nie ruszaj. Wystarczy odkurzyć całość, ale to już zrobiłeś.

    Podwyższone temperatury (ale fizycznie, nie koniecznie jako wskazania
    programów jakichś) połączone z niestabilnością systemu - mogą wskazywać
    na wyschnięte/spuchnięte kondensatory (na płycie i/lub w zasilaczu). Ale
    pierwszym objawem byłaby niestabilność, bluescreeny itp.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173