  • 51. Data: 2009-01-01 12:45:14
    Temat: Re: TP nie lubi GIMPa czy co?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Szymon,

    > Mam ochotę nie używać pasów bezpieczeństwa, to nie używam?

    Absurdalne porównanie - to nie otwarty port jest problemem ale system
    operacyjny, który jest tak podatny na zawirusowanie oraz pootwierane
    serwery, które rozsyłaniu spamu sprzyjają.

    > Ja tam uważam, że blokowanie wyjścia na port 25 z adresów dynamicznych
    > byłoby całkiem sensowne (dotyczy to nie tylko TP, ale także innych ISP).
    > A model funkcjonowania SMTP (praktycznie bez rozróżnienia komunikacji
    > serwer-serwer i klient-serwer) już dawno stał się przestarzały.

    FTP i telnet też są przestarzałe - żądasz blokady portów z tego
    powodu?

    Dopóki oprogramowanie nadal powszechnie tych portów używa - ich
    blokada _bez_ _zgody_ użytkownika jest absurdem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 52. Data: 2009-01-01 12:59:06
    Od: Jacek Zapala <j...@i...pl>

    On Thu, 2009-01-01 at 13:45 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Absurdalne porównanie - to nie otwarty port jest problemem ale system
    > operacyjny, który jest tak podatny na zawirusowanie oraz pootwierane
    > serwery, które rozsyłaniu spamu sprzyjają.

    A możesz rozwinąć o tych otwartch serwerach co sprzyjają? Oczywiście w
    kontekście słania spamu przez typowego zombie do docelowych serwerów.

    Jacek

  • 53. Data: 2009-01-01 13:46:55
    Od: Łukasz Bromirski <t...@1...0.0.1>

    On 2009-01-01 03:05, Paweł Tyll wrote:
    > Punkt widzenia jest taki, że komunikacja botnetów zostanie
    > zmodernizowana o jakiś SSL i wszystko wróci do normy. Może jeszcze
    > jakiś protokół P2P zostanie zapożyczony do wyeliminowania centralnego
    > punktu.

    Ale tak już jest. To że duża część botnetów nadal używa serwerów
    IRC na własny użytek wynika tylko z ogólnej dostępności gotowego
    do skompilowania kodu.

    Te botnety które są tworzone przez typowe organizacje przestępcze
    przeszły już jakiś czas temu na sesje szyfrowane bez punktu
    centralnego.

    Z ciekawostek - kupując 'usługę' skorzystania z botnetu dostaje się
    płytkę CD (lub ISO tejże) z zestawem jednorazowych kodów do
    aktywowania/zatrzymania ataku. Kody mogą zostać unieważnione przez
    sprzedającego. Itd. itp. To nie jest już zabawa w 'zablokujmy IP'.
    A źle wpisany kod kończy się ostrzegawczym DDoSem IP z którego
    kod próbowano wpisać.

    > Niezależnie od powyższych oczywiście takie praktyki spowodują, że
    > botów ubędzie...w fantazjach zrodzonych w czyjejś naiwnej głowie.

    Uważam że lepiej że coś w ogóle robią niż mieliby nie robić nic - należy
    oddać TP (Konradowi?) wielki szacun za to, że w takiej organizacji jak
    TP chciało mu się wykłócać z poszczególnymi szczeblami decyzyjnymi o
    zgodę, pisać regulaminy/etc.

    To że 'chcieliśmy dobrze, wyszło jak zawsze' jest już pewnie
    nieodłączną cechą tej organizacji (choć chciałbym się mylić). Miliony
    użytkowników, ale call center nie ma pojęcia jak działa i co powoduje
    ten nowy mechanizm bezpieczeństwa - sprzedaż masowa.

    > Zamiast odcinać /32 do których łączą się boty, lepiej odcinać /32
    > z których łączą się boty

    Po pierwsze, skąd wiesz że to bot? Skoro sesja jest na 80/tcp lub
    587/tcp szyfrowana SSLem, albo na 22/tcp w tunelu SSH, albo na
    4662/tcp? Albo na paruset innych portach "powszechnie używanych"?
    Trzeba mieć jakąś metodę identyfikacji ruchu od klientów - czego,
    według mojej najlepszej wiedzy TP nie ma.

    Po drugie, w skali operatora utrzymanie w FIBach wszystkich routerów
    paruset tysięcy /32'ek jest miłe jeśli jesteś akademickim badaczem,
    być może jest też smutną przyszłością - ale na razie się po prostu
    nie dzieje. Prościej zatem blokować teoretycznie łatwo identyfikowalne
    źródła botnetów, czyli ich punkty kontaktowe (serwery IRC, cokolwiek),
    niż klientów.

