eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.internet.polipTPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korektaRe: TPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korekta
  • Data: 2009-12-06 15:03:02
    Temat: Re: TPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korekta
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 11:50:21 +0100, Sylwester Zarębski napisał(a):
    > Dnia Sat, 5 Dec 2009 22:35:41 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):
    >>> Na pytanie jak, odpowiedź jest prosta, reagować na zgłoszenia o SPAMie.
    >> I co da to reagowanie? Zgłoszenie wysłane kilkanaście godzin po otrzymaniu
    >> spamu, reakcja przy wdrożeniu absurdalnie wysokich środków - minimum
    >> kilkanaście godzin (weryfikacja autentyczności zgłoszenia, uruchomienie
    >> monitorowania klienta pod kątem wysyłanych pakietów, telefon do klienta itd.)
    >> a tymczasem zombie już zrobiło co miało zrobić czyli wysłało kilkaset
    >> tysięcy spamów. Jedyne co operator zrobi, to pogrozi paluszkiem klientowi
    >> któremu ew. odetnie port 25 i każde wyczyścić komputer.
    > Inni operatorzy potrafią zrobić to 'ew.' i czynią to nader skutecznie.
    > To, że TP nie potrafi sobie poradzić z problemem nie jest argumentem, że
    > nie można inaczej. Można, czego dowodzą skuteczne działania innych
    > operatorów.

    Powiedz mi - jakim cudem odcięcie klienta w miesiąc po rozpoczęciu rozsyłki
    spamu ma cokolwiek dać? Chyba że chcesz odcinać klienta na podstawie
    jakiegoś niezweryfikowanego zgłoszenia - jaasne, to jest pikuś w porównaniu
    z takim dramatem jak konieczność ustawienia w programie pocztowym 587
    zamiast 25.

    >> Podsumowując - spamerzy nadal mają się świetnie, zombie znikają dopiero
    >> po tym jak wykonają swoją robotę, klienci są wkurzeni bo co chwila ich
    >> maile są odrzucane przez serwery filtrujące po Received:

    > Mylisz się, usunięcie w ten sposób 10% całej sieci zombie Neo, to 10%
    > mniejsza ilość spamu z Neo w skali całego globu. Nie tylko do twoich
    > klientów czy moich. Do tego klient otrzymuje dawkę niezbędnej wiedzy do
    > utrzymania swojego komputera w czystości, a definitywnie utracony zombie
    > boli bardziej niż możliwość reakcji na powstały problem.

    Tymczasem TPSA odcięła 100% spamu z neo (pomijając klientów którym jakiś
    leniwy dureń zalecił wyłączenie blokady SMTP). "Definitywnie utracony
    zombie" w ogóle nie boli - bo obok 10 userów którzy po miesiącu dochodzenia
    zostaliby odłączeni od internetu przez TPSA będzie 10tys. takich którzy
    właśnie zaczęli odkrywać internet z neostradą, klikając gdzie popadnie i
    łapiąc wszystkie możliwe syfy.

    > Odcięcie portu 25 dzisiaj daje mi 100% mniej z sieci Neo, jutro daje mi
    > z powrotem całą sieci Neo, której nie mam jak odciąć inaczej niż
    > skomplikowanym (i powolnym) oprogramowaniem antyspamowym, który daje mi
    > mnóstwo false positives (1-2% to dużo, bardzo dużo).

    Czyli wolisz żeby spam nadal swobodnie latał, mówiąc krótko...

    > Właściciel botnetu nadal ma nad nim kontrolę i może wprowadzić zmiany
    > lub pozbawić się zysku. Nie trzeba być prorokiem, by wiedzieć co
    > wybierze.

    Póki będzie się dało wysyłać bezpośrednio od klienta do serwera na SMTP, nie
    będzie się bawił w zmiany. A gdy już zdecydowana większość operatorów zrobi
    tak jak TPSA to wtedy spamerzy będą cieniutko piszczeli.

    > Do tego jak już napisałem, kwestia odpowiedzialności za spam zostaje
    > przerzucona na administratora, co mi się wcale nie podoba.

    Tak jakby teraz spamer nie mógł wysyłać przy użyciu userID.

    > A po Received to już chyba nikt nie filtruje (jedynie), po tym jak boty
    > zaczęły fałszować Received?

    Jak najbardziej filtruje, zwłaszcza ze względu na boty które mogą dodać
    Received, ale nie mają wpływu na to co jest doń dopisywane.

    >> Weź pod uwagę, że dużo łatwiej jest filtrować spam tego typu. Po pierwsze
    >> system pocztowy namierzy takiego spamera nie tylko na podstawie ilości
    >> wysłanych pakietów ale też na podstawie treści tak samo jak teraz się robi
    >> scoring wiadomości przychodzących. A po drugie - i najważniejsze - takie
    >> spamowanie się najnormalniej w świecie nie opłaca spamerom, po prostu pójdą
    >> tam gdzie łatwiej jest wysłać spam zamiast bawić się w kradzież haseł z
    >> wszystkich możliwych programów pocztowych.

    > Jeśli będzie tak jak piszesz, będę bić pokłony, ale wybacz, nie wierzę w
    > taki ciąg wydarzeń. TP jest zbyt dużą siecią i zbyt dużo kasy generują
    > spamerom, tym bardziej, że botnety *nadal działają* i są gotowe na
    > zmiany.

