  • Data: 2012-06-21 09:05:08
    Temat: Re: TVP 1 HD
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Waldek Godel napisał:
    > Nie przez producentów, tylko przez marketoidów, a ci mogą dowolną bzdurę
    > wymyśleć.

    Tak czy inaczej określenie takie pojawia się w oficjalnych materiałach
    producenta, bo do takich zaliczam instrukcję obsługi znajdującą się na
    stronie WWW producenta. Podobnie jak soft z ich strony.

    > Jeżeli tuner z jedną głowicą pozwalający z tego samego transpondera
    > nagrywać i oglądać różne programy jest "semi-twin" (co za potworek
    > językowy), to jak się będzie nazywał tuner który umożliwia to samo na dwóch
    > głowicach? Semi-quad?

    Czemu akurat quad (4)? Przecież wiele tunerów z enigmą potrafi
    jednocześnie zapisywać 5 kanałów (zdaje się, że VU+Ultimo nawet 8, ale
    nie sprawdzałem), więc określenie semi-cinque (5) czy semi-octo (8)
    byłoby bardziej adekwatne.
    A co do potworków językowych - nie pierwszy to i nie ostatni. Co byś
    powiedział na kabel "koaksjalny"? Przecież określenia typu "współosiowy"
    czy "koncentryczny" są stosowane od zarania dziejów niemalże i przyjęły
    się w języku polskim.

    > To, że marketoidzi takie bzdury wymyślalją można zrozumieć, im za to płacą.
    > Za kasę ludzie nie takie debilizmy robią. Ale użytkownikom nikt za to nie
    > płaci, jaki jest sens używania takich bezsensownych określeń?

    Na mój gust wygląda to tak:
    Początkowo tunery potrafiły odbierać jeden kanał z jednej głowicy.
    Chciałeś nagrywać co innego niż oglądać - potrzebowałeś dwóch (dwu?)
    identycznych głowic - stąd określenie "twin" (bliźniak). Z czasem
    okazało się, że z pewnymi ograniczeniami można to samo uzyskać z jednej
    głowicy - ale właśnie dlatego że z jednej i dlatego że z ograniczeniami,
    nie jest to "twin" tylko "coś jakby twin ale niezupełnie", i zapewne
    stąd określenie "semi-twin". To coś takiego jak Hyper-Threading w
    procesorach Intela. Logicznie niby dwa procesory, ale fizycznie jeden.
    Cytując Jana Pietrzaka - "dwa a jeden, zagadka natury".
    Ale technologia idzie naprzód i jak widać język nie nadąża za zmianami,
    niektóre tunery nadal potrafią z jednej głowicy wyłuskać tylko jeden
    kanał i skierować go albo na dysk, albo na TV. Inne nie mają takich
    ograniczeń. Natomiast w każdym chyba języku jest coś takiego jak skrót
    myślowy i uważam, że w tej kategorii "sem-twin" sprawdza się nieźle.
    Podobnie jak combo.