    From: f...@g...com
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: TP nie lubi GIMPa czy co?
    Date: Mon, 5 Jan 2009 09:53:38 -0800 (PST)

    On Jan 5, 4:49 pm, r...@g...com wrote:

    > Mam już pewien przegląd pola. Łącznie przez ostatnie trzy tygodnie
    > maili na abuse jest około 100, wliczając w to wiele maili, które
    > służyły komuś do okazania emocji, a których autorzy mają ewidentny
    > problem z kulturą i ortografią. Reklamacji - o rząd wielkości mniej.

    Oczywiście, niezwykle łatwo jest to trywializować. Sto maili w
    odpowiedzi na, bądź co bądź, nowatorski w Polskim Internecie projekt
    obejmujący z dnia na dzień miliony klientów tworzy całkiem zabawną
    perspektywę.

    Jednak przynajmniej część z tych stu osób patrzy nieco bardziej
    perspektywicznie. Osobiście, mało mnie obchodzi blokada gimpa (którego
    mogę pobrać np z Sourceforge'a) czy polskiego ircnetu (z którego nie
    korzystam). Co mnie jednak obchodzi, to zmiana relacji dostawca -
    klient. Nagle to TPSA wie co jest dla mnie dobre, nie ja - klient. Co
    więcej, nie mam żadnej kontroli nad tym, w jaki sposób ta
    samostanowiona moc zostanie wykorzystana w przyszłości. Czy jeśli ktoś
    w "The Management" zobaczy, że ilość "złych komputerów" w sieci spadła
    o ileśtam procent, to czy nie uzna że tą samą technologię można
    wykorzystać do innych celów, np ograniczenia wymiany w sieciach typu
    torrent? Przecież wystarczy wyciąć trackery. A w p2p i tak wymienia
    się tylko nielegalne pliki.
    I znów będzie sto (może tysiąc) maili, że przecież po p2p można
    pobierać obrazy .iso dystrybucji czy muzykę na licencji CC. I nikt
    nawet nie mrugnie okiem.

    Sytuacja przerysowana i uproszczona, owszem. Jednak mechanizm jest
    prosty, a możliwości niemal nieograniczone (serwery sieci TOR? klasy
    adresowe w chińskim internecie? Serwisy typu rapidshare?).

    W mniejszej skali - nie mam żadnej gwarancji, że jakiś serwer X, z
    którym będę miał do czynienia za tydzień czy też za pół roku (czy to
    testowy, czy jakiś zagraniczny developerski, czy kliencki, który ma np
    zostać poddany audytowi) będzie dla mnie dostępny. Płacę za dostęp do
    Internetu, nie do Bezpiecznego Intranetu TPSA.

    Niską liczbę reklamacji można chyba tłumaczyć stosunkowo małym
    zrozumieniem zastosowanego mechanizmu. Łatwo znaleźć posty na blogach
    zdezorientowanych, nie wiedzących co się dzieje administratorów jakiś
    hobbystycznych serwerów. Jeśli (lub raczej: kiedy) sprawa otrze się np
    o UOKiK i zyska nagłośnienie w mediach można się pewnie będzie
    spodziewać większego "odzewu". A kiedy prawnicy zaczną miedzy sobą
    dyskutować, co jest ograniczaniem dostępu a co nie - zrobi się
    naprawdę ciekawie.

    Tymczasem, kiedy tylko moja umowa dobiegnie końca poszukam innego
    dostawcy. Nie żeby to kogoś obchodziło, jestem przecież jednym z tych
    stu.

    Pozdrawiam,
    JM