    Żeby zrobić to dobrze - nie odcinając portu 25/tcp i nie robiąc innych
    fatalnych głupot - trzeba to zrobić porządnie. Mówiłem o tym na swojej
    sesji na Cisco Expo, opierając się w głównej mierze na praktycznych
    doświadczeniach ludzi walczących z takimi rzeczami codziennie w
    sieciach AT&T, Sprintu itp. Ale taka 'praca u podstaw' jak widać
    po pierwsze musi trwać latami, a po drugie - często traktowana jest
    jako marketing vendora ('bo my przecież i tak wiemy lepiej jak to się
    robi'). No i skutki widać.

    --
    "Don't expect me to cry for all the | Łukasz Bromirski
    reasons you had to die" -- Kurt Cobain | http://lukasz.bromirski.net

  • 54. Data: 2009-01-01 14:26:12
    Od: Michał Kurowski <m...@g...pl>

    > Absurdalne porównanie

    Absurdalnie niski jest poziom Twojej wiedzy.
    Port 25 od lat nie jest "standartowy".
    Tylko tpsa i Ty w to wierzycie.

    --
    Michał

  • 55. Data: 2009-01-01 14:32:02
    Od: Paweł Tyll <...@w...75.pl>

    On Thu, 01 Jan 2009 14:46:55 +0100, Łukasz Bromirski <t...@1...0.0.1>
    wrote:
    > Ale tak już jest. To że duża część botnetów nadal używa serwerów
    > IRC na własny użytek wynika tylko z ogólnej dostępności gotowego
    > do skompilowania kodu.
    No to po takich zabiegach proporcje się obrócą, a szansa relatywnie
    prostego pojmania mniej zdolnych przestępców odpłynie razem z serwerami
    IRC. Dobry plan.

> [...]
    > oddać TP (Konradowi?) wielki szacun za to, że w takiej organizacji jak
    > TP chciało mu się wykłócać z poszczególnymi szczeblami decyzyjnymi o
    Bez jaj; to nie jest robienie czegokolwiek, tylko tracenie czasu i zasobów
    na tradycyjne leczenie skutków bez nawet muśnięcia przyczyn. Pomijam już
    mierzenie tego "czegokolwiek" centralnie w użytkowników, którzy nadal mają
    nieświadomie syfa na komputerze. Polskie serwery IRC? No come on... Toż to
    siedlisko botów... Wyleciało w jednej chwili 9 czy 10 "botów" z kanału, na
    którym rozmawia sobie 70 osób. To jest jedyny długofalowy skutek tej
    akcji. (I tak miło, że tylko 9-10, kiedyś drzewiej byłoby to 40-50 sesji
    zapewne). Przy okazji jeszcze paru niewinnym się dostało i obroty
    wynikające z ich www spadły o neostradę.

> [...]
    > Trzeba mieć jakąś metodę identyfikacji ruchu od klientów - czego,
    > według mojej najlepszej wiedzy TP nie ma.
    Za to ma metodę identyfikacji, gdzie łączą się boty, żeby to wyciąć? To
    chyba powinno działać w obu kierunkach. No chyba że ktoś inny ma metodę
    (wielce niedoskonałą, jak widać na załączonym obrazku), a TP się pod nią
    podpięła. Cóż, prasówka mówiła co innego ;>

> [...]
    > nie dzieje. Prościej zatem blokować teoretycznie łatwo identyfikowalne
    > źródła botnetów, czyli ich punkty kontaktowe (serwery IRC, cokolwiek),
    Ależ ja mam świadomość tego, że to jest prostsze. I do tego właśnie piję,
    że robi się proste, zamiast dobre. Po co to robić, żeby ładnie w
    biuletynie wyglądało? Wycięliśmy dostęp do IRC, bo IRC to usługa do abuse
    i nikt z niej normalny nie korzysta? OK... Boli tylko to, że osoby
    odpowiedzialne za egzekucję tegoż miały pewnie świadomość tego co robią.

> [...]
    > po pierwsze musi trwać latami, a po drugie - często traktowana jest
    > jako marketing vendora ('bo my przecież i tak wiemy lepiej jak to się
    Niestety, w skali /11 trudno jest się bawić w śledzenie połączeń do
    serwerów SMTP per IP; jedyne uniwersalnie dobre miejsce które przychodzi
    mi do głowy, to w przypadku TP DLSAMy, które zapewne takich czarów nie
    potrafią. Filtrowanie jakichkolwiek większych usług w ten sposób i tak
    prowadzi do 0700-TPSA i tradycyjnego "naprawcie albo wypowiadam umowę".

  • 56. Data: 2009-01-01 14:34:28
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    On Thu, 1 Jan 2009 15:26:12 +0100, Michał Kurowski wrote:

    > Absurdalnie niski jest poziom Twojej wiedzy.
    > Port 25 od lat nie jest "standartowy".
    > Tylko tpsa i Ty w to wierzycie.

    BTW, od lat polska ortografia twierdzi, że pisze się "standard" i
    "standardowy", tak jak to zrobił Roman. A niektórzy i tak piszą po
    przedwojennemu...

    Natomiast co do meritum: nie jest specjalnie sensowne utrzymywanie serwera
    SMTP na dynamicznym adresie IP. Klient zaś może do swojego serwera łączyć
    się z użyciem portu 587, jak opisano w RFC 2476. I oczywiście uwierzytelniać
    się, jak opisano w RFC 4954. I najwyższa pora, żeby ten model zacząć wdrażać
    na masową skalę.
    --
    Szymon Sokół (SS316-RIPE) -- Network Manager B
    Computer Center, AGH - University of Science and Technology, Cracow, Poland O

  • 57. Data: 2009-01-01 14:38:27
    Od: Paweł Tyll <...@w...75.pl>

    On Thu, 01 Jan 2009 13:28:04 +0100, Szymon Sokół
    <s...@b...operator.from.hell.pl> wrote:
    > Mam ochotę nie używać pasów bezpieczeństwa, to nie używam?
    Słabe.

> [...]
    > A model funkcjonowania SMTP (praktycznie bez rozróżnienia komunikacji
    > serwer-serwer i klient-serwer) już dawno stał się przestarzały.
    Zapominasz, że to nie uczelnia, tylko biznes i działania tego typu ruszają
    churn rate. Tańsze jest nie dotykać. Dobre jest nieosiągalne w tej skali.
    Radiówki sobie radzą bo chcą/muszą (ze względu na ograniczoną pojemność
    samego medium, jak i wyjścia na świat) i jest dużo dobrych metod
    czarowania przy tysiącu czy dziesiątkach tysięcy użytkowników. Gorzej, gdy
    tychże robią się miliony i trzeba nimi zarządzać per milion a nie per Pan
    Zdzisio.

  • 58. Data: 2009-01-01 14:43:29
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

    On 01.01.2009, Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl> wroted:

    > Mam ochotę nie używać pasów bezpieczeństwa, to nie używam?
    > Ja tam uważam, że blokowanie wyjścia na port 25 z adresów dynamicznych
    > byłoby całkiem sensowne (dotyczy to nie tylko TP, ale także innych ISP).

    Byle to robił sam operator, który wie co komu dynamicznie nadaje i jakiego
    ruchu z takich adresów się nie powinien spodziewać. Swego czasu różnym
    ludkom się zdawało, że można sprawę załatwić listami RBL, na podstawie...
    wzorca nazwy domenowej. W sensie, "jeśli ma adres IP zakodowany w nazwie,
    to jest dynamicznym adresem".

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ wp [dot] pl>
    Nocturnal Infiltration and Accurate Killing

  • 59. Data: 2009-01-01 14:52:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Paweł Tyll <...@w...75.pl> writes:

    > Porty windowsowe nie mają praktycznie żadnego sensownego zastosowania.
    > Port 25 jak najbardziej. W makroskali trudno jest rozsądnie wyciąć
    > port 25 (czyli ograniczyć do 5 różnych IP w skali 24 godzin).

    Przeciwnie, mozna to zrobic i TPSA moze to zrobic w sposob sensowny
    (bo wyciecie np. serwerow IRC sensowne nie jest).

    Jesli ktos potrzebuje wyjscia SMTP (do Internetu, nie do kilku
    wybranych przez TPSA maszyn) to moglby jest sobie wlaczyc - dokladnie
    tak samo jak z portami windowsowymi.

    Technika nie jest problemem, polityka - owszem.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 60. Data: 2009-01-01 14:58:24
    Od: Paweł Tyll <...@w...75.pl>

    On Thu, 01 Jan 2009 15:52:48 +0100, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:
    > Przeciwnie, mozna to zrobic i TPSA moze to zrobic w sposob sensowny
    > (bo wyciecie np. serwerow IRC sensowne nie jest).
    To, o czym piszesz, nie jest sensownym sposobem, i na dłuższą metę zmieni
    tyle co wycięcie serwerów IRC.

    > Jesli ktos potrzebuje wyjscia SMTP (do Internetu, nie do kilku
    > wybranych przez TPSA maszyn) to moglby jest sobie wlaczyc - dokladnie
    > tak samo jak z portami windowsowymi.
    Owszem, tylko wtedy włączyliby sobie je ludzie, bo im ótlók nie działa, a
    kolega powiedział, że tak się robi i już działa. Pozostałe wycięte porty
    nie niosą za sobą tego ryzyka i blokadę wyłączą ludzie mający pojęcie
    i/lub potrzebę.

    > Technika nie jest problemem, polityka - owszem.
    Problemem są ludzie, którzy nie mają pojęcia o komputerach i internetach.
    Nie traćmy może tego z oczu?