  • 1. Data: 2011-03-14 22:48:34
    Temat: Telewizor umiera?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Trochę się wahałem czy temat bardziej na pl.rec.telewizja czy tutaj,
    ale jednak tematyka tej grupy zdecydowanie bardziej pasuje...

    Jest sobie stary (bwahaha... 6-letni) telewizor kineskopowy - w zasadzie
    jeden z końcowych modeli zanim rynek opanowały plaszczaki (Panasonic
    TX-32PD30). Swoje odsłużył, trafił do pokoju "gościnnego" i tam sobie
    spokojnie klepie emeryturę.

    Ostatnio jednak zauważyłem, że coś złego się dzieje. Dość często (czasami
    już nawet co kilka sekund lub częściej) słychać głośne "cyk" i obraz na
    kineskopie mruga. Efekty jak typowe przy włączaniu i wyłączaniu starych
    telewizorów, tyle że dla oka niemal niezauważalne.

    Wiem że opis delikatnie mówiąc niezbyt szczegółowy, ale nie bardzo wiem co
    więcej opowiadać :) Natomiast piszę, bo może ktoś się domyśli co się dzieje
    - i mógłby mi przepowiedzieć czy to kwestia jakiegoś psującego się
    kondensatorka za 5zł, czy np. raczej spodziewać się efektownej implozji
    kineskopu w najbardziej nieodpowiednim momencie?

    Ewentualnie, jeśli ktoś z mieszkańców Krakowa mógłby polecić jakiegoś
    zaufanego serwisanta co to dojedzie do domu (Nowa Huta) - byłbym wielce
    wdzięczny :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 2. Data: 2011-03-15 07:07:02
    Temat: Re: Telewizor umiera?
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-03-14 23:48, Jacek Osiecki pisze:

    > Ostatnio jednak zauważyłem, że coś złego się dzieje. Dość często (czasami
    > już nawet co kilka sekund lub częściej) słychać głośne "cyk" i obraz na
    > kineskopie mruga.

    Przebicie w okolicy powielacza? Trzeba zdjąć obudowę i w ciemnym pokoju
    poobserwować bebechy, albo poszukać śladów po iskrach.

  • 3. Data: 2011-03-15 07:24:14
    Od: gary <g...@c...pl>

    Jak z wilgotnością u Ciebie w tym pokoju ?
    wysokie napięcie z powielacza lubi suche powietrze.

  • 4. Data: 2011-03-15 07:33:09
    Od: "spa" <s...@a...er>

    > - i mógłby mi przepowiedzieć czy to kwestia jakiegoś psującego się
    > kondensatorka za 5zł, czy np. raczej spodziewać się efektownej implozji

    Zacznij od usunięcia pędzlem i odkurzaczem brudu z okolic wysokiego
    napięcia.
    Potem owe kondensatory za grosze

  • 5. Data: 2011-03-15 12:26:16
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

> [...]
    > kineskopie mruga. Efekty jak typowe przy włączaniu i wyłączaniu starych
    > telewizorów, tyle że dla oka niemal niezauważalne.

    Jak już otworzysz "wrota" aby obserwować iskry, po jakimś czasie działania
    wyłącz "ze ściany" i pomacaj:) (ostrożnie! Może być jeszcze napięcie na
    kondensatorach)
    różne części z przewagą właśnie kondensatorów. Jak któryś będzie mocniej
    ciepły,
    to przy okazji wymień. Ja tak uratowałem kiedyś moje oglądadło. U Ciebie,
    oprócz
    wysokiego napięcia, może się szykować do zepsucia jakaś elektrolityczna
    pojemność.
    Co u "emerytowanych" telewizorów zdarza się częstawo.

    Artur(m)

  • 6. Data: 2011-03-15 12:41:08
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

> [...]
    > kineskopie mruga. Efekty jak typowe przy włączaniu i wyłączaniu starych
    > telewizorów, tyle że dla oka niemal niezauważalne.

    jakieś iskrzenie. Może być na wysokim napięciu z trafopowielacza (ew. na
    pomocniczych napięciach focus, screen), na podstawce kineskopu albo na na
    elektrodach kineskopu. Przyczyną może być brud lub przebicie izolacji
    (czasem przerwa w rezystorze), w przypadku iskrzenia na kineskopie równiez
    zużycie kineskopu (zatrucie próżni). Tak jak mówią koledzy, zaobserwuj w
    ciemności, gdzie to iskrzy. Jeśli iskrzeniu towarzyszy rozbłysk w szyjce
    kineskopu to niestety wskazywać będzie w 99% na kineskop.

    e.

  • 7. Data: 2011-03-15 14:16:07
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 15 Mar 2011 13:41:08 +0100, entroper napisał(a):
> [...]
    > ciemności, gdzie to iskrzy. Jeśli iskrzeniu towarzyszy rozbłysk w szyjce
    > kineskopu to niestety wskazywać będzie w 99% na kineskop.

    Dzięki wszystkim za rady :)
    Na obrazie jest błysk, spróbuję w wolnej chwili poobserwować wnętrze sprzętu
    w ciemnościach.
    Swoją drogą - smutne to, jak krótkoterminowe są teraz wszelkie tv i inne AGD :(

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 8. Data: 2011-03-15 14:46:57
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    > Swoją drogą - smutne to, jak krótkoterminowe są teraz wszelkie tv i inne
    AGD :(

    Niestety, 100Hz CRT to była ślepa ścieżka ewolucji: trudne warunki pracy
    elektroniki + presja na taniość i mamy to co mamy. Poza tym duże kineskopy
    są mniej trwałe od małych. Spotyka się 14-to czy 20-to calowe telewizory w
    wieku 20 lat, sprzęty powyżej 28 cali około 10-go roku zaczynają mieć
    problemy...

    e.

  • 9. Data: 2011-03-15 15:06:09
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "entroper" <entroper-pocztaonetpeel> napisał w wiadomości

> [...]
    > są mniej trwałe od małych. Spotyka się 14-to czy 20-to calowe telewizory w
    > wieku 20 lat, sprzęty powyżej 28 cali około 10-go roku zaczynają mieć

    Mam 20 letniego Otake 27 cali. Ostatnio czasem nie chce pilota odbierać.
    Otwarcie i intensywne zamknięcie klapki (pod kineskopem) załatwia problem
    (na jakiś czas).
    P.G.

  • 10. Data: 2011-03-15 15:16:16
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Swoją drogą - smutne to, jak krótkoterminowe są teraz wszelkie tv i inne
    > AGD :(

    Urządzenia produkowane w dobrej technologii 20 lat temu nadal są w użyciu,
    ale teraz mamy ROHS (celowa polityka Unii sterowana przez lobby producentów
    masówki) no i giniemy pod nawałem zużytego sprzętu.

    P.G.