  • Data: 2019-12-02 13:37:06
    Temat: Re: TN-C / TN-C-S i "bolec"
    Od: Mario <M...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 30.11.2019 o 21:18, Piotr Wyderski pisze:

    > Tu akurat nie było nic problematycznego. Musiał policzył, jaka jest
    > rezystancja metra kranówy w rurze (150khm, jeśli dobrze pamiętam) i
    > skonkludował, że uziemianie kranu *zwiększa* niebezpieczeństwo porażenia
    > człowieka. Jeśli posłuży się sprzętem ze znaczącą upływnością (np.
    > lokówka z przetartym kablem) i dotknie kranu, to w przypadku kranu
    > nieuziemionego impedancja będzie nieznana, ale zapewne duża, a
    > uziemionego na pewno bardzo mała. Większe szanse przeżycia masz więc w
    > przypadku pierwszym.

    Trochę dziwne podejście. Zakłada w takim razie, że źródłem porażenia
    może być jakieś urządzenie elektryczne, które na dobrą sprawę nie
    powinno być używane w łazience, używane w pobliżu punktów dobrze
    przewodzących (metalowych), a ochroną przed tym jest stworzenie
    warunków, w których te punkty będą miały możliwie dużą rezystancję
    względem ziemi. Czyli co? IT w łazience? To się praktycznie nie da
    uzyskać, bo w zależności od konkretnej sytuacji dany punkt może mieć
    albo bardzo dużą albo bardzo małą rezystancję do ziemi (czy do PE).
    Lepszą sytuacją jest gdy warunki są powtarzalne a to można uzyskać przez
    łączenie przewodem wyrównawczym wszystkich przyłączy pod baterię.

    --
    pozdrawiam
    MD