    Botnety nie służą tylko do wysyłania spamu. Być może kiedyś przestępcy
    bardziej się skupią na wymuszaniu "okupu" od ofiar które chcą uniknąć
    DDoS - ale to nie jest żaden argument za tym by ułatwiać życie spamerom.

    >> Wyobraź sobie, że głupi greylisting odsiewa bardzo znaczący procent spamu -
    >> mimo że przecież taki zombie mógłby teoretycznie przeczytać odpowiedź
    >> serwera SMTP, odczekać kilkanaście minut i wysłać ponownie... Dlaczego?
    >> Bo po prostu się nie opłaca zabawa w takie sprawdzanie! A Wy tu zapowiadacie
    >> wysyp botów bawiących się w kradzieź haseł i ustawień do kont...
    > Mylisz się, z oględnych statystyk już ok. 20% połączeń z botnetów
    > obchodzi mi greylisting. Potrzeba matką wynalazków.

    U mnie wyniki są zgoła inne - ale mniejsza o to, niech będzie 20%. Po tylu
    latach od wprowadzenia GL zaledwie 20%? W takim tempie kradzieże haseł to
    zajmą im z 10 lat...

    >>> Co oznacza powyższe? Że zanim administrator serwera się dowie, że ktoś
    >>> wysyła przez niego spam (wystarczy jedno konto i jeden sobotni wieczór),
    >>> już będzie na kilku RBLach. Cofnięcie potrwa tydzień/dwa, paru klientów
    >>> pójdzie sobie do kogoś innego, w sumie nie ma problemu, prawda?

    A, jeszcze tutaj jedno: już widzę klienta beztrosko rezygnującego ze swojego
    adresu email :) Całe szczęście że nikt nie wymyślił czegoś a'la przenoszenie
    numerów w telekomach - wtedy to dopiero byłby raj dla spamerów...

    >> Oznacza, że spamer zamiast beztrosko rozsyłać spam to tysięcy serwerów z
    >> których każdy dostanie jeden/kilka strzałów nad którymi nawet nie warto się
    >> zastanawiać, teraz spamer by musiał wysyłać wszystko przez jedno konto
    >> jednego/kilku providerów poczty, którzy dysponują dużo lepszymi środkami do
    >> zwalczania spamu niż providerzy internetu.

    > Przecież o tym piszę, zrzuciła odpowiedzialność na administratorów
    > serwerów poczty. To oni jakby co będą teraz winni problemu.

    Oni zawsze mają problem, bo każdy spamer może już teraz korzystać z
    kradzionych kont i haseł. Wieszczone przez Was kasandryczne przepowiednie
    brzmią niczym "to skandal że mieszkańcy instalują u siebie zamki w drzwiach,
    od teraz złodzieje zamiast wejść zabrać i wyjść będą mordowali żeby odebrać
    im klucze".

    > Uważasz, że prościej będzie Ci wyciąć swojego klienta, który dobrze
    > płaci, czy zgłosić to do abuse providera sieci?

    Łatwiej mi będzie wyłapać to że klient nagle rozsyła 10x więcej wiadomości
    nadając równocześnie z kilku(dziesięciu) adresów IP. A w sumie to wystarczy
    że próbuje nadać dwie wiadomości na raz.

    > I to nie będzie jeden/kilka strzałów, ale tyle ilu zarażonych użytkowników
    > mających konta u Ciebie. Z tym, że ci użytkownicy być może wirusa mieli rok
    > temu, a spam zacznie się teraz, więc problem będziesz mieć Ty i Twój klient.

    A niby czemu spam się ma zacząć teraz? Jeśli zacznie się teraz, to znaczy że
    klient TERAZ ma trojana, a nie że miał go rok temu.

    > W międzyczasie Twój serwer zawiśnie w RBLach ku Twej uciesze.

    Równie dobrze może tam trafić teraz, bo np. ktoś go dopisał do Received:
    gdzieś w swoim spamie.

    > Czy to trzeba tłumaczyć administratorowi, który jak sądzę, powinien mieć
    > spore doświadczenia z obsługą swoich klientów?

    Cały czas zachowujesz się jakbyś uważał że obecnie spamerzy nie mogą robić
    tego o czym piszesz.

    >> jednym prostym i niegroźnym dla klientów ciosem na zbity pysk. Zabolało
    >> wyłącznie spamerów, leni którym nie chce się czytać maili i listów oraz
    >> kilku nawiedzonych którzy gardłują od paru dni w obronie spamerów :)
    > Nie, nie wywaliła. Okrutna pomyłka! Ukryła ich na chwilę! Dała czas na
    > zmiany, przy czym teraz może umyć ręce i powiedzieć 'no, ale
    > zablokowaliśmy spamerów, czego chcecie jeszcze?'.

    Jeszcze zrozumiałbym motywację tak lamentujących gdyby równocześnie taki
    ruch wykonało 90% sieci udostępniających internet enduserom. Wierz mi,
    spamerów strzyka to że jakaś TPSA zablokowała port 25. Owszem, statystycznie
    to odczują - tak samo jak wprowadzenie greylistingu, wdrażanie SPF przez
    kolenych providerów, emisję programu w TVN Uwaga o tym jak pani Zosia
    została zgwałcona przez wirusa który się zainstalował na jej komputerze -
    znajdą sobie w końcu inny "rynek". Ot tyle.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    I don't want something I need. I want something I want.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: