  • 71. Data: 2004-02-15 00:09:45
    Temat: Re: TPSA - POZMAN, TPSA - TASK, TPSA - AGH...
    Od: f...@i...pl

    On Sun, 15 Feb 2004, Łukasz Grochal wrote:

    > Miło mi, że - choć wymagało to aż dwóch artykułów - zgodziłeś się z moją
    > tezą. Wierzę że, niejaki Tomasz Paszkowski, narzekający, że POL34 nie chce
    > komuś (e-wro? ;>) mniejszemu niż ono samo dać darmowego peeringu, rozbawił
    > Cię tak samo, jak mnie ;)

    ja nigdzie nie twierdzilem ze kazdy z kazdym MUSI/POWINIE miec peering.

    Wojtek

  • 72. Data: 2004-02-15 03:28:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Grzegorz Janoszka <G...@p...onet.pl-----USUN-TO> writes:

    > Ehm, pokaż mi prowajdera, który ma oficjalną stawkę 0 PLZ za peering ;)
    > I oczywiście jest to oferta handlowa etc :)

    Moze publiczna?
    Domyslam sie ze nie moze nic takiego istniec, bo dla prowidera istotny
    jest rachunek kosztow - a wiec istotne jest z kim ten peering ma byc.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 73. Data: 2004-02-15 03:30:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    f...@i...pl writes:

    > Allegro czy Interia nie sa providerami dostepu i nie jako
    > takie nie posiadaja wlasnej sieci, wiec nie ma tematu.

    Jezeli nie posiada wlasnej sieci, to rozumiem ze do Internetu maja
    podpiete po jednym terminalu?
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 74. Data: 2004-02-15 03:34:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    l...@p...do.mnie.na.berdyczow.org ( Łukasz Grochal) writes:

    > Więc jednak nie każdy, prawda?

    Dlaczego nie kazdy? Kandydatem moze byc kazdy. Nie kazdej jednak
    parze kandydatow musi sie taki peering oplacac (przypadek TPSA
    zostawiam, gdyz jest inny).

    > A jak wrócisz parę linijek wyżej,
    > to nawet znajdziesz konkluzję, że trudno mi powiedzieć, gdzie
    > leży granica ;>

    Nie zeby mnie to dziwilo, gdyz zadna taka granica nie istnieje.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 75. Data: 2004-02-15 10:50:08
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    <l...@p...do.mnie.na.berdyczow.org> wrote:

    >Oczywiście, że powinien być płatny. Z tym że normalni operatorzy
    >(Futuro, GTS, Crowley etc) mają osobne taryfy na pełny styk z tranzytem
    >oraz na peering. Może nie są to oficjalne taryfy na ich www, ale
    >przynajmniej z handlowcami da się tak dogadać.

    Tak dla ustalenia uwagi: załóżmy, że TPSA chce za peering (przy przepustowości N
    Mb/s) powiedzmy x zł, a POL34 y zł (y<x). Jak rozumiem, zestawienie peeringu
    pomiędzy TPSA a POL34 oznaczałoby, że TPSA wystawia POL34 faktury na x zł, POL34
    wystawia TPSA faktury na y zł, efektywnie x-y zł przechodzi z POL34 do TPSA
    *tylko dlatego, że POL34 ma niższe ceny peeringu w cenniku*?

    --
    Szymon Sokół (SS316-RIPE) -- Network Manager B
    Computer Center, AGH - University of Science and Technology, Cracow, Poland O

  • 76. Data: 2004-02-15 15:17:34
    Od: l...@p...do.mnie.na.berdyczow.org ( Łukasz Grochal)

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > Dlaczego nie kazdy? Kandydatem moze byc kazdy. Nie kazdej jednak
    > parze kandydatow musi sie taki peering oplacac

    Mhm, teraz rozumiem... na tej samej zasadzie, na jakiej ja jestem
    kandydatem na premiera.

    > (przypadek TPSA zostawiam, gdyz jest inny).

    A dlaczego niby inny? TPSA to po prostu firma, której nie opłaca się
    darmowy peering z nikim. Znaczy taki X, że dla każdego Y ze zbioru
    kandydatów, Y nie jest kandydatem ;P Ze względu na pozycję może żądać
    pieniędzy od (nawet niewiele) mniejszych od siebie; jeśli natomiast
    przyzna, że istnieje coś takiego jak styk międzyoperatorski (między
    TPSA a POL34 traktowanym jako całość, a nie wyłącznie sieci akademickie;
    wtedy bowiem można to potraktować jako gest/ukłon w stronę społeczności
    naukowych), jeśli więc uzna, że styki międzyoperatorskie istnieją,
    powstanie niebezpieczny precedens, którego skutkiem może i będzie,
    z punktu widzenia zdrowego rozsądku, normalizacja sytuacji, ale
    z punktu widzenia TPSA - wymierna strata finansowa. I tyle. Żadne
    wielkie halo. Widać bardziej się opłaca płacić Telii za to, co idzie
    z/do POL34, niż stracić przychód z N wysokich opłat za 'bramki'
    z pozostałymi dużymi operatorami.

    --
    (-) Łukasz Grochal lukie [at] berdyczow.org
    ______________________________________ (for PGP key visit:)

  • 77. Data: 2004-02-15 16:38:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl> writes:

> [...]
    > wystawia TPSA faktury na y zł, efektywnie x-y zł przechodzi z POL34 do TPSA
    > *tylko dlatego, że POL34 ma niższe ceny peeringu w cenniku*?

    Dlatego wlasnie bez sensu jest miec peering w cenniku, bo warunki bardzo
    zaleza od tego kim jest wlasnie druga strona.

    No chyba ze ktos ma zasade klasy "kazdy moze dostac od nas peering
    za darmo, jesli pokryje koszty lacza". Dosc sensowna zasada w wielu
    przypadkach, zreszta (w przypadku wiekszych "klientow" koszty moga
    byc np. rozlozone po polowie, proporcjonalnie do zainteresowania
    peeringiem).
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 78. Data: 2004-02-15 16:51:40
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Łukasz Grochal <l...@p...do.mnie.na.berdyczow.org> wrote:
    > Ze względu na pozycję może żądać pieniędzy od (nawet niewiele)
    > mniejszych od siebie

    Jeśli to są rzeczywiście niewiele mniejsi od niej, to ta pozycja nie jest
    już taka silna. Tylko teraz trzeba zapatrzonym w siebie tepsowcom to
    uświadomić - że nie tylko pol34 potrzebuje tpnet, ale także tpnet potrzebuje
    pol34.

    A jeśli stosunek tych potrzeb zbliża się do 1, to wtedy peering jest
    darmowy.

    P.

  • 79. Data: 2004-02-15 17:22:02
    Od: f...@i...pl

    On Sun, 15 Feb 2004, Krzysztof Halasa wrote:

    > Jezeli nie posiada wlasnej sieci, to rozumiem ze do Internetu maja
    > podpiete po jednym terminalu?

    OK, czyli jezeli ja mam w domu AP i laptopa z karta
    to tez jestem providerem ? w koncu to tez wlasna siec.

    Wojtek

  • 80. Data: 2004-02-15 17:23:52
    Od: f...@i...pl

    On Sun, 15 Feb 2004, Łukasz Grochal wrote:
    > wielkie halo. Widać bardziej się opłaca płacić Telii za to, co idzie
    > z/do POL34, niż stracić przychód z N wysokich opłat za 'bramki'
    > z pozostałymi dużymi operatorami.

    Powinienes napisac tak:
    "bardziej sie oplaca BLOKOWAC/LIMITOWAC to co idzie z/do POL34 Telia"

    Wojtek