    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Taki 2T forward sobie wymarzyłem
    Date: Thu, 13 Feb 2014 15:22:59 +0100
    Sender: r...@n...agh.edu.pl

    Hello Adam,

    [...]

    > Mam jeszcze jedno pytanie. Zwykle w przetwornicach stosowany jest
    > kondensator w okolicach 1 - 2 nF włączony pomiędzy stronę pierwotną a
    > wtórną transformatora.

    Tylko w przypadku, gdy nie ma połączenia strony wtórnej z PE... I
    oczywiście nie dotyczy to 2T-forwarda!

    > Opis tego kondensatora w wielu publikacjach ogranicza się do
    > stwierdzenia typu : " w celu ograniczenia EMI stosuj kondensator i już".

    I słusznie :)

    > Pytam i pytam googla ale chyba zadaje niewłaściwe pytania.

    I nie znajdziesz odpowiedzi - nie potrafisz uwierzyć na słowo?

    > Czy mógłbyś proszę w kilku słowach opisać dlaczego tak jest ? W jaki
    > sposób ten kondensator ma wpływ na ograniczenie emi? Co się dzieje jak
    > go nie ma ?

    Jak go nie ma, to przy pomiarach EMI, które są prowadzone z
    uziemieniem strony wtórnej, masz przekroczenie norm emisji zakłóceń.

    > wydaje mi się że to ma związek z dużym dV/dt i pojemnością między stroną
    > pierwotną a wtórną ale to jest moje zgadywanie.

    Też. Chodzi o doprowadzenie strony pierwotnej dla zakłóceń do
    uziemienia. Jeśli jest prowadzony przewód PE, to w filtrze wejściowym
    masz dwa kondensatory Y. I w takim wypadku zazwyczaj strona wtórna
    jest łączona również do PE.
    Jak masz łączenie dwoma przewodami, bez PE, to przyjmuje się, że
    strona wtórna w jakiś sposób bezpośredni lub pośredni będzie
    sprowadzona do potencjału Ziemi i zakłócenia tędy mają sobie wypływać.

    --
    Best regards,
    RoMan