  • Data: 2024-09-01 11:01:08
    Temat: Re: Taki uziom....
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 01.09.2024 o 09:19, Marek pisze:

    > Masy czego? To jest galwanicznie odizolowana zamknięta pętla kosiarki.
    > Próbowałem szukać info (chociaż statystycznie czy inni mają takie
    > problemy) ale okazuje się, że jestem chyba jedynym na świecie,.który ma
    > taki problem.

    Poszedłem na łatwiznę i zapytałem GPT :)
    "
    Powiedziałeś(-aś):
    dlaczego drut miedziany rozpuszcza się w ziemi?
    ChatGPT powiedział:
    ChatGPT
    Drut miedziany może rozpuszczać się w ziemi z powodu procesu korozji,
    który jest wynikiem reakcji chemicznych zachodzących między miedzią a
    składnikami gleby. Istnieje kilka kluczowych czynników, które
    przyczyniają się do tego zjawiska:

    1. Obecność wilgoci
    Gleba zazwyczaj zawiera pewną ilość wody, a wilgoć jest jednym z
    głównych czynników przyspieszających korozję. W obecności wody drut
    miedziany może utleniać się, prowadząc do powstawania tlenków miedzi na
    jego powierzchni. To utlenianie jest formą korozji, która powoduje
    stopniowe "rozpuszczanie" się miedzi w glebie.

    2. Obecność soli i kwasów w glebie
    W glebie mogą występować różne substancje chemiczne, takie jak sole (np.
    chlorki) czy kwasy organiczne, które mogą reagować z miedzią. Te związki
    chemiczne przyspieszają korozję elektrochemiczną miedzi. Sole zwiększają
    przewodnictwo elektryczne wilgoci w glebie, co sprzyja reakcjom
    elektrochemicznym i rozpuszczaniu metalu.

    3. Mikroorganizmy
    W glebie żyje wiele mikroorganizmów, które mogą wpływać na szybkość
    korozji metali. Niektóre bakterie, takie jak bakterie siarkowe, mogą
    przekształcać siarczany w siarczki, które z kolei reagują z miedzią,
    tworząc siarczek miedzi. Inne bakterie mogą produkować kwasy organiczne,
    które również mogą przyczyniać się do korozji miedzi.

    4. pH gleby
    Kwaśne warunki (niskie pH) w glebie mogą znacząco przyspieszać proces
    korozji miedzi. W kwaśnym środowisku miedź łatwiej reaguje z jonami
    wodorowymi i innymi obecnymi substancjami chemicznymi, co powoduje
    szybsze rozpuszczanie się metalu.

    5. Warunki elektrochemiczne
    Jeśli w glebie znajdują się różne rodzaje metali (na przykład fragmenty
    żelaza czy stali), może dojść do korozji galwanicznej. W takim przypadku
    miedź (która jest metalem szlachetnym) może działać jako katoda, a mniej
    szlachetny metal jako anoda, co prowadzi do przyspieszonej korozji
    anodycznego materiału.

    Podsumowanie
    Korozja drutu miedzianego w glebie jest skomplikowanym procesem, na
    który wpływają różne czynniki chemiczne, biologiczne i fizyczne. Aby
    zminimalizować korozję miedzi, stosuje się różne metody, takie jak
    izolacja kabli, powłoki ochronne czy stosowanie materiałów odpornych na
    korozję."

    No fakt, jak zastosowałem stal nierdzewną to się nie rozpuściła a ziemia
    u mnie kwaśna, jakieś 4pH :)

    --
    Pixel(R